شناسهٔ خبر: 21542932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

«سریک» و «شامبوم»،‌ ممنوع الخروج نشدند

آزمون: اسب مرا چیزخور کردند

سردار آزمون، گاهی برای بازگشت به ایران دلیل جالبی دارد ؛ اسب دوانی.

صاحب‌خبر -

مهاجم تیم ملی فوتبال، مالک اسب‌هایی است که آنها را در اسب دوانی به میدان می‌فرستد اما اسب‌هایش این روزها با اتهام دوپینگ روبه رو هستند. آزمون که خودش چندی پیش از مسئولان حراست وزارت ورزش و جوانان خواسته بود، نظارت بیشتری روی مسائل پشت‌پرده در سوارکاری داشته باشند، این روزها بشدت دنبال تبرئه اسب‌هایش از اتهام دوپینگ است. از طرفی، فدراسیون سوارکاری را عامل اصلی به راه انداختن این جریان می‌داند.

این موضوع مانند ادعاهای پیشین آزمون مبنی بر دوپینگی بودن برخی اسب‌ها در کورس تهران، با واکنش تند فدراسیون همراه بود و آنها از عملکرد خود در زمینه کنترل دوپینگ دفاع کردند. حتی رئیس کمیته ضددوپینگ فدراسیون سوارکاری صحبت‌های سردار آزمون را غیرکارشناسی خواند.

بعد از این اتفاقات بود که مالک اسب‌های سریک و شامبوم یکباره در صفحه شخصی خود از چیزخور کردن اسب‌هایش خبر داد و نوشت: فدراسیون عمدا سریک را دوپینگی اعلام کرد. من هم با هزینه شخصی خودم دوباره از خون اسب نمونه فرستادم و جوابش منفی اعلام شد.

آزمون درباره ممنوع الخروج بودن اسب‌هایش نوشت: فدراسیون نامه زده و گفته، اسب‌های آزمون حق بیرون رفتن از مجموعه سوارکاری را ندارند. اسبم را بدهید.

محمد کاظمیان، دبیر فدراسیون سوارکاری در واکنش به اظهارات سردار‌ آزمون می‌گوید: اعلام نمونه‌های مثبت دوپینگ مراحل خاص خودش را باید طی کند. ابتدا جواب این نمونه‌ها از سوی آزمایشگاه معتبری در فرانسه به ما به صورت کد اعلام می‌شود و سپس در صورت مثبت بودن، از طریق معاونت سوارکاری اعلام خواهد شد.

کاظمیان درباره این که آزمون گفته فدراسیون نامه زده تا او نتواند اسب‌هایش را از مجموعه بیرون ببرد، می‌گوید: این طور نیست. مجموعه سوارکاری قوانین خاص خودش را دارد که مثلا اسب‌ها را فقط در روزهای خاص می‌توان از مجموعه بیرون برد. من با مسئولان مجموعه صحبت کردم و آنها گفتند، امروز یا فردا بیایند و اسب‌های شان را ببرند و منعی نیست.

رامین طباطبایی، قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ وزارت ورزش و جوانان در واکنش به این اتفاقات می‌گوید: آزمون باید بداند هنوز اتفاقی نیفتاده و فقط یک نظر اعلام شده است و وی می‌تواند در جلسه کمیته انضباطی فدراسیون شرکت و اسناد و مدارک مستند و معتبر خود را برای بررسی ارائه کند. مطابق قانون سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ موسوم به وادا، نمونه گیری از حیوانات در اختیار فدراسیون جهانی آن رشته و در ادامه فدراسیون ملی است و ما فقط تست مربوط به سوارکاران را بر عهده داریم.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ وزارت ورزش و جوانان درباره نمونه گیری که توسط خود سردار آزمون به هزینه شخصی صورت گرفته است، توضیح می‌دهد: طبق قوانین نمونه گیری باید توسط افسران و کارشناسان (حداقل سه نفر) صورت گیرد و صورت جلسه شود. نمونه‌ها بدون نام به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال می‌شود و خارج از فهرست آزمایشگاه‌های مورد تایید وادا، نتایج آن از نظر مراجع بین‌المللی اعتبار ندارد و این کار شخصی یا دراختیار بخش خصوصی نیست، بلکه تابع قواعد بین‌المللی و قانونی است.

نظر شما