شناسهٔ خبر: 21540894 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ترک اعتیاد اجباری چهار هزار معتاد در مازندران

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، علیرضا یونسی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ، بر ضرورت تهیه گزارش از وضعیت این معتادان نجات یافته

صاحب‌خبر - به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، علیرضا یونسی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ، بر ضرورت تهیه گزارش از وضعیت این معتادان نجات یافته تاکید کرد و افزود : وام های مناسبی هم در دوره دولت تدبیر و امید به این نجات یافتگان از دام اعتیاد اعطا شد.
مراکز ماده 16 ، کمپ های اجباری ترک اعتیاد هستند که معتادان دستگیر شده در مناطق آلوده و یا معتادانی که کارشان به ترک اجباری اعتیاد کشیده شده ، به آنجا انتقال می یابند.
طبق پروتکل الحاقی ماده 16 ، این دسته از معتادان توسط یک تیم متخصص ، غربالگری و نحوه پذیرش آنان و زمان لازم برای درمان آنان در مراکز ترک اعتیاد مشخص و سپس با احکام قضائی بستری می شوند. ترخیص نجات یافتگان از این مراکز هم با حکم قضائی صورت می گیرد.
** اقدامات مطلوب دولت تدبیر و امید
معاون سیاسی استاندار مازندران اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید برای مقابله با مواد مخدر در مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت : پاکسازی 30 محله آلوده استان و بهسازی آنها ، ساماندهی کمپ های تترک اعتیاد و تعطیلی کمپ های غیر قانونی از جمله این اقدامات بوده است .
وی توضیح داد : در آغاز به کار دولت تدبیر و امید ، تعدادی مراکز ماده 15 فاقد مجوز فعالیت وجود داشت که تعطیل شد و مرکز ماده 16 نیز سامان درستی نداشت، ولی امروز مرکز ماده 16 استان یکی از مراکز خوب کشور در ارائه خدمات درمانی به معتادان در حال ترک است و باید این مراکز تقویت و ضعف های احتمالی جبران شود.
مراکز ماده 15 ترک اعتیاد به کمپ های خصوصی گفته می شود که افراد به صورت خود معرف و با رضایت به آنجا یا مراکز متادون درمانی (ام ام تی MMT) مراجعه می کنند و طی یک دوره به صورت پرهیزمدار اقدام به ترک اعتیاد می کنند.
ورود به این کمپ ها و خروج از آنها بستگی به رضایت فرد معتاد دارد و هیچگونه اجباری در آن نیست و در این کمپ ها یک سری آموزش های روانی و مشاوره ای هم به معتادان ارائه می شود.
** کاهش مصرف مواد صنعتی
معاون استاندار مازندران همچنین از جدا کردن معتادان از مصرف مواد سنتی و صنعتی و سوق دادن آنان به متادون درمانی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در این استان برشمرد.
وی گفت : کاهش هزینه ترک اعتیاد ، تشکیل بانک اطلاعاتی از معتادان و تهیه طرح جامع مبارزه با مواد مخدر در استان هم از جمله اقدامات خوب دیگری بود که همسو با مقابله هدفمند با پدیده اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر در مازندران در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.
یونسی هم افزائی و همکاری دستگاههای مسئول را در مبارزه با مواد مخدر در مازندران مطلوب توصیف و تاکید کرد : با رفع موانع احتمالی و تقویت هم افزایی دستگاهها به اهداف پیش بینی شده در این بخش به طور کامل دست خواهیم یافت.
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون بیش از 50 هزار معتاد در مازندران تحت درمان و مراقبت قرار دارند که هشت درصد آنان زن هستند.
خبرنگار : زهره کرمی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7330/1654
انتهای پیام

نظر شما