شناسهٔ خبر: 21541475 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فيفا پرسپوليس را نقره‌داغ كرد

گل به خودي 4ميليارد توماني آقاي گل!

روزنامه جوان

محروميت چهار ماهه براي طارمي. خبر كوتاه، اما شوكه‌كننده بود، آن هم در آستانه ديدار با الهلال عربستان. محروميتي كه البته خيلي هم دور از انتظار نبود و دير يا زود بايد اتفاق مي‌افتاد.

صاحب‌خبر -
دنيا حيدري 

محروميت چهار ماهه براي طارمي. خبر كوتاه، اما شوكه‌كننده بود، آن هم در آستانه ديدار با الهلال عربستان. محروميتي كه البته خيلي هم دور از انتظار نبود و دير يا زود بايد اتفاق مي‌افتاد.

خبري كه در ابتدا از سوي باشگاه تكذيب و حاشيه‌سازي رقبا و حريفان قبل از ديدار نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان آسيا خوانده شد، اما خيلي زود به دليل موثق بودن منابع خبري تأييد شد و باشگاه در بيانيه‌اي تأكيد كرد كه باشگاه پرسپوليس از کليه ظرفيت‌هاي قانوني در جهت اعتراض به رأي صادره در ارتباط با موضوع فيفا استفاده كرده و مهاجم محروم خود را تا زمان فراهم شدن شرايط قانوني در بازي‌ها به کار نمي‌گيرد. 
   
تاوان يك اشتباه
پرواضح بود كه ريزه‌اسپور تركيه برابر تصميم ناگهاني و غيرحرفه‌اي طارمي براي فسخ يك‌طرفه قراردادش سكوت نمي‌كند و پرسپوليس بايد خود را آماده تاواني سخت براي اين اشتباه كند. طارمي البته مدعي شد براي اينکه به پرسپوليس برگردد خود را براي مواجهه با هر سختي و دشواري آماده کرده‌ است. طاهري هم گفته بود كه تمام تلاشش را كرده تا شأن باشگاه پرسپوليس حفظ شود و در اين خصوص شايد بازيكن از لحاظ مالي متضرر شود، اما باشگاه هيچ‌ ضرري نمي‌كند. ادعايي كه البته حالا با تصميم و رأي فيفا مبني بر محروميت چهار ماهه طارمي، جريمه نقدي 789 هزار و  500 يورويي (تقريباً 4ميليارد تومان) و همچنين محروميت باشگاه از دو پنجره نقل و انتقالات آتي نقض مي‌شود. پرسپوليس حالا 30 روز بعد از اعلام رأي كه جمعه 31 شهريور است، فرصت دارد تا بدهي خود را پرداخت كند و تاخير در پرداخت مشمول جريمه‌اي ديگر مي‌شود و اين در شرايطي است كه حساب باشگاه خالي است، به طوري‌كه حتي نمي‌تواند بازيكنان را قبل از بازي با الهلال شارژ مالي كند. حالا چطور بايد اين رقم را پراداخت كند تا مشمول جريمه‌اي سنگين‌تر نشود، سؤالي است كه پاسخ آن را كسي نمي‌داند، حتي با وجود فرصت 21 روزه‌اي كه اين باشگاه براي اعتراض دارد. اعتراض به CAS اما به معناي توقف محروميت نيست، مگر اينکه تقاضاي دستور موقت صادر شود و اين دادگاه هم با آن موافقت کند و تا زماني که CAS به آن رسيدگي مي‌کند محروميت تعليق شود که اين در روزهاي آينده اعلام مي‌شود، اما در نهايت طارمي نمي‌تواند به الهلال برسد. 
   
