شناسهٔ خبر: 21541281 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون نهاد ریاست جمهوری:

رشد ۸ درصدی اقتصاد بدون توسعه روستایی قابل تحقق نیست

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری گفت: بدون توجه به توسعه روستایی امکان دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی در اقتصاد و کاهش نرخ دو رقمی بیکاری در مملکت وجود ندارد.

صاحب‌خبر -


سیدابوالفضل رضوی در مصاحبه با رادیو ضمن‌اشاره به جمعیت 20 میلیون و 700 هزار نفری روستایی و عشایری کشور اظهار داشت: بیشترین جمعیت روستایی از حیث تعداد (استان خراسان رضوی) و درصد (استان سیستان و بلوچستان) و کمترین جمعیت روستایی به لحاظ تعداد و درصد مربوطه به استان قم است.
وی همچنین اظهار داشت: توسعه روستایی موجب کاهش جمعیت حاشیه‌نشینی، ‌اشتغال کاذب، آسیب‌های اجتماعی و غیره در کشور می‌شود.
به گزارش تسنیم، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه توسعه روستاها برای کشور سود و منفعت همه‌جانبه به همراه دارد، گفت: بدون توجه به توسعه روستایی امکان دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی در اقتصاد و کاهش نرخ دو رقمی بیکاری در مملکت وجود ندارد.
رضوی با بیان اینکه روستانشینان نقش مهم و ارزشمندی در زمینه تولید صنایع دستی دارند بر لزوم ایجاد بازار و توسعه آموزش‌های لازم در این حوزه تاکید کرد.
وی گفت: فعال شدن صنایع تبدیلی در روستاها در کنار کشاورزی می‌تواند عامل مهمی برای ایجاد شغل و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر باشد که در نهایت توسعه روستاها را رقم خواهد زد.
ارایه تسهیلات به روستائیان کافی نیست
در همین راستا، محمدحسین‌زاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: دولت لایحه «اعتبار 100 هزار میلیاردی ریالی در قالب تسهیلات با نرخ شش درصد برای توسعه و ‌اشتغال روستاهای کشور» را به مجلس آورد و این موضوع به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه اعتبار فوق از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد، افزود: هرچند ارایه تسهیلات شرط لازم است اما کافی نیست و برنامه‌ریزان برای تحقق اهداف مورد نظر باید موارد دیگری را هم‌راستا با شرط اولیه به اجرا دربیاورند.
محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره تسهیلات اعطایی به روستائیان با نرخ شش درصد اظهار داشت: به تبلیغ 100 هزار میلیارد ریال نپردازید، معتقدم این وام، قشر کم‌درآمد روستا‌نشین را بدهکارتر از قبل خواهد کرد.
وی در تشریح مشکلات روستائیان تصریح کرد: بانک‌ها از یک سو، پرداخت نشدن خسارت محصولات کشاورزی از جانب بیمه و متوقف شدن اقدامات جهاد کشاورزی همچون آبیاری قطره‌ای تحت فشار از سوی دیگر معیشت روستائیان را برهم زده، با این شرایط آیا اعطای وام به توسعه آنها می‌انجامد؟
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ‌اشاره به خسارات تحمیل شده به کشاورزان بر اثر سرما، تگرگ و ...گفت: کارشناسان بیمه تعیین خسارت کرده و اکنون که روستائیان برای اخذ خسارت خود مراجعه می‌کنند در ازای مبلغ تعیین شده تنها رقم ناچیزی را تحویل می‌گیرند، آیا با این شرایط درآمدی، امکان ازسرگیری فعالیت اقتصادی برای آنها وجود دارد؟
سعیدی درباره تعهد دولت برای خرید تضمینی محصولات بیان کرد: چندی پیش نوبخت سخنگوی دولت از بدهکاری سه هزار میلیاردی به کشاورزان از بابت خرید محصولات خبر داد، با اینکه روستائیان اواخر بهار تولیدات‌شان را فروخته‌اند ولی هنوز با رسیدن فصل پاییز موفق به دریافت پول خود نشده‌اند.
وی در پایان گفت: امسال که در عمل هیچ حمایتی از جانب دولت برای روستاهای کشور ندیدم.

نظر شما