شناسهٔ خبر: 21541061 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

بهره‌وری آب کشاورزی در خوزستان ارتقا یافته است

اهواز - معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بهره‌وری بالای آب در کشاورزی خوزستان به شکل قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد قاسمی نژاد عصر امروز در نشست شورای کشاورزی استان خوزستان اظهار کرد: در سال ۹۵ ـ ۹۶ حدود ۷۵۰ هزار سطح زیر کشت انواع محصولات داشتیم و در ارتباط با گندم به عنوان کشت غالب مسائل مختلف را رصد و تعیین کرده‌ایم. یک میلیون و ۸۱۰ هزار تن تولید گندم استان خوزستان است که با تلاش کشاورزان و تعامل اعضای شورای جهاد کشاورزی، همچنان رتبه اول کشور را داریم. حدود ۸۰ هزار تن بذر در این زمینه تهیه و ۳۶۰ هزار تن تولید نیز خود مصرفی بوده است.

وی با بیان اینکه بهره‌وری بالای آب یکی از دغدغه‌های ما هست و از سال ۹۱ تا ۹۵ به شکل قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا پیدا کرده است، خبر داد: در حال حاضر ۷۶۰ گرم میانگین کشوری و در خوزستان ۸۵۰ گرم در مترمکعب وضعیت تولید گندم به ازای هر مترمکعب تولید است.

قاسمی نژاد اظهار کرد: اعداد عمده ما در حوزه کارون، دز و کرخه است و در مجموع منفی سه درجه نسبت به سال گذشته افت داشتیم و به پایداری تولید کمک کرد. در سه یا چهار سال اخیر ارتقای عملکرد خوبی در زمینه کشت کلزا داشته و از هشت هزار تن به ۲۲ هزار تن افزایش پیدا کرد. از سازمان آب و برق خوزستان تقاضای ارتقای کشت این محصول تا ۳۰ هزار تن را داریم که باید در خصوص تأمین آب با ما همکاری کنند.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: وضعیت مصرف آب در کشت کلزا و چغندرقند با گندم متفاوت است؛ سال گذشته اگر ۱۰ هزار تن کشت کلزا را در بهبهان محقق می‌کردیم آن وقت هدف تولید ۳۰ هزار تنی هم به صورت خودکار محقق می‌شد. برای تأمین آب کشت کلزا در حوزه مارون با سازمان آب و برق خوزستان مکاتبه و پاسخ منفی شنیدیم.

قاسمی نژاد عنوان کرد: تولید چغندرقند را به ۷۵۰ تن ارتقا و در عین حال میزان سطح زیر کشت را نیز از دو هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۲۰۰ هزار هکتار ارتقا دادیم.

وی خبر داد: در مجموع فقط ۵۳ درصد در حوزه ذرت، ۶۸ درصد حبوبات، سویا ۱۳، آفتاب‌گردان ۴۸ درصد و همچنین کنجد ۴۷ درصد کشت کردیم.

قاسمی نژاد تصریح کرد: عدم تأمین آب برای کشت پاییزه کلزا و چغندرقند با وجود مصوبات استانداری و مکاتبات سازمان، ایجاد تنش نسبتاً شدید در نخیلات حوزه آبریز مارون، کاهش سطح زیر کشت محصولات تابستان مانند حبوبات، کنجد و برخی از سبزی و صیفی‌جات با نیاز آبی کم به دلیل عدم تأمین آب، تأمین و تخصیص تسهیلات موردنیاز کشت‌های پاییزه به عاملیت کلیه بانک‌ها به استناد مصوبات برنامه چهارم توسعه ازجمله مشکلات موجود است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان افزود: عدم پرداخت غرامت به موقع محصولات توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و عدم رغبت کشاورزی برای بیمه محصولات، کمبود شدید خودرو برای نظارت و مدیریت در سطح مزارع (پیشنهاد می‌شود ۲۰ میلیارد ریال برای اجازه خودرو تأمین و به موقع تخصیص داده شود)، عدم لایروبی زهکش‌ها در بسیاری از مناطق باعث مشکلاتی در طغیان عوامل زیان رسان، بالا آمدن آب تحت‌الارضی مزارع و عدم ظرفیت مناسب در هنگام بارندگی‌های نسبتاً سنگین، تقسیط آب‌بهای محصولات پاییزه و قطع آب در شبکه‌های آبیاری با هماهنگی ستاد فنی استان نیز از دیگر مشکلات است.

نظر شما