شناسهٔ خبر: 21540614 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

مصاحبه مطهری با مجله فرانسوی/ ایران در تله آمریکا نمی افتد/ متن برجام با چراغ سبز رهبری امضا شد/ ایران کاملا از انزوای سیاسی خارج شده است/نمی توانم از نا امیدی از دولت بگویم/ روحانی به دفاع از حقوق عمومی عمل می کند/تضحیات مطهری درباره حجاب در ایران و حضور زنان در ورزشگاه

صاحب‌خبر -
خرداد: نایب رئیس مجلس تاکید کرد: آنچه آمریکایی‌ها در پی آن هستند، این است که ایران را به سوی عدم رعایت این متن (توافق) بکشانند و بر این اساس خودشان بتوانند بهانه‌ای برای نقض توافق هسته‌ای به دست آورند.

به گزارش خرداد از  ایلنا، علی مطهری در گفت‌وگویی با مجله لوپوئن فرانسه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صحبت‌های دونالد ترامپ در تریبون سازمان ملل متحد، به خصوص شامل تهدیداتی بر علیه ایران بوده است. آیا توافق هسته‌ای از نظر شما در معرض خطر است، گفت: همیشه یک احتمال وجود دارد، حتی اگر ضعیف باشد و آن، اینکه اقدامات آقای ترامپ، حرکت به سوی پایان توافق هسته‌ای را تشویق می‌کند یا حداقل به وجود آوردن نوعی مشکل در آن را.

امریکا می‌خواهد ایران به سوی عدم رعایت توافق هسته‌ای بکشانند

وی افزود: به طور بسیار روشن، آنچه آمریکایی‌ها در پی آن هستند، این است که ایران را به سوی عدم رعایت این متن (توافق) بکشانند و بر این اساس خودشان بتوانند بهانه‌ای برای نقض توافق هسته‌ای به دست آورند.

ایران در تله آمریکا نمی‌افتد

نایب رئیس‌مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مطمئن باشید ایران در این تله نخواهد افتاد و هرگز اولین کشوری که برجام را نقض می‌کند نخواهد بود، اظهار داشت: ما همه تلاش خود را برای آنکه توافق به راه خود ادامه دهد انجام خواهیم داد. آنچه که ما خواهان آن هستیم، این است که کشورهای اتحادیه اروپا و به‌خصوص آنهایی که با ایران توافق هسته‌ای را انجام داده‌اند (مانند فرانسه، انگلیس، آلمان) استقلال خود را نشان دهند، این توافق را رعایت کنند و راه آمریکایی‌ها را پیش نگیرند. برای ما، تنها چند روز لازم است تا به توانایی هسته‌ای غیرنظامی پیش از امضای توافق، برسیم.

متن برجام با چراغ سبز رهبر انقلاب امضا شد

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات ترامپ، موضع و جایگاه روحانی را تضعیف می‌سازد؟ آیا این مسائل به نفع تندروهای ایران نیست؟ تصریح کرد: هنگامی که این مسئله مربوط به منافع ملی ایران می‌شود، محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان، دقیقا یک دیدگاه دارند و در یک جبهه قرار می‌گیرند. اگرچه محافظه‌کاران ایران، انتقادات فراوانی نسبت به توافق هسته‌ای انجام دادند، اما با این حال پذیرفتند که این توافق امضا شود و البته این متن با چراغ سبز رهبر انقلاب امضا شد.

امریکا با نقض برجام اولین بازنده خواهد بود

وی با اشاره به احتمال نقض برجام توسط امریکا خاطرنشان کرد: حتی اگر احتمال بسیار ضعیفی وجود داشته باشد، در صورتی که آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند که توافق هسته‌ای را نقض کنند، خود آنها هستند که اولین بازندگان خواهند بود، چرا که آنها در عرصه بین‌المللی منزوی خواهند شد. زیرا این مسئله، آثار بسیار منفی بر روابط بین آمریکا و اروپا خواهد داشت.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: در مورد آنچه که به ما مربوط می‌شود، تنها چند روز نیاز خواهیم داشت تا به توان و قابلیت هسته‌ای غیرنظامی پیش از امضای توافق هسته‌ای برسیم یعنی غنی سازی 20 درصدی.

