شناسهٔ خبر: 21542679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

وقتی کودکان یمنی، قربانی سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی می‌شوند

900 روز تجاوز آل‌سعود به یمن

سازمان عفو بین‌الملل در حالی که 900 روز از تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان به مردم مظلوم یمن می‌گذرد در گزارشی به صراحت اعلام کرد یک بمب آمریکایی عامل کشتار خانواده بثینه در یمن بوده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه اعلام کرد در حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، از یک بمب ساخت آمریکا استفاده شده بود. این حمله منجر به تخریب ساختمان‌های مسکونی در پایتخت یمن و مرگ 16 غیرنظامی و زخمی شدن 17 نفر دیگر شد. یکی از مجروحان این حادثه دلخراش «بثینه» کودک پنج ساله یمنی بود که عکس او پس از حمله هوایی، بسرعت در شبکه‌های مجازی در سطحی وسیع منتشر شد.

صاحب‌خبر -

این سازمان مدافع حقوق بشر بقایای بمب مذکور را در محلی که به آن اصابت کرده پیدا و بررسی کرده است. لین مألوف، مدیر بخش تحقیق خاورمیانه عفو بین‌الملل می‌گوید ما اکنون قطعا می‌توانیم بگوییم بمبی که پدر و مادر بثینه، برادران و خواهرانش و همچنین غیرنظامیان دیگر را کشت، ساخت آمریکا بوده است.

این کارشناس تسلیحاتی عفو بین‌الملل بعد از بررسی بقایای بمب، نشانه‌های آشکاری روی آن یافت که با قطعات (رایانه‌ای) ساخت آمریکا که معمولا در بمب‌های هدایت‌شونده لیزری از آنها استفاده می‌شود، همخوانی دارد. وی افزود: آمریکا و کشورهای دیگری مانند انگلیس و فرانسه، قادر به ارائه هیچ‌گونه توضیحی نیستند که ادامه ارسال تسلیحات به ائتلاف سعودی برای استفاده در جنگ یمن را توجیه کند. این جنگ پیامدهای ویران‌کننده برای غیرنظامیان داشته است.

طبق اعلام آژانس همکاری امنیت دفاعی (زیر نظر وزارت دفاع آمریکا)، دولت آمریکا در سال 2015 میلادی مجوز فروش 2800 دستگاه بمب هدایت‌شونده را به عربستان صادر کرد که به قطعه کنترل رایانه‌ای موسوم به «ام ای یو ـ‌ 169 ال/ بی» MAU ـ‌ 169L/B مجهز بودند و از میان آنها می‌توان به بمب‌های هدایت شونده «جی بی یو ـ‌ 48»، «جی بی یو ـ‌ 54» و «جی بی یو ـ‌ 56» اشاره کرد.

عفو بین‌الملل خواستار اجرای فوری تحریم‌های جامع شده است تا اطمینان یابد هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ یمن به تسلیحات، مهمات، تجهیزات نظامی و دیگر فناوری‌هایی که می‌توان از آنها در جنگ استفاده کرد، تجهیز نشوند.

به گفته این سازمان، لازم است فورا تحقیقات مستقل در خصوص تخلفات گزارش شده صورت بگیرد و همه کسانی که طبق قوانین بین‌المللی مسبب ارتکاب جرایم هستند، در دادگاه عادلانه به پای میز محاکمه‌ای عادلانه آورده شوند. طبق گزارش سالانه دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در خصوص یمن، از زمان آغاز جنگ این کشور در مارس 2015 تاکنون، 1120 کودک کشته شده و 1541 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سیاهه جنایت هولناک آل‌سعود

900 روز از تجاوز ائتلاف با رهبری عربستان به مردم مظلوم یمن می‌گذرد. طی دو سال و نیم گذشته مناطق مسکونی، هدف نخست جنگنده‌های رژیم سعودی بوده‌اند که در اثر آن، هزاران کودک تاکنون قربانی این جنایات شده‌اند. طی این مدت زمان، عربستان سعودی سخت‌ترین تحریم‌ها را بر کشور یمن تحمیل کرده و مانع ارسال هرگونه کمک غذایی، درمانی و بهداشتی به این کشور شده است.

حملات جنگنده‌های رژیم آل‌سعود به زیرساخت‌های یمنی آسیب شدیدی وارد کرده و منجر به تخریب 15 فرودگاه، 14 بندر، 160 نیروگاه برق و 280 کارخانه شده است. در این حملات، بیش از 2000 جاده و پل،
800 مدرسه و 250 منطقه نمونه گردشگری ویران شده است. ده‌ها هزار نفر از نیروهای شاغل دولتی یمن هم در یک سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

ژست سیاسی غرب

این در حالی است که بعضی نهادها حتی انتقادهای سازمان عفو بین‌الملل را در حد یک ژست سیاسی می‌دانند و می‌گویند، نتیجه عملی و اجرایی ندارد. کاترین شکدام، مدیر نهاد مطالعاتی خاورمیانه (غرب آسیا) در لندن با اشاره به انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای غربی به دلیل ادامه فروش سلاح و مهمات به رژیم عربستان می‌گوید، چنین انتقادهایی بیشتر ژست سیاسی به شمار می‌آیند و اثربخشی لازم را ندارند.

