شناسهٔ خبر: 21542921 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

افت ملایم بازار سهام

دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع فصل پاییز با کاهش اندک شاخص کل همراه شد و شمایل یک بازار در حال استراحت را داشت. بر این اساس بازار دیروز با پایان فصل تابستان و آخرین تب و تاب‌های شهریور ماه، شروع آرامی داشت که در آن شاخص کل با افت 33واحدی به رقم 85هزار و 798واحد رسید. دیروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و گل‌گهر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشتند. در مهم‌ترین تحولات بازار دیروز شاهد عرضه اولیه شرکت دارویی ریشمک بودیم. این شرکت کوچک در کنار شیرین‌دارو که در بازار پایه حضور دارد، در زمینه فرآوری گیاه دارویی شیرین‌بیان فعالیت دارد.

صاحب‌خبر -

 

در بازار دیروز در گروه شیمیایی، شرکت دوده صنعتی گزارش توجیهی هیات‌مدیره برای پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 120 میلیارد ریال به مبلغ 470 میلیارد ریال را منتشر کرد. افزایش سرمایه دوده صنعتی پارس از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تامین سرمایه در گردش و اصلاح ساختار مالی و اجرای طرح تکنولوژی جامبو راکتور است که 4 مرداد ماه سال جاری به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است، همچنین در این گزارش قید شده است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده خواهد بود.به گزارش خبرگزاری فارس، در جدیدترین ابلاغیه گروه خودروسازی بهمن به نمایندگی‌های فروش این شرکت، قیمت 5 محصول افزایش یافت. بر این اساس، قیمت مزدا3 با افزایش 3 میلیون و 160 هزار تومانی، از 118 میلیون تومان به 121 میلیون و 160 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت سواری B50 با رشد 2 میلیون و 700 هزار تومانی، از 77 میلیون و 100 هزار تومان به 79 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. گروه بهمن، قیمت وانت تک‌کابین کارا را از 5/ 34 میلیون تومان به 35 میلیون و 430 هزار تومان افزایش داده که به این ترتیب، این خودرو افزایش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده است. قیمت وانت دو کابین کارا نیز با افزایش 2 میلیون و 200 هزار تومان، از 5/ 37 میلیون تومان به 39 میلیون و 730 هزار تومان رسیده است. قیمت کاپرا 2 کابین نیز با افزایش 2 میلیون و 250 هزار تومانی به 74 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.

در گروه خودرویی همچنین درحالی بازدهی یک‌ساله سهام سایپا تنها ۳ درصد بوده که معاون مالی و اقتصادی شرکت پیش‌بینی کرد بازار اقبال خوبی به سهام سایپا نشان دهد و روزهای خوبی در پیش باشد. سیروس شجاعی برجویی در مورد وضعیت تولید محصول در چند سال اخیر و پیش‌بینی میزان تولید خودرو در سال جاری گفت: درحالی تولید گروه خودروسازی سایپا در سال 94 حدود 301 هزار دستگاه بود که این عدد در سال گذشته به 570 هزار دستگاه رسید که بیانگر رشد 89 درصدی است.در گروه غذایی دبیر انجمن صنایع لبنی، گفت: سازمان حمایت بررسی‌های کارشناسی سه قلم از محصولات لبنی را به پایان رسانده و این هفته پس از جلسه با کارخانه‌ها لبنی این قیمت‌ها برای تأیید نهایی به ستاد تنظیم بازار می‌رود.رضا باکری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت افزایش قیمت سه قلم از محصولات اصلی لبنی که در سازمان حمایت طی 6 ماه اخیر در دست بررسی است، گفت: کارهای کارشناسی تغییرات قیمت در این سازمان آماده شده و در این هفته جلسه‌ای با کارخانه‌های لبنی، سازمان حمایت و انجمن صنایع لبنی برگزار می‌شود تا نتایج در اختیار کارخانه‌ها قرار گیرد و پس از تعیین نهایی موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع داده شود. وی تصریح کرد: از‌آنجا‌که مسوولیت تعیین قیمت نهایی شیر، ماست و پنیر در اختیار ستاد تنظیم بازار کشور قرار دارد، باید برای تایید قیمت نهایی موافقت این ستاد اعمال شود.پس از افزایش خودسرانه قیمت شیر در ایام نوروز امسال سازمان حمایت بررسی‌ها را برای تغییر سه قلم کالای پرمصرف لبنی در دستور کار قرار داد که با گذشت 6 ماه از سال این موضوع همچنان در دست بررسی است.

از طرف دیگر با آغاز سال تحصیلی جدید موضوع توزیع شیر مدارس که سال گذشته به‌صورت نصفه و نیمه اجرا شد، از باکری دبیر انجمن صنایع لبنی پرسیده شد که چه توافقی با آموزش و پرورش در این حوزه صورت گرفته و آیا امسال هم شیر مدارس توزیع می‌شود؟ که باکری در پاسخ گفت: مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه و معاون اول ریاست جمهوری انجام داده‌ایم و آمادگی خود را برای تامین 90 نوبت شیر مدارس اعلام کرده‌ایم تا قراردادهای لازم را منعقد کنیم. وی اضافه کرد: در همین راستا دو جلسه با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی و انجمن صنایع لبنی برگزار شده ولی منتج به نتیجه نشده است. در گروه معدنی روز گذشته قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین کاهش یافت چرا‌که افت قیمت فولاد موجب شد تقاضای سنگ‌آهن کمتر شود. متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 25/ 3 دلار در هر تن خشک نسبت به دوشنبه افت داشته و به 65/ 68 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین رسیده است. قیمت قرارداد سوآپ سنگ‌آهن اکتبر در بورس سنگاپور نیز 25/ 3 دلار افت داشته و 05/ 67 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر شده است.

در گروه لوازم خانگی بنابر گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، واگذاری کارخانه ارج قطعی است و درصورت مهیا شدن شرایط طی کمتر از یک‌ماه‌ به سرانجام می‌رسد. این درحالی است که در مورد کارخانه آزمایش شرایط امیدوار‌کننده‌ای وجود ندارد و به دلیل مشکلات موجود واگذاری این کارخانه منتفی به‌نظر می‌رسد. مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل اردیبهشت سال جاری بود که به «ایسنا» اعلام کرد: بر حسب پیش‌بینی‌ها قرار بود که کارخانه ارج تا ابتدای خردادماه سال جاری واگذار شود اما سرنوشت کارخانه ارج در وضعیت مبهمی قرار گرفت و با توجه به محدودیت‌های موجود در سیستم بانکی سرمایه‌گذار ایرانی که اعتباراتش خارج از کشور قرار داشت، با مشکل انتقال وجه مواجه شد و اعلام کرد که این جابه‌جایی پولی زمانبر است.دیروز در گروه پتروشیمی، معامله‌گران با افزایش بهای اوره برخی از نمادهای پتروشیمی تولید‌کننده اوره با رشد قیمت مواجه شدند، در این گروه شیراز تا صف خرید نیز پیش رفت. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 403میلیارد تومان و در فرابورس به 416میلیارد تومان رسید.

نظر شما