شناسهٔ خبر: 21542545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از کنش‌های سیاسی اخیر علی لاریجانی

پیاده‌روی روی مرز

در حاشیه این مراسم، تصاویری منتشر شده که رئیس دولت اصلاحات در کنار رئیس قوه مقننه نزول اجلال فرموده و به گپ‌‌وگفت می‌پردازد. این اتفاق در حالی شکل گرفته است که پیش از این سیدمحمد خاتمی را یکی از عناصر همراه یا حتی سران فتنه 88 می‌دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مراسم وداع با پیکر مرحوم آیت‌ا... راستی‌کاشانی که در مدیریت حوزه علمیه قم و نیز دو دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری نقش بسزایی ایفا کرده بود، جمعه شب در حسینیه جماران برگزار شد. اما برخلاف انتظارها حاشیه مراسم بر متن آن غلبه کرد، حاشیه‌ای که شاید در نگاه اول باور کردنی نبود. در حاشیه این مراسم، تصاویری منتشر شده که رئیس دولت اصلاحات در کنار رئیس قوه مقننه نزول اجلال فرموده و به گپ‌‌وگفت می‌پردازد. این اتفاق در حالی شکل گرفته است که پیش از این سیدمحمد خاتمی را یکی از عناصر همراه یا حتی سران فتنه 88 می‌دانستند.

علی لاریجانی در بین لاریجانی ها جزء باهوش‌ترین و سیاسی‌ترین شناخته می‌شود و این حضور و این دیدار تامل برانگیز ذهن‌ها را به سمت انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در سال 1400 سوق می‌دهد. شاید علی اردشیرلاریجانی که در سال 84 به‌عنوان یکی از نامزدهای اصولگرایی نتوانست رای جناح اصولگرا را به خود جلب کند به دنبال آن است که طیف حامیان و هواداران خودش را افزایش دهد. در همین راستا احتمال نزدیکی‌اش با طیف اصلاحات و اعتدال در بین افکار عمومی دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر با وجود آنکه اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 94 بر این باور بودند که انتخابات مجلس را بردند و بیشتر اعضای لیست امید در کشور توانسته‌اند به مجلس راه پیدا کنند ولی هنگام انتخاب هیات‌رئیسه در سال اول و دوم مجلس شورای اسلامی نتوانستند فرد مورد نظر خود را به‌عنوان رئیس قوه مقننه انتخاب کنند و این لاریجانی بود که توانست بار دیگر رای نمایندگان را به خود اختصاص دهد.

 البته نفوذ لاریجانی تنها به انتخاب هیات‌رئیسه خاتمه پیدا نمی‌کند. او نقش پررنگ و تاثیرگذاری در رأی‌آوری کابینه دوازدهم داشت. نقش لاریجانی به‌گونه‌ای بود که با وجود 158 عضو فراکسیون امید، ‌عبدالرضا رحمانی‌فضلی و سیدعباس صالحی وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان وزرای اصولگرای دولت دوازدهم بیشترین رای اعتماد را به خود اختصاص داد و مهم‌ترین وزیر پیشنهادی اصلاح‌طلبان حبیب‌ا... بیطرف از حضور در دولت بازماند. برخی کنشگران سیاسی بر این باورند که نظر علی لاریجانی و نفوذ او در بین نمایندگان باعث رای بالای اصولگرایان و عدم رای‌آوری بیطرف شد. البته از سوی دیگر اینکه رای اعتماد وزرای دولت دوازدهم نسبت به دولت‌های گذشته تعداد چشمگیرتری داشت که نشان می‌دهد مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی بیشترین همراهی را با دولت اعتدال داشته است.

همچنین لاریجانی که این روزها از او به‌عنوان همراه و همدم دولت دوازدهم نام برده می‌شود در سفر استانی خود به آذربایجان غربی با پوشیدن لباس نظامی به همراه سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق مرزی شمال غرب کشور و نقطه صفر مرزی حضور یافت.

در جریان بازدید از مناطق مرزی، علی لاریجانی و همراهانش لباس مرزبانی و به قولی لباس عملیاتی بر تن کردند که این اقدام در نوع خود جالب بود و این سوال را در ذهن متبادر می‌کرد که دلیل پوشیدن این لباس از سوی رئیس مجلس و همراهانش چیست؟

حضور این مسئول ارشد کشورمان که همواره با لباس فرم؛ کت و شلوار رسمی در مجامع عمومی حاضر می‌شود آن هم با لباس نظامی در منطقه مرزی، بازهم باعث حاشیه و توجه نگاه‌ها به سمت علی لاریجانی بود.

البته حضور پررنگ و حاشیه‌ای لاریجانی به اینجا ختم نمی‌شود و حضورش در مراسم شهید حججی و بوسیدن دست پدر این شهید مدافع حرم به نشانه احترام ویژه به خانواده این شهید والامقام بازهم سوژه عکاسان خبری و رسانه‌های کشور شد.

کنشگران و تحلیگران سیاسی بر این باورند که حداقل تا یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شاید شاهد از این دست اتفاقات از سوی علی لاریجانی در قامت یک چهره سیاسی اصولگرا که به دنبال گسترش شعاع هواداران و حامیان خود است باشیم، انتظاری که با این اتفاقات اخیر خیلی دور از واقع نخواهد بود.

 

* نویسنده : محمودرضا کریمی روزنامه نگار

نظر شما