شناسهٔ خبر: 21541133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

محمدمهدی عاکف، رهبر سابق اخوان‌المسلمین در سن 88 سالگی و در زندان مصر درگذشت

محمد مهدی عاکف رهبر برجسته سابق گروه اخوان‌المسلمین مصر جمعه شب در زندان السیسی درگذشت. پیکر «عاکف» مخفیانه و دور از چشم مردم دفن شد.

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی-

«محمد مهدی عاکف» بعد از وخامت وضعیت جسمی در زندان به بیمارستانی در غرب قاهره منتقل و جمعه شب در سن 89 سالگی در بیمارستان درگذشت. «علیا»، دختر «عاکف» خبر درگذشت پدرش را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرده بود. خانواده عاکف چند روز پیش کمپینی را برای آزادی وی به راه انداخته و تاکید کرده بودند که وخامت وضعیت جسمی «عاکف» به حدی است که زندگی‌اش را تهدید می‌کند. «محمدمهدی عاکف»، بدون حضور مردم و در سایه تدابیر شدید امنیتی پلیس مصر در قبرستان «الوفاء و الأمل» در شهر نصر به خاک سپرده شد. مقامات مصری تصمیم گرفتند تا رهبر سابق اخوان المسلمین را مخفیانه و بدون برگزاری مراسم تشییع و دفن کنند تا مانع از مشارکت مردم در این مراسم شوند.
درباره عاکف
محمد مهدی عاکف 20 سال از عمر خود را در دوره ریاست جمهوری «جمال عبدالناصر» در زندان گذراند و در دوره ریاست جمهوری «انورالسادات» در سال 1974 میلادی از زندان آزاد شد. او سپس در دوره حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر مجدداً محاکمه و بین سال‌های 1996 تا 1999 میلادی زندانی شد. وی همچنین در دوره ریاست جمهوری «عبدالفتاح السیسی»، به اتهام «اهانت به دستگاه قضایی مصر» محاکمه اما تبرئه شد ولی به خاطر تحقیقات درباره یک پرونده در زندان باقی ماند. این پرونده درخصوص «حوادث دفتر ارشاد اخوان در سال 2013 میلادی» بود که در آنجا درگیری‌هایی بین طرفداران گروه اخوان و مخالفان آنها روی داد. عاکف به 25 سال زندان محکوم شد که دادگاه فرجام‌خواهی این حکم را رد کرد. قرار بود «عاکف» دوباره تحت محاکمه قرار گیرد که اجل مهلت نداد.
واکنش‌ها
سخنگوی اخوان‌المسلمین اما در واکنش به مرگ «عاکف» اعلام کرده مرگ وی «قتلی هدفمند و یک جنایت تمام‌عیار» است. این سخنگو تأکید کرده با این حال اخوان‌المسلمین «هرگز به خشونت متوسل نخواهد شد». جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس هم در بیانیه‌هایی جداگانه درگذشت «محمد‌مهدی عاکف» را تسلیت گفتند. در بیانیه حماس آمده «مهدی عاکف» از جمله اولین کسانی بود که در راه دفاع از فلسطین مبارزه کرد.»
اعتقاد عاکف به توانمندی حزب‌الله
محمد مهدی عاکف همواره مواضع حمایتی از فلسطین داشت. وی در این خصوص معتقد بود: «آزادی بیت‌المقدس‌اشغالی در گرو مقاومت مسلحانه است... ما دست اسرا را می‌فشاریم و تاکید می‌ورزیم به زودی پیروز می‌شوند و به هر شیوه‌ای که به مصاف با رژیم صهیونیستی برخیزند خواه با اعتصاب غذا خواه با مقاومت مسلحانه بر این رژیم غلبه پیدا می‌کنند.» عاکف حتی در مورد حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرده بود: «من بر این باورم که ایستادگی، پایداری و مقاومت بی‌نظیر رزمندگان مقاومت اسلامی در میدان جنگ که همه مردم جهان را شگفت‌زده کرد، توانست طرح خاورمیانه جدید را ناکام کند. شما همه ملت‌های عرب و مسلمان را سربلند کردید و از عزت و کرامت و ارزش‌های امت و کشورتان لبنان، شرافتمندانه دفاع کردید. تاریخ هرگز ایثار و فداکاریتان را از یاد نخواهد برد.»
وحدت شیعه و سنی، دغدغه عاکف
مواضع وحدت گرایانه و تقریبی او میان فرق اسلامی و به ویژه تشیع و تسنن زبانزد همگان بود، تا جایی که یک بار در مصاحبه‌ای با روزنامه کویتی «النهار» گفته بود: «چه مانعی دارد که مذهب شیعه گسترش یابد؟! سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی ۵۶ عضو سنّی مذهب دارد، حالا چرا باید از تنها کشور شیعه جهان ترسید؟!» وی همچنین از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفته بود: «شیعه و سنی یک امت واحد هستند؛ زیرا دینشان یکی است و قبله، نماز و حج در میان آنان یکسان است». عاکف معتقد بود: «پایبندی به هر یک از مذاهب سنی و شیعه انسان را به بهشت رهنمون می‌سازد و مسلمانان باید درک درستی از دین خود داشته باشند و بین کسانی که به یگانگی خداوند و نبوت پیامبر اعظم(ص) اعتقاد دارند فرق نگذارند».

نظر شما