شناسهٔ خبر: 21542190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان:

در تفسیر رجل سیاسی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

صاحب‌خبر -

شهروند| سخنگوی شورای نگهبان در تشریح موضوع «رجل سیاسی» اعلام کرد که «هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.» ابهامات موجود در طرح مسأله «رجل سیاسی» هر بار در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به بحث داغ گروه‌ها و جریان‌های سیاسی تبدیل شده و در سال‌های اخیر و همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، شرکت برخی از زنان موجب شد بار دیگر این مسأله در فضای سیاسی باز تولید شود.
عباسعلی کدخدایی صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، درباره آ‌خرین بررسی‌ها در خصوص موضوع «رجل سیاسی» عنوان کرد: «دو جلسه در این خصوص برگزار نشد که جلسه هفته گذشته به خاطر اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری و دیگری هم به دلیل کوتاه‌بودن زمان جلسه بود که اعضا می‌خواستند در مراسم دیدار با مقام معظم رهبری حضور داشته باشند و فقط مصوبات مورد رسیدگی قرار گرفت. با این حال موضوع در دست بررسی است و پژوهشکده شورای نگهبان هر هفته این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و ما امیدواریم در هفته‌های آینده به نتیجه برسیم.»
به گزارش خبرنگار «شهروند»، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها و تصویب قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، آیا این مصوبه دارای ایراد حقوقی بوده است که اکنون با نقض برجام از سوی آمریکا مواجهیم؟ گفت: «در آن دوره که قانون مربوط به توافق هسته‌ای که در مجلس نهم بود در شورای نگهبان به تصویب رسید، عضو شورای نگهبان نبودم اما اگر این مصوبه مجلس نهم ایراد داشت، شورای نگهبان آن را اعلام می‌کرد. با این حال مباحث و راهبردها از سوی مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و پیشبرد آن راهبردها و مباحث لازم‌الاجرا است.» وی با اشاره به قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه اظهار کرد: «اعضای شورا مشغول بررسی این مصوبه مجلس بودند اما فراتر از زمان قانونی ما شد و ما نتوانستیم در این‌باره اعلام نظر کنیم از این رو لازم‌الاجراست.»
تعلیق عضو شورای شهر یزد ربطی به شورای نگهبان ندارد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دیوان عدالت اداری با شکایت یک فعال سیاسی در استناد به نامه چندی پیش شورای نگهبان مبنی بر عدم فعالیت و نامزدی اقلیت‌های دینی در انتخابات شورای شهر، حکم تعلیق موقت فعالیت‌های عضو زرتشتی شورای شهر یزد را صادر کرده که این نامه در همان زمان از سوی هیأت نظارت و اجرای انتخابات شوراها رد شد؛ آیا دیوان عدالت می‌تواند به استناد این نامه چنین حکمی را صادر کند، در حالی‌ که همان فرد در دوره قبل عضو شورای شهر بوده است؟ تصریح کرد: «آنچه فقها اعلام نظر کرده‌اند، مربوط و نسبت به افراد و اشخاص نیست بلکه به تبصره و مصوبه‌ای برمی‌گردد که مربوط به قانون شوراها است.»
درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری به جمع‌بندی نرسیده‌ایم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که یکی از اعضای شورای نگهبان اخیرا گفته است که به نظر می‌آید زنان نمی‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شوند آیا این مسأله حاکی از جمع‌بندی این موضوع در شورای نگهبان است؟ تصریح کرد: «عدم کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری فقط یک نظر است. یک نظر دیگر نیز مجازبودن آنها به نامزدی در انتخابات است. شورای نگهبان در این‌باره هنوز به هیچ جمع‌بندی نرسیده است.»

نظر شما