شناسهٔ خبر: 21540885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

يك كارشناس مسائل منطقه‌اي:

اقليم با همه‌پرسي حمايت ايران را از دست می‌دهد

سردار سليماني به مقامات اقليم گفته كه اگر وارد فاز نظامي و درگيري شوند قطعاً حمايت ايران را نخواهند داشت و اين در حالي است كه تاكنون اقليم كردستان عراق در مبارزه با تروريسم، ايران را در كنار خود داشته است.

صاحب‌خبر -
سردار سليماني به مقامات اقليم گفته كه اگر وارد فاز نظامي و درگيري شوند قطعاً حمايت ايران را نخواهند داشت و اين در حالي است كه تاكنون اقليم كردستان عراق در مبارزه با تروريسم، ايران را در كنار خود داشته است. 
سيد هادي سيد افقهي، كارشناس ارشد مسائل منطقه با طرح اين نقل قول از سردار سليماني در ديدار با مقامات كرد كه البته مي‌گويد اطلاعي از صحت و سقم آن ندارد، در خصوص برگزاري همه‌پرسي استقلال منطقه كردستان عراق و واكنش ايران به برگزاري آن، در گفت‌وگو با مهر اظهار كرد: تا به امروز كه آقاي مسعود بارزاني همچنان بر برگزاري همه‌پرسي در زمان مقرر خودش  تأكيد دارد و اين به رغم كليه تلاش‌ها و پيشنهاداتي است كه در ابعاد داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي در قالب گزينه‌هاي جايگزين اين همه‌پرسي و در جهت منصرف كردن وي از تصميمش صورت گرفته است. وي گفت: در حال حاضر هيئتي از سوي جريانات سياسي كردستان شروع به مذاكره با دولت مركزي بغداد كرده‌اند ولي در خلال اين مذاكرات هم آقاي بارزاني بر موضع خود اصرار و اينطور مطرح مي‌كند كه ما همه‌پرسي را برگزار خواهيم كرد و بعد در خصوص جزييات آن با دولت مركزي بغداد وارد مذاكره خواهيم شد. 

اين كارشناس ارشد مسائل منطقه تصريح كرد: در آن سوي ماجرا هم آقاي العبادي نخست وزير عراق تاكنون به شدت مقاومت و در برابر اساس و فلسفه همه‌پرسي ايستادگي كرده، اما اين را هم گفته كه با خواسته‌ها و مشكلات ديگري كه كردها دارند مسئله‌اي نداريم و مي‌توانيم با يكديگر به صحبت بپردازيم و در نهايت اينكه به اعتقاد من دو پيش فرض در اينجا مطرح است. وي افزود: پيش فرض اول اينكه آقاي بارزاني اين همه‌پرسي را به هر نحو ممكن برگزار كند و پاسخ آري را مطابق ميل خودش بگيرد و با يك درصد بالايي اعلام كند كه مردم كرستان عراق آري گفتند به اين همه‌پرسي و ممكن هم هست كه در پيش فرض دوم اينطور بشود كه در مناطق مورد اختلافي چون كركوك، دياله، سنجار و ديگر مناطق درگيري ايجاد شود و همين الان هم در آن مناطق انگشت‌ها روي ماشه است. آيا اينها اجازه برگزاري همه‌پرسي را در اين مناطق خواهند داد؟ سيد افقهي گفت: بارزاني در حال بازي با آتش است.

آقاي عبادي هم از طرف مقابل تهديد جدي و سختي را متوجه مقامات كردستان كرده مبني بر اينكه اگر به شهروندان ما در مناطق مورد نزاع و درگيري، تعرضي صورت بگيرد ما ورود پيدا خواهيم كرد و اين اشاره به نوعي درگيري ناخواسته است كه اگر اين اتفاق رخ بدهد بسيار خطرناك هم خواهد بود. كارشناس ارشد مسائل منطقه اظهار كرد: اگر اين درگيري ميان اقليم و دولت مركزي شكل بگيرد قطعاً در محدوده كردستان يا كشور عراق نخواهد بود، بنابراين اين مسئله براي همه خطرناك و نگران‌كننده خواهد بود. سيد افقهي اظهار كرد: اين نشان مي‌دهد كه آقاي بارزاني درگير بازي شده كه بزرگ‌تر از حجم سياسي وي است و هر كس اين كار را مي‌كند و مي‌تواند بزرگ‌تر از اندازه و حجم خود اقدامي را پيش ببرد، بدان معني است كه قطعا پشت سر وي دستاني است كه او را پيش مي‌برند، يعني از نظر امريكايي‌ها اگر همه‌پرسي جواب دهد و بشود كه خوب است و وارد گام بعدي مي‌شوند ولي اگر نشود و شكست بخورند امريكا كردها را تحريك مي‌كند جهت جبران شكست و آن زمان است كه ما با يك درگيري كردي_كردي و از طرفي درگيري عرب_كرد روبه‌رو مي‌شويم. كارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: امريكايي‌ها مي‌خواهند جنگ قوميتي راه بيندازند، ولي باز هم ما اميدواريم كه دوستان كرد ما عاقلانه و منطقي گام بردارند و بتوانند تصميم درست را اتخاذ كنند تا ضمن حفظ وحدت و تماميت راضي عراق، از ريختن خون مردم عراق هم جلوگيري شود.

نظر شما