ادعايي ميلياردي و سؤالاتي بي‌جواب!
داستان اما به همين‌جا ختم نمي‌شود، چراكه عابربانك سابق پرسپوليس كه طي سال‌هاي اخير سعي كرده با دست به جيب شدن خود را به اين باشگاه نزديك كند، پس از انتشار محروميت طارمي ادعا مي‌كند يک ميليارد و 600 ميليون تومان به عنوان پول رضايتنامه باشگاه ريزه اسپور به طارمي و رضاييان پرداخت كرده تا جدايي ناگهاني آنها مشكلي براي پرسپوليس به وجود نياورد و مدعي است رسيد اين پرداختي را هم دارد! ادعايي كه سؤال‌هاي بي‌جواب زيادي را به دنبال دارد. اينكه آيا اين دو بازيكن پول هنگفتي كه گفته مي‌شود را گرفته و به باشگاه تركيه‌اي پرداخت نكردند؟ يا اگر پرداخت كردند اين شكايت و محروميت چه معنايي دارد، خصوصاً اينكه وقتي طاهري، مديرعامل باشگاه مي‌گويد: «پيش‌بيني اين روزها را کرده بوديم و به همين دليل راهکارهايي در نظر داريم و با مکاتبه با فيفا از حقوق پرسپوليس دفاع مي‌كنيم.» حال آنكه اگر اين پول پرداخت شده باشد، دليلي وجود ندارد كه طاهري پيش‌بيني چنين روزي را كرده باشد، آن هم درشرايطي كه اين مسئله در ابتدا از سوي باشگاه رد و حاشيه‌سازي خوانده شد! از سوي ديگر طاهري در حالي امروز مي‌گويد پيش‌بيني چنين شرايطي را كرده بوديم كه 10 اسفند سال گذشته باشگاه تركيه‌اي رسماً از طارمي و پرسپوليس شكايت كرده و تصويري از نامه ارسالي خود به فيفا را براي پرسپوليس فرستاده، اما باشگاه توجهي به آن نكرده است!
   
متهمان رديف اول
بدون شك پرسپوليس ضربه سنگيني بابت حكم فيفا خواهد خورد. از يك سو محروميت چهار ماهه طارمي كه در برخي موارد از عدم حضور احتمالي او در جام جهاني هم صحبت‌هايي مي‌شود، از سوي ديگر جريمه مالي سنگين باشگاه و محروميت آن از دو فصل نقل و انتقالات آتي كه مي‌تواند ضربه‌ جبران‌ناپذيري به اين تيم وارد كند. خصوصاً كه پرسپوليس بعد از چند فصل ناكامي رو آمده و روند خوبي را هم در ليگ (جدا از دو بازي اخير) و هم در ليگ قهرمانان آسيا دنبال مي‌كند. حالا اگر اين تيم ضربه بخورد، مقصران اين ماجرا طارمي و باشگاه هستند. طارمي كه به واسطه چند دلال غيرحرفه‌اي راهي تركيه مي‌شود، ‌قرارداد مي‌بندد و با تيم مورد نظر خود تمرين هم مي‌كند و باز هم با تصميمي كاملاً غيرحرفه‌اي به ايران بازمي‌گردد و با پرسپوليس قرارداد مي‌بندد و باشگاهي كه بدون در نظر گرفتن اصول حرفه‌اي اوليه بازيكن تيم ديگري را به خدمت مي‌گيرد، ‌بدون شك مقصران اصلي و متهمان رديف اول اين ماجرا هستند. ماجرايي كه بي‌شك براي پرسپوليس گران تمام خواهد شد و اهميت آن به اندازه‌اي است كه روز گذشته جلسه‌ فوق‌العاده‌اي با حضور مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال، روزبه وثوق‌احمدي رئيس کميته تعيين وضعيت بازيکنان و علي‌اکبر طاهري مديرعامل باشگاه پرسپوليس برگزار مي‌شود. جلسه‌اي كه البته اتفاقات آن مثل خيلي مسائل ديگر به بيرون درز نمي‌كند تا ابهامات اين پرونده بيش از پيش شود. ابهاماتي كه نتيجه همين پنهان‌كاري‌هاي بي‌مورد و عدم شفافيت و صداقت آقايان است. پرسپوليس روزي كه طارمي از تركيه بازگشت هم ضرورتي براي پاسخ دادن به سؤالات متعدد در خصوص محروميت احتمالي او نديد و حالا هم لزومي نمي‌بيند در خصوص مسائل اين پرونده شفاف‌سازي كند. اينكه چرا با بازيكني كه با باشگاهي ديگر قرارداد داشته، قرارداد بسته يا اينكه آن يك ميليارد و 600 ميليون توماني كه گفته مي‌شود براي رضايتنامه آنها پرداخت شده، كجاست يا جريمه سنگين فيفا را چطور پرداخت خواهند كرد و سؤالات بسيار ديگري كه كسي پاسخگوي آن نيست!

نظر شما