شناسهٔ خبر: 21541259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی برگزار شد

اولین جلسه دوره جدید مجمع تشخیص با مأموریت‌های نظارتی

اولین جلسه رسمی دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز با حضور اعضای جدید و به ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی برگزار شد، سامان بخشیدن به مسئله نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام از اهم نکاتی است که در حکم انتصاب اعضای دوره جدید از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -


سرویس سیاسی-

در این نشست درباره کمیسیون‌های مجمع و ریاست آنها و برخی موضوعات دیگر بحث و بررسی صورت گرفت.
رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب رئیس‌ و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مسائل مهمی چون «سامان بخشیدن به مسئله نظارت بر اجرای سیاست‌ها»، «سامان بخشیدن به مجموعه سیاست‌های کلی و بازنگری در عناوین و نیز در فرایند تعیین و تنظیم آن» و... تاکید کردند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین در دیدار با اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام تحقق وظیفه‌ مجمع یعنی «مشورت دادن به رهبری در تعیین سیاست‌های کلی نظام» را نیازمند بررسی‌های دقیق و همه‌جانبه خواندند و گفتند: سیاست‌های کلی، هندسه‌ نظام را در مسائل مختلف تعیین می‌کند و بسیار مهم است.
رهبر انقلاب اسلامی، تفکیک سیاست‌های کلی در مسائل ماندگار و بلندمدت با موضوعات مقطعی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: ممکن است برخی از سیاست‌های کلی نیازمند بازنگری و به روز شدن باشد و برخی هم کلاً زمانش سپری شده باشد.
ایشان، مجمع را به «اِتقان» و «استحکام» در تدوین سیاست‌های کلی همراه با بحث‌های عالمانه، مستدل، مجتهدانه و دقیق، توصیه کردند و افزودند: به‌گونه‌ای عمل کنید که سیاست‌های کلی، «قوی، دقیق و با عبارات گویا و مفید» باشد تا پس از مدتی کوتاه نیازمند اصلاح یا تجدیدنظر نشود.
«صراحت»، «قابل تأویل نبودن» و «پرهیز از ورود به چگونگی اجرا»، از دیگر نکاتی بود که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مقوله‌ سیاست‌های کلی نظام، مورد تأکید قرار‌دادند.
ایشان، تبلور سیاست‌های کلی نظام در قوانین، سیاست‌ها و اقدامات دولت و مجلس و سایر قوا و دستگاه‌های مسئول را بسیار مهم برشمردند و گفتند: سیاست‌های کلی، چارچوب همه‌ اقدامات اجرایی و تقنینی کشور را مشخص می‌کند و دولت و مجلس و همه‌ دستگاه‌ها باید کاملاً منطبق با این سیاست‌ها عمل کنند.
با توجه به آنچه که در حکم و بیانات رهبر معظم انقلاب دیده می‌شود که به بخشی از آن ‌اشاره شد نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی که چارچوب همه اقدامات اجرایی و تقنینی کشور را مشخص می‌کند بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
تدوین این سیاست‌های کلی که دولت و مجلس و همه دستگاه‌ها باید کاملا منطبق با آن عمل کنند نیز بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است و انتظار می‌رود این نهاد مهم و تاثیرگذار که پس از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای مدتی به ریاست موقت آیت‌الله موحدی کرمانی تشکیل جلسه می‌داد با مشخص شدن ساز و کار، ریاست و همچنین تغییرات در ساختار و محتوای آن به صورت جدی در انجام این سیاست‌ها کوشا باشد.
تفکرات امام و انقلاب بر مجمع کاملا حاکم باشد
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر نکته مهم دیگری نیز تصریح و تاکید کردند؛ ایشان اظهار داشتند: «مجمع تشخیص مصلحت در فرایند اداره و مدیریت کشور دارای تأثیر بسیار مهمی است؛ بنابراین باید تفکرات امام و انقلاب بر آن کاملاً حاکم باشد، انقلابی فکر و عمل کند و هیچ مصوبه، موضع‌گیری یا اقدامی متفاوت با مبانی اصلی انقلاب و میراث گرانقدر امام از آن مشاهده نشود.»
