شناسهٔ خبر: 21542311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سردار «دهقان» در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین:

دفاع مقدس رمز و راز قدرت دفاع و بازدارندگی ماست/ «بارزانی» به دنبال امتیازگیری از حکومت مرکزی عراق است

مشاور فرمانده كل قوا و وزیر سابق دفاع گفت: جنگ باعث شد انقلاب ما توسط دشمنان به تمام دنیا صادر شود و سند حقانیت و مظلومیت‌مان را به جهان نشان داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «حسین دهقان»  مشاور فرمانده كل قوا و وزیر سابق دفاع در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به فرا‌رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: هفته دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی یک ملت برابر حمله ددمنشانه‌ای است که از سوی قدرت‌های بزرگ حمایت می‌شد.

وی با بیان اینکه این هفته می‌تواند درس‌هایی را برای جوانان و حتی کسانی که مسئولیت دارند، به همراه داشته باشد، افزود: دفاع مقدس رمز و راز قدرت دفاع و بازدارندگی ماست  و آزمونی هم برای خود و هم برای ملل دیگر بود،

 وزیر سابق دفاع  ادامه داد: جنگ یک کاربرد سخت و نرم است، اما اداره جامعه نوع دیگری از جنگ است، چرا که جنگ‌های اقتصادی و روانی و.. به راه می‌اندازند و نمی‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را تحمل کنند.

مشاور فرمانده كل قوا با بیان اینکه این سوال مطرح می‌شود چرا جنگ را به راه انداختند، اظهار کرد: ،پاسخ این است که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود، خلا قدرتی برای آمریکا و همپیمانانش به وجود آمده بود، بنابراین آمریکایی‌ها بر روی صدام سرمایه‌گذاری کردند و به او اطمینان دادند که نظام نو پای نظام ما را سرنگون کنند.

دهقان تاکید کرد: مردم درآن زمان خود را آماده برای جنگ نکرده بودند و ارتش ساماندهی لازم را نداشت، افزون بر اینکه سپاه به طور کامل تشکیل نشده بود و بیشتر در حوزه امنیتی فعال بودند. صدام در چنین وضعیتی حمله کرد، اما در روز سوم و چهارم فهمیدند این صحنه نمی‌تواند مطامع او را مرتفع کند.

مشاور فرمانده كل قوا افزود: تمام قدرت‌ها از حمله به ایرباس و سکوهای نفتی گرفته تا حمایت از صدام تلاش کردند که ایران در جنگ پیروز نشود.

دهقان درباره دلیل حمله عراق تصریح کرد: یک نظام سیاسی مانند جمهوری اسلامی می‌توانست نقش الگو داشته باشد و پیام‌های زیادی را با خود به همراه آورد، چرا که نشان می‌داد اگر یک ملت استقلالش به هویت ملی‌اش تبدیل شود ،هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را ار بین ببرد. در این میان مردم تمام عیار و تمام قد برابر استکبار ایستادند.

وزیر سابق دفاع افزود: در بیانات مقام معظم رهبری و امام داریم که جنگ قله ظرفیت‌های انسانی ما بود، در این جنگ همه آحاد مردم در این آوردگاه حضور یافتند و هر کسی به گونه‌ای در این جنگ سهم داشت. چرا که جنگ آیینه‌ای بود که ملت ما را در تمام ابعاد نشان داد و پایه نظام دینی ما را تثبیت کرد.

وی بیان کرد: جنگ باعث شد انقلاب ما توسط دشمنان به تمام دنیا صادر شود و سند حقانیت و مظلومیت ما را به جهان نشان داد، دفاع مقدس نشان داد اسلام و مسلمین می‌توانند بزرگ‌ترین بحران‌ها را اداره و حل کنند.

