شناسهٔ خبر: 21542174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز سیاست

صاحب‌خبر -

روایت سردار نجات از حکم موسوی و کروبی
 در صورت محاکمه
محصورین حکمی کمتر از اعدام
یا حبس ابد نمی‌گیرند
سردار نجات رئیس سازمان اطلاعات سپاه در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی دستخط باز هم از حوادث‌ سال 88 و وضع محصوران گفته است. او با بیان این‌که اگر شورایعالی امنیت ملی تصمیم بگیرد که حصر را بردارد، این حق قوه قضائیه است که اینها را محاکمه کند، من بعید می‌دانم حکمی کمتر از اعدام یا حبس ابد به این افراد بخورد.
او ادامه داد: فتنه و جریانات آشوب‌های بعد انتخابات از بیست وچهار خرداد بوده و در 9 دی ‌سال 88 تمام شد. اردوکشی شد، روز قدس آمدند آن شعارها را دادند، روز سیزده آبان روز عاشورا این کارها را انجام دادند، لیکن روز 9 دی همه چه آنهایی که به آقای موسوی رأی دادند چه آنهایی که به احمدی‌نژاد رأی دادند، فتنه را محکوم کردند وآن راهپیمایی را در تهران وسراسر کشور انجام دادند و فتنه خوابید. لیکن فتنه‌گرها آزاد بودند. اما بیست ماه اتفاق جدیدی افتاد. آن اتفاق جدید چی بود؟ انقلاب بیداری مردم در مصر اتفاق افتاده بود، بیداری مردم در تونس اتفاق افتاده بود، جریان شورش شورشیان مسلح سوریه علیه بشار اسد هم شروع شده بود. بعضی از این افراد که الان هم آزاد هستند، از زندان نامه نوشتند به مصر و تونس و گفتند جنبش شما مثل جنبش سبز ماست! یعنی چه؟ یعنی نظام ما را با نظام مصر و تونس مقایسه کردند!

اظهارنظر عارف درباره ائتلاف نکردن با معتدلین در انتخابات 98
شخصی است
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارنظر اخیر محمدرضا عارف مبنی بر این‌که اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 با اصولگرایان معتدل ائتلاف نمی‌کنند، اظهار کرد: آقای عارف اظهارنظر شخصی خود را بیان کرده است و حتی خودشان هم گفته‌اند که نظر شخصی‌شان است.
وی ادامه داد: درباره وضع مشارکت در انتخابات 98 از الان نمی‌توان به ماجرا نگاه کرد و زود است، کمتر از 6 ماه یا یک‌سال مانده به برگزاری انتخابات، تکلیف احزاب سیاسی و جبهه‌های متعلق به آنان مشخص‌ترمی‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر بتوانیم نقش احزاب را به صورت فراگیر پایدار کنیم، اجازه بدهیم به صورت جدی ایفای نقش کنند، نهادهای مسئول هم رابطه روشنی با احزاب داشته باشند و همچنین از مصونیت‌های حقوقی و قانونی کافی برخوردار باشند، نتیجه این مهم ما را به سمت تقویت احزاب پیش می‌برد.

اصلاح‎طلبان به دنبال عبور
از روحانی نیستند
خبرآنلاین نوشت: حجت‌الاسلام محسن رهامی عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان این‌که بحث عبور از روحانی به هیچ عنوان در جریان اصلاحات مطرح نیست، گفت: اساسا این مباحث را به نفع اصلاح‌طلبی و منافع ملی کشور نمی‌دانیم. لذا با وجود انتقاداتی که مطرح می‌شود؛ هیچگاه چنین مباحثی حتی در میان جمع افرادی که سابقه طولانی در جریان اصلاح‌طلبی دارند، مطرح نشده است. طرح این موضوع را به ضرر کشور و آینده اصلاحات می‌دانیم. این موضوعات ممکن است به‌عنوان سهم‎خواهی مطرح شود که باز به سود اصلاحات نخواهد بود.

هادی غفاری: ترامپ مثل یک بچه لات حرف می‌زند
انصاف‌نیوز نوشت: ‌هادی غفاری، قائم‌مقام حزب «مجمع نیروهای خط امام» می‌گوید به رفع حصر خوش‌بین است. ‌هادی غفاری در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز بیان کرد: ابتدا باید به این پرسش بسیار اساسی پاسخ گفت که آیا در قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور چیزی به نام حصر وجود دارد یا خیر؟ که البته با کمی مداقه متوجه می‌شویم چنین چیزی وجود ندارد و این‌که یک کاری در گذشته هم انجام شده، مجوزی برای تکرار آن محسوب نمی‌شود.
او ادامه داد: مورد دیگر این است که حصر به زیان کشور است و باعث می‌شود بخش وسیعی از مردم را از دست بدهیم. ادامه این روش جز کاشتن بذر بددلی هیچ سودی ندارد درحالی‌که رفع آن می‌تواند وفاق، همدلی و مهربانی را به مردم هدیه دهد.
غفاری تصریح کرد: من و اشخاصی که مانند من فکر می‌کنیم خواهش می‌کنیم برابر قانون به این عمل خاتمه و اجازه داده شود مردم در آرامش زندگی کنند. وی افزود: من به رفع حصر خوش‌بینم، همان‌طور که به رفع هر اقدام غیرقانونی خوش‌بین هستم.
غفاری در پایان به انتقاد از حرف‌های اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران پرداخت و تأکید کرد: آقای ترامپ مثل یک بچه لات صحبت می‌کند. نمی‌داند که دنیا دنیای تدبیر، قانون و قرارداد اجتماعی است و به قول ژان ژاک روسو ما در جهانی زیست می‌کنیم که اجتماع وظیفه هر شخص و نهادی را مشخص کرده و دوران قلدربازی و عربده‌کشی گذشته است.

شهروند| اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست‌ آیت‌الله ‌هاشمی‌شاهرودی دیروز درحالی برگزار شد که این جلسه اعضایی جدید داشت؛ شاید بتوانیم مهم‌ترین چهره جدید این جلسه را محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی بدانیم. دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که اولی میدان را برای دیگر نامزد مورد وفاق اصولگرایان خالی کرد اما نتیجه برای اردوگاه راست‌ها چیزی نشد جز شکست. حالا ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف که به تازگی با حکم رهبر انقلاب به عضویت مجمع در آمده‌اند به این جلسه آمده‌اند و هم ردیف کسی نشسته‌اند که در اواخر جلسات مجمع در زمانی که آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی ریاست این جلسات را برعهده داشت، بارها صندلیش خالی بود: محمود احمدی‌نژاد. او دیروز درحالی به جلسه مجمع آمد که صندلیش از صدر مجلس به ردیف کناری منتقل شده بود. او هم از مغمومان انتخابات گذشته بود و با ردصلاحیت شورای نگهبان از دور انتخابات کنار رفت و حالا با شرکت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها مسئولیت رسمی‌اش در کشور را سپری می‌کند.

نظر شما