شناسهٔ خبر: 21542129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

غرویان:

منابر باید انتقال دهنده پیام‌ سیاسی عاشورا باشند

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، تقارن هفته دفاع مقدس با ماه محرم تداعی کننده پیام‌های سیاسی قیام عاشورای حسینی و ارتباط آن با فداکاری‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس است. قیام عاشورای حسینی از این جهت با دفاع مقدس اشتراک دارد که هر دو با هدف مشخص کردن مرز بین حق و باطل بود تا امت اسلامی را در مواجهه با جبهه باطل هوشیار سازند. در این خصوص، نقش منابر مذهبی در ماه محرم بسیار حائز اهمیت است و می‌توانند ارتباط مفهومی دفاع مقدس را با قیام امام حسین (ع) به خوبی برای مردم شرح دهند و آن‌ها دید روشنی را در این خصوص برای جامعه ترسیم کنند.

فلسفه دفاع مقدس؛ همان فلسفه قیام عاشورای حسینی است
درباره نقش منابر مذهبی در بیان ارتباط دفاع مقدس با قیام عاشورای حسینی در جامعه، آیت‌الله «محسن غرویان» در گفت‌وگو با ایکنا گفت: به هر حال انقلاب ما ادامه انقلاب امام حسین(ع) است و نظام جمهوری اسلامی همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند و مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید دارند، الهام گرفته از قیام عاشوراست و چهره پیشانی نظام ما همان مبارزه با ظلم و استکبار است و البته ظلم در زمان امام حسین(ع) با ظلم در زمان جدید متفاوت است، چون در حال حاضر ظلم چهره جهانی و استکباری به خودش گرفته و فلسفه وجودی نظام اسلامی ما هم برای مبارزه با ستمشاهی داخلی و استکبار جهانی شکل گرفته است. امام خمینی(ره) در مسیر اهداف امام حسین(ع) و قیام عاشورا حرکت کردند و جانشین بر حقشان یعنی مقام معظم رهبری ادامه دهنده همین راه هستند.

وی ادامه داد: و با وجود اینکه برای نظام اسلامی موانعی زیادی را مثل جنگ تحمیلی تراشیدند، اما همواره رزمندگان و جوانان ما برای دفاع از اسلام و کشور، جان خودشان را تقدیم ولایت و اسلام کردند و این به خوبی بیان کننده ارتباط بین دفاع مقدس و مسئله قیام عاشورا است.

منابر مذهبی باید در بازگویی و  تحلیل پیام‌های سیاسی عاشورا ضعیف عمل کرده‌اند
غرویان با بیان اینکه منابر ما نقش مهمی در انتقال پیام سیاسی قیام عاشورا به مردم جامعه دارد، افزود: منبرها با هم متفاوتند و بستگی به گیرندگان دارد و بعضی از سخنرانان ما سطح معلوماتشان بالاست و برخی دیگر متأسفانه معلومات خوبی ندارند و آن کسانی که قدرت تحلیل دارند می‌توانند فلسفه قیام عاشورا و ارتباط آن‌ را با دفاع مقدس تحلیل کنند و برخی دیگر به دلیل ضعف اطلاعاتی که دارند از قدرت تحلیل خوبی برخوردار نیستند و این افراد باید بر روی قدرت تحلیل و اطلاعاتی خود کار کنند تا ضعف و نواقص خود را در این حوزه برطرف سازند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: منابر ما آن‌طور که باید و شاید نتوانستند ارتباط نظام اسلامی و دفاع مقدس را با مسئله قیام عاشورا به خوبی برقرار کنند و ما با برخی چالش در این حوزه مواجه هستیم که از آن‌ جمله می‌توان به عدم یک‌دست بودن در تحلیل‌ها اشاره کرد، یعنی اینکه هر کسی بنابر سلایق شخصی خودش قیام عاشورا و یا دفاع مقدس را تحلیل می‌کند. مثل قضیه برجام که عده‌ای موافق مذاکره هستند و عده‌ای مخالف مذاکره که این یک‌دست نبودن آرا و عقاید به نفع نظام اسلامی ما نیست

نظر شما