دهقان تصریح کرد: با وجود مشکلاتی که وجود داشت مردم لحظه‌ای به خود تردید ندادند که نمی‌توانند پیروز باشند. در صحنه، نپذیرفتن خواسته‌های دشمن است که ظرفیت‌های ملی رشد و پرورش می‌یابد.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند جنگ شروع شجاعت مردم کشورمان و ذلت دشمنان بود، ملت‌ها در تهاجم بیگانه دفاع می‌کنند اما جنگ ما فراتر از همه اینها بود. دفاع مقدس و دفاع از آرمان الهی بود و برای همین 8 سال آن را تحمل کردیم و دستاوردهایی هم داشت.

وی گفت: در جبهه شاهد امدادهای غیبی بودیم. به‌ویژه در شب‌های عملیات به وضوح شاهد آن بودیم و در زمان عملیات ابری می‌آمد و روشنایی را می‌گرفت که من به آن امداد غیبی می‌گویم، بنابراین دفاع مقدس ترجمانی از جهاد و جهادگری است که در قرآن تعبیر شده است.

دهقان یادآور شد: زمانی که خرمشهر آزاد شد، امام (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. شاهد آن بودیم که در جای جای این شهر دشمنان درج کرده بودند که ما آمده‌ایم بمانیم اما این چنین ناکام شدند.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی گفت: اینکه اگر انسانی خود را به طور کامل در قبال هدف مقدسی قرار دهد محدودیت‌های ذهنی از او برداشته می شود و این امر در دفاع مقدس نیز صدق می‌کرد.

دهقان بیان کرد:امروز ساختار های مدیریتی که داریم ظرفیت به فعل رساندن استعدادهای ما را ندارد. ایران استعدادهای خوبی از صنعت هسته‌ای گرفته تا سلول‌های بنیادی دارد و هر موقع مدیریت جهادی بر سر کار امده آنها به فعل رسیده است.

وی گفت:کاری به صحبت‌های یاوه گویان نداریم، چرا که ملت ما استقلال دارد و تصمیم‌گیرندگان ما به خود باوری ملی رسیده اند و ریشه تصمیماتشان کاملا داخلی است.

دهقان در بخش دیگری از سخنان گفت: ما هرگز آزمایشهای موشکی خود را تعطیل نکردیم و هر مانور و هر تستی که در این زمینه لازم داشتیم انجام دادیم.

وی افزود: ما امروز توانایی قرار دادن ماهواره در مدار و نگه داشتن آن و ارتباط با آن را پیدا کردیم.

دهقان گفت: ما هیچ مشکل تکنولوژیکی برای استفاده از ماهواره های 50 کیلویی و قرار دادن آن در مدار تا ارتفاع 250 کیلومتری را نداریم و الان هم می توانیم ماهواره هایی با وزن 250 تا 300 کیلو را در مدار500 کیلو متری قرار دهیم.

وزیر سابق دفاع با اشاره به وضعیت داعش در سوریه و عراق عنوان کرد: در جنوب شرق موصل و در محدوده مرز مشترک عراق و سوریه، مشکل داعش را نداریم. در سوریه هم اگر دیرالزور به طور کامل آزاد شود که عملیات آن طراحی و تجهیزات به طور کامل برای آن در نظر گرفته شده است، پاکسازی‌ها به طور کامل انجام شده و داعش سازمان یافته‌ای باقی نخواهد ماند.

دهقان درباره همه پرسی در کردستان عراق نیز عنوان کرد: هیچ کس کردستان مستقل را به تنهایی نمی خواهد اگر کردها عاقل باشند خودشان دنبال استقلال نمی روند. بارزانی با این حرفها دنبال امتیازگیری از دولت مرکزی است چون می داند در بین خود کردها هم یکصدایی برای استقلال نیست.

وی تصریح کرد: روسیه مقتدر در کنار ایران مستقل می‌تواند اثرگذار باشد. به نظر نمی رسد روس‌ها در سوریه بدون ما بتوانند کاری انجام دهند.

انتهای پیام/

نظر شما