کاترین شکدام به پرس‌تی‌وی گفت: غربی‌ها به عربستان سعودی سلاح‌های کشتار جمعی فروخته‌اند و حتی فروش چنین تسلیحاتی را رد نمی‌کنند. اصلا برای آنان تفاوتی ندارد دیگران چه می‌گویند. در شرایطی که نهادهای بین‌المللی ما را کشورهای غربی در اختیار دارند، همان‌هایی که ما از آنان انتظار داریم به گردنکشی‌ها واکنش نشان بدهند،‌ تشویق به
خشونت می‌کنند.

فارین پالیسی: عربستان، عامل گسترش وبا در یمن

مجله معروف فارین پالیسی چاپ آمریکا در گزارشی مفصل با تشریح اوضاع یمن نوشت: عربستان سعودی و متحدانش، مانع ارسال کمک انسان دوستانه به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها ازجمله بنادر حیاتی و فرودگاه‌های کشور هستند و همین مساله به گسترش بیماری وحشتناک وبا در این کشور دامن زده است. به نوشته این مجله، یمن با بزرگ ترین فاجعه انسانی مواجه است به گونه‌ای که هفت میلیون نفر در آستانه قحطی هستند و با انتشار وبای کولیرا بیش از 600 هزار نفر در معرض خطر قرار گرفته‌اند. منابع یمنی می‌گویند، روزانه 5000 مورد جدید ابتلا به وبا در یمن ثبت می‌شود و تاکنون بیش از 2000 نفر جان خود را به دلیل نبود امکانات درمانی از دست داده‌اند. در حملات جنگنده‌های عربستانی، نیمی از زیرساخت‌های درمانی یمن تخریب و غیرقابل استفاده شده‌اند.

ناتوانی سازمان ملل در مجازات متجاوزین به یمن

حدود 900 روز از تجاوز نظامی ائتلاف «به اصطلاح عربی» به سرکردگی عربستان به یمن می‌گذرد. در این روزها زیرساخت‌های این کشور هدف حملات پیاپی قرار گرفته است. این فجایع همه در انفعال نهاد‌های بین‌المللی و در راس آن سازمان ملل متحد انجام شده است.

در همین زمینه با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا، گفت‌وگو کرده ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:

تلاش سازمان ملل در جهت کاهش و التیام پیامدهای ناگوار جنگ علیه ملت یمن به چه صورت قابل ارزیابی است؟

جنگ علیه یمن که حدود دو سال و نیم به طول انجامیده است، چند نکته را راجع به سازمان ملل به‌عنوان فراگیرترین نهاد بین‌المللی حافظ صلح در پیش روی افکار عمومی جهان روشن ساخت. اول، نقش این سازمان بین‌المللی در رابطه و تنظیم معادلات مناسب با کشورها. دوم، توانایی و قدرت این سازمان در جهت کاهش و حل مشکلاتی که پیش‌روی انسان‌ها قرار گرفته است. پیش از شروع جنگ یمن، مصادیق انتقاد منتقدان به ناکارآمدی سازمان ملل نسبت به برخورد با تجاوزگری رژیم صهیونیستی و ظلم به ملت فلسطین معطوف شده بود. برخی از نظرها این بود که سازمان ملل نهادی نافذ در روابط بین‌الملل است، اما در برخورد موثر با رژیم اسرائیل با توجه به نفوذ لابی‌های صهیونیستی ناتوان است. اما جنگ علیه ملت یمن که در این مدت طولانی از زمین، هوا و دریا به طور مکرر مورد حملات و همچنین محاصره قرار گرفته‌اند، ناکارآمدی سازمان ملل را در سایر امور روشن کرد. اسماعیل ولد الشیخ، نماینده این سازمان در امور یمن که درباره ناتوانی ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم صحبت کرده بود، ناشی از این است که این نهاد بین‌المللی در موضعگیری‌ها و عملکرد خود تحت تاثیر دلار‌های نفتی قرار گرفته است. حذف عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک توسط سازمان ملل که چندی پیش انجام گرفت از مصادیق آن است.

سازمان ملل متحد چه اقداماتی می‌تواند انجام بدهد که تاکنون انجام نداده و در وظایف خود کوتاهی کرده است؟

فعالیت‌هایی را در چارچوب تفاسیر فصل هفتم منشور، مشخص‌سازی مصادیق جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و تلاش برای تحت تعقیب قرار دادن مقامات عربستان و سایر کشورهای متجاوز به یمن در دیوان بین‌المللی کیفری، می‌توانست انجام دهد که کوتاهی کرده است. همین ملل متحد چندین رهبر آفریقایی را در دیوان بین‌المللی تحت تعقیب کیفری قرار داده است. حتی سازمان ملل می‌توانست با صدور قطعنامه‌ای روابط کشورها را با متجاوزان به یمن محدود کند که در این زمینه هم کوتاهی کرده است.

دستاورد‌های ملت یمن در این مقاومت 900 روزه را در چند مورد بیان فرمایید.

اول، عملکرد و توان واقعی سازمان ملل در حل مجادلات بین‌المللی را روشن کرد. دوم، نقش بسیار ضعیف رسانه‌های بین‌المللی در بازتاب بمباران هر روزه یمن افشا شد. بسیاری از خبرها در رابطه با تجاوزات سعودی به مراکز غیر نظامی توسط خبرنگاران آزاده و مستقل انجام می‌گیرد. سوم، اتحاد و همبستگی مردم و گروهای سیاسی یمنی را در این شرایط سخت برای جهانیان به نمایش گذاشت.

نظر شما