شناسهٔ خبر: 21543015 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

راست قامت

فیزیوتراپی و تمرینات عملکردی

امروزه در فیزیوتراپی برنامه‌های تمرین درمانی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به افراد کمک کنند تا به فرم بدنی مناسبی دست یابند و تناسب اندام خود را حفظ کنند. افراد جامعه می‌توانند با ارتقای فعالیت‌های روزمره زندگی خود به سطحی بالاتر، از یک الگوی زندگی بهتر و سالم تر لذت ببرند. بسیاری از مردم در دوهای ماراتون شرکت می‌کنند و بسیاری دیگر برای تناسب اندام وزنه می‌زنند، اما واقعا برای ارتقای سطح عمومی آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی این‌گونه برنامه‌های ورزشی سنگین ضروری نیست.

صاحب‌خبر -

تمرینات عملکردی به صورت اختصاصی برای بهبود فعالیت‌های عادی و روزمره شما طراحی شده اند و به شما کمک می‌کنند شرایط جسمانی بهتری در عملکرد روزانه خود داشته باشید.

فعالیت‌هایی مانند چیدن چمن، پاروکردن برف از بام منزل، حمل کردن مواد غذایی و از این دست کارها که نیاز به یک توانایی جسمانی اولیه دارد. شما می‌توانید از تمرینات عملکردی در این خصوص بهره ببرید بدون این که برای تمرین نیاز به تجهیزات پیچیده و گران قیمتی داشته باشید. به علاوه بسیاری از این تجهیزات ورزشی روی یک گروه از عضلات خاص عمل می‌کنند، در حالی که تمرینات عملکردی گروه‌های متعدد عضلات و الگوهای مختلف حرکتی را در بر می‌گیرند و نواحی مختلفی از بدن از این تمرینات بهره‌مند می‌شوند.

تمرینات عملکردی فرد را با فعالیت‌ها و موقعیت‌های واقعی زندگی مواجه می‌کنند و به این ترتیب ترکیبی از قدرت و هماهنگی عضلانی را سبب می‌شوند. برای مثال فیزیوتراپیست‌ها با قراردادن وسیله‌ای به نام نردبان چابکی روی زمین و انجام تمرینات متنوع مثل پریدن و لی‌لی کردن، سعی در بازگرداندن مهارت‌های ورزشکاران به‌دنبال آسیب‌های مختلف خواهند داشت. همین وسیله در سالمندان به جای تمرینات سریع و سخت، با تمریناتی تعادلی و آرام، به هماهنگی چشم و پای آنها، کنترل بدن و حفظ تعادل کمک می‌کند و خطر زمین خوردن آنها را در فعالیت‌های روزمره کاهش می‌دهد.

استفاده از ابزاری همچون وزنه‌های دسته‌دار به تقویت زنجیره عضلانی پشتی و عضلات مرکزی شکمی کمک می‌کند. این وسیله علاوه بر کمک به ورزشکاران در افزایش قدرت و تحمل عضلات و رسیدن به سطح آمادگی بالاتر، روشی ایده‌آل برای بی‌نیازی از درمان‌های مختلف کمردرد، هنگام کارهای روزانه مانند بیرون آوردن لباس‌های شسته شده از داخل ماشین لباسشویی یا بلند کردن کیسه سیب زمینی از داخل سبد خرید است. مثل همه روش‌های تمرین درمانی و برنامه‌های آمادگی جسمانی، تمرینات عملکردی هم برای افرادی با شرایط روحی و روانی، جسمانی و نیازهای خاص می‌توانند سودمند باشند. تمرینی که برای یک نفر مفید است ممکن است برای نفر دیگر آسیب زننده باشد. به این ترتیب مهم است که پروتکل‌های تمرین درمانی تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شوند. اگر همه چیز تحت کنترل باشد، این تمرینات می‌توانند صدمات عضلانی و مفصلی را کاهش دهند. ویژگی مهم این تمرینات مناسب بودن آنها برای همه سنین است. این تمرینات به شما کمک می‌کنند انگیزه‌ای مضاعف برای رسیدن به همه اهداف آمادگی جسمانی خود پیدا کنید. این ورزش‌ها در هر مکانی قابل انجام هستند و پیشرفت شما به آسانی قابل تشخیص و پیگیری است.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

نظر شما