با توجه به تصریح رهبر انقلاب مجمع تشخیص در فرایند اداره و مدیریت کشور دارای تاثیر بسیار مهمی است، این جمع سیاست‌های کلی نظام را تدوین و بر حسن اجرای آن از سوی همه دستگاه‌های کشور اعم از قوای مجریه و مقننه و سایر دستگاه‌ها نظارت می‌کند، این سیاست‌های کلی مجموعه عظیمی از حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در بر می‌گیرد و در صورت اجرایی شدن سیاست‌های کلی کشور می‌توان شاهد رشد و پیشرفت مصرح در برنامه چشم انداز بیست ساله بود.
اولین جلسه دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی و با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد.
احکام رهبر انقلاب کارگشا و چراغ آینده است
در ابتدای این جلسه، آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام با سخیف و بی‌ارزش توصیف کردن سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت: بنا به فرموده رهبری معظم انقلاب، این سخنان ناشی از ضعف، عصبانیت و درماندگی است.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی افزود: متأسفانه رئیس‌جمهوری آمریکا تاکنون نشان داده است که دارای شخصیتی متناقض و نامتعادل است. وی در حالی که در رقابت‌های انتخاباتی پیدایش داعش را از جمله اقدامات غیرقانونی و خلاف رقبای انتخاباتی خود خوانده بود، در نطق اخیرش در دروغگویی و تناقض آشکار، ایران را متهم به تروریسم می‌کند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران از اول پیروزی انقلاب تاکنون قربانی تروریسم و همواره در حال مبارزه با این پدیده شوم در منطقه بوده و اکنون نیز سنگر مقدم مقابله با گروهک تکفیری داعش در منطقه و در حال نابودی این شجره خبیثه است.
وی از سخنان رئیس‌جمهوری در سازمان ملل متحد تشکر کرد و گفت: این سخنان علیه اظهارات سخیف رئیس‌جمهوری آمریکا، جسورانه، قاطع و بسیار مناسب بود.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی به آغاز دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم مقام معظم رهبری ‌اشاره کرد و گفت: احکام، پیوست‌ها و سخنان رهبری در این دوره برای همه ما کارگشا و چراغ آینده است و شامل فرازهای بسیار مهمی است که باید در دبیرخانه تدوین و تبیین و در صحن مجمع به بحث گذاشته شود.
وی، تأکید رهبری در مورد موارد تشخیص شرعی، اولویت‌بندی سیاست‌ها و مهم‌تر از همه بحث نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌ها را برای آینده کار مجمع بسیار مهم دانست و گفت: دبیرخانه باید به صورت دقیق مطالب، تأکیدات و رهنمودهای ایشان را طبقه‌بندی کند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی مناسب انجام دهد و به صحن مجمع بیاورد.
رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، شاخص‌های کمّی و کیفی برای ارتقای تشخیص مصلحت را بسیار مهم خواند و تأکید کرد: باید شاخص‌ها در آینده تعریف و تبیین شود.
در ادامه این جلسه محسن رضایی، دبیر مجمع نیز در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای مجمع، مواردی از حکم و پیوست رهبری معظم انقلاب را برای دوره جدید مجمع قرائت کرد و مشارکت فعال همه اعضا را برای کمک به برنامه‌ها و اهداف دبیرخانه مجمع خواستار شد.
وی سامان بخشیدن به امر نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را که مورد تأکید مؤکد رهبری معظم انقلاب است، یکی از برنامه‌های جدی دوره جدید مجمع ذکر کرد و گفت: امید می‌رود کمک و مشارکت بهتر اعضا به تحقق این مهم منجر شود.
رضایی به تمرکز و سامان‌دهی و انسجام کامل تشکیلاتی مجمع و حذف کارهای موازی و غیرضروری در حکم رهبری ‌اشاره کرد.
در ادامه این جلسه حسن واعظی، دبیر کمیسیون‌ها، گزارشی از عملکرد دوره قبل مجمع و مصوبات آن به اطلاع اعضا رساند.

نظر شما