شناسهٔ خبر: 21542092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگینی: خرید و فروش مسکن 8 درصد رشد داشته است/ رهبر: شاهد افزایش 60 درصدی قیمت مصالح ساختمانی هستیم

مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: بازار مسکن نسبت به سال گذشته و به لحاظ حجم معاملات انجام شده و قیمت‌ها، رشد قابل قبولی داشته است.

صاحب‌خبر -

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،علی چگینی مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور و دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، امشب یکم مهرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی نوسان بین رکود و رشد جزعي بازار مسکن پرداختند.

 بازار مسکن نسبت به سال گذشته رشد قابل قبولی داشته است

 علی چگینی مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن  نسبت به سال گذشته به لحاظ حجم معاملات انجام شده و قیمت ها رشد قابل قبولی داشته است.

 وی با اشاره به اینکه شاخص معاملات مرداد ماه سال جاری نشان از 18 هزار معامله در شهر تهران دارد و نسبت به ماه قبل از آن رشد 5-6 درصدی برخوردار است، اظهارکرد: خرید و فروش مسکن 8 درصد رشد داشته است البته ما به دنبال افزایش قیمت نیستیم اما بازار باید از حالت مردگی خارج شود.

 کسب و کار حوزه مسکن در حال رونق است

 چگینی با بیان اینکه کسب و کار حوزه مسکن در حال رونق است و فعالیت‌های پایین دستی و بالا دستی به طبع آن رونق خواهد گرفت، عنوان کرد: سیاست‌های جدیدی اتخاذ شده تا مدت انتظار برای دریافت وام کاهش یابد.

مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری پروانه‌های صادره در حوزه مسکن 5-6 درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: باید دوره باز پرداخت وام را به 20 سال رساند و همچنین کاهش نرخ سود در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه قیمت‌ها 6-7 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد داشتیم، گفت: این موضوع نشان از بهبود بازار دارد.

چگینی با اشاره به اینکه باید برای گروه‌های مختلف درآمد برنامه خاص داشته باشیم، ادامه داد: در دولت یازدهم برای گروه‌های میان درآمد پرداخت وام فقط 20 میلیون بود اما با ترویج سیاست پس انداز سقف وام‌ها به 40-60 و 80 میلیون افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه باید قدرت خرید متقاضیان افزایش یابد، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بافت فرسوده را هدف قرار داده است و بارها اعلام شده است که سیاست جدیدی اتخاذ شده است.

نباید فریب رشد های مقطعی مسکن را بخوریم

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اگر برنامه‌ای برای تولید مسکن نداریم نباید فریب رشدهای مقطعی را بخوریم افزود: رشد در حوزه مسکن باید پایدار باشد ،نباید به رشد های مقطعی در سال فکر کنیم.

دولت‌ها نباید در بخش مسکن دخالت کنند

 دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه اگر یک بخش از آیتم بزرگ مسکن را به تنهایی ببینیم موفق نخواهیم بود، بیان کرد: در حوزه مسکن باید برای سه گروه کم درآمد، افراد متوسط رو به پایین و افراد پر درآمد برنامه داشته باشیم و باید نسبت به هر یک نگاه دقیق داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه دولت‌ها نباید در بخش مسکن دخالت کنند گفت: دولت باید در بخش گروه‌های متوسط اقدام به تقویت این گروه کند و در بحث افراد سرمایه‌دار باید کنترل صورت گیرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح های وزارت راه و شهرسازی باید جامع و کامل باشد ادامه داد: با نگاه مقطعی به حوزه مسکن موافق نیستم.

بازپرداخت وام‌های مسکن 20 ساله شود

ایرج رهبر رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز ادامه داد: توان مالی مردم به آنها اجازه نمی‌دهد که وامهای مسکن را بگیرند. شاید بازپرداخت 20 ساله وامها و کاهش سود آنها بتواند این بازار را گرم کند.

وی ادامه داد: امروز 1000 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی به بانک مسکن تخصیص داده شده تا روند وام دهی به متقاضیان را سرعت بخشد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به افزایش قیمت مصالح و تاثیر آن بر قیمت مسکن اظهار  داشت: دو ماه است که افزایش قیمت  آغاز شده و تا 60 درصد نیز بالا رفته است. ما امروز رکود در بخش فروش داریم و اگر اوضاع کنترل نشود؛ شاهد شرایط بدتری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: قوانین ما کاملا متناقض است و به هیچ وجه قابلیت عملی شدن ندارد. نگرانی سازنده‌ها در شرایط کنونی بسیار زیاد است و از این افزایش قیمتها واهمه به وجود آمده است؛ هر چند که چنین تجربه ای را در سال 91 با گران شدن میلگرد تجربه کردند.

سیاست‌های دولت در زمینه مسکن،بلند مدت است

علی چگینی مدیر کل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: سیاستهای دولت در بخش مسکن کاملا بلند مدت است . در سی سال گذشته سه میلیون نفر از وامهای ازدواج استفاده کردند در دو سال اخیر نیز حدود 240 هزار نفر برای گرفتن وام ودیعه‌گذاری کرده و بیست هزار نفر هم موفق به دریافت وام شده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که وامهای با سود کم فقط برای بافتهای فرسوده است، ادامه داد: بانکها 80 درصد مبلغ مسکن را پرداخت می‌کنند و سند ملک را به عنوان ودیعه بر می‌دارند.

چگینی اظهار داشت: تمام منابع ما تا به امروز درگیر مسکن مهر بوده است. در رابطه با مسکن اجتماعی نیز ما جلساتی با نمایندگان لیزینگ، بانک مرکزی و مجلس داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان پاییز امسال طرح مسکن اجتماعی را عملی کنیم.

مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مبلغ وامهای مسکن تصریح کرد: سقف وامهای مسکن 160 میلیون تومان است و اگر وام جعاله نیز به آن تعلق بگیرد به 180 میلیون تومان نیز می رسد.

وی ابا اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی ادامه داد: افزایش هزینه تمام شده برای ساخت لزوما به افزایش قیمت منجر نمی‌شود و افزایش قیمت مسکن مولفه‌های دیگر دارد.

حداقل زمان خرید مسکن برای شهروندان بیش از ده سال است

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در این 5 سالی که  آخوندی بر مسند وزارت راه و شهرسازی حضور دارد، منتظر اجرای کامل طرح جامع مسکن بودیم که متاسفانه این اتفاق تا کنون نیفتاده است. امروز حداقل زمان انتظار خرید خانه برای شهروندان بیش از ده سال است که این موضوع اصلا خوب نیست.

وی ادامه داد: پیشنهاد مسکن اجتماعی توسط وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید به مجلس ارائه شد ، اما به دلیل کم‌کاریهای صورت گرفته مجلس مجبور شد تا آن را در برنامه ششم توسعه بگنجاند و با فشار مجلس، 5 سال است که مصوبات طرح مسکن شهری و روستایی عملی شده و این مدت بسیار زیاد است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کلاهبرداریهای صورت گرفته در حوزه مسکن تحت عنوان پیش فروش واحدها اظهار داشت: طرحی در کمیسیون قضائی مجلس تصویب شده تا از این معضل جلوگیری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز کمیسیون عمران نیز بر اساس ماده 49 وارد میدان شده تا بتواند از هر گونه سواستفاده در بازار مسکن جلوگیری کند.

انتهای پیام/

توان مالی مردم به آنها اجازه نمی‌دهد که وامهای مسکن را بگیرند

 

 

نظر شما