ایران کاملا از انزوای سیاسی دوره تحریم‌ها خارج شده است

مطهری در پاسخ به این سوال که بازگشت تحریم‌ها، آیا بر اقتصاد ایران تاثیرات بزرگی نخواهد داشت؟ ابراز داشت: فراموش نکنید که در صورتی که آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند که توافق را نقض کنند، همکاری‌های بین آمریکا و اروپا در زمینه بازگشت تحریم‌ها، مسئله ساده‌ای نخواهد بود. آمریکایی‌ها هرگز نمی‌توانند دارای همان امکانات لازمی باشند که در دوران قبل از توافق بوده‌اند. امروز ایران کاملا از انزوای سیاسی و به طور نسبی از محدودیت اقتصادی و بانکی مربوط به دوره تحریم‌ها خارج شده است.

نفع اروپا در بازگشت تحریم‌ها نیست

وی ادامه داد: به همین دلیل است که بازگشت به سوی رژیم تحریم‌ها به طوری که قبلا وجود داشته است، به شدت مشکل می‌نماید. به ویژه که برخی از کشورهای اروپایی پیشتر نیز با ایران، توافقات و موافقتنامه‌های اقتصادی و تجاری منعقد کرده‌اند. از این پس، آنطور که آمریکا آرزویش را دارد نیست و نفع آنها در بازگشت تحریم‌ها نیست. هرچه که پیش آید، ما از کشورهای امضاکننده برجام، به‌خصوص فرانسه، انتظار داریم که همه آنچه را که باید، انجام دهند تا این توافق حفظ شود، توافقی که یک دستاورد در عرصه بین‌المللی است.

امضا و حفظ برجام به یمن سیاست معتدل مقامات و مجلس ایران بوده است

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه فراموش نکنید که در داخل ایران، اشخاص بسیاری وجود دارند که مخالف توافق هسته‌ای هستند و اگر این توافق امضا و حفظ شده، به ویژه به یمن سیاست معتدل مقامات و مجلس ایران بوده است، عنوان کرد: بنابراین به هیچ وجه نباید اجازه داد که این توافق از بین برود و به هرحال ما آغازکننده نقض آن نخواهیم بود.

نمی‌توانیم از «ناامیدی» در مورد دولت جدید سخن بگوییم

مطهری در پاسخ به این سوال که در عرصه داخلی، بسیاری از رای‌دهندگان به روحانی، در مورد انتخاب تعداد کمی از اصلاح‌طلبان و عدم حضور زن در دولت، ناامید شده‌اند. آیا شما نیز این حس را داشتید؟ یادآور شد: نمی‌توانیم از یک «ناامیدی» در مورد آنچه در دولت جدید مطرح می‌شود، سخن بگوییم. در حال حاضر، رئیس‌جمهور روحانی تصمیم گرفته است تا جایی که امکان دارد، تنش‌های سیاسی با دیگر قطب‌های قدرت ایران را کاهش دهد تا بتواند هر چه سریعتر مشکلات اقتصادی را حل کند و به‌خصوص سریعا به سوی توسعه گام بردارد.

روحانی به تعهدات حقوق‌بشری‌ و دفاع از آزادی‌های عمومی عمل می‌کند

وی ادامه داد: با این حال می‌‌توان رئیس‌جمهور روحانی را مورد انتقاد قرار داد و از او برای اینکه نتوانسته است به تمامی قول‌هایی که در مورد تشکیل دولت جدید داده بود عمل کند، انتقاد کنیم. ولی من اطمینان دارم که او به تعهدات حقوق‌بشری‌اش و دفاع از آزادی‌های عمومی عمل خواهد کرد.

نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که بسیاری از جوانان ایرانی که به روحانی رای داده‌اند، خواستار حصول پیشرفت‌ها در زمینه حقوق‌بشر در دور دوم ریاست جمهوری وی هستند. معتقد نیستید که اینگونه امیدها با ناامیدی مواجه خواهد شد؟ بیان کرد: خیر؛ هنوز دیر نشده است. باید منتظر ماند و نتایج اقدام او در دولت جدید را دید.

مطمئن هستم روحانی به قول‌هایش عمل می‌کند

روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور همواره بر اهمیت مسئله حقوق‌بشر و همچنین درباره آزادی‌های اساسی و به‌خصوص موضوع آزادی بیان تاکید داشته است، گفت: من مطمئن هستم که او در این مسائل به قول‌هایش عمل خواهد کرد. ما نمی‌‌توانیم تنها با تمرکز بر ترکیب اعضای تشکیل‌دهنده دولت جدید، یک چنین قضاوتی داشته باشیم و فکر کنیم که رئیس‌جمهور روحانی به وعده هایش عمل نمی‌کند چراکه او در این مسائل بسیار حساس است و واقعا برای پیشرفت در آن اقدام می‌کند.

توضیحات مطهری درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها  

نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره عدم مجوز برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حالی که زنان سوری دارای چنین مجوزی بودند، ابراز داشت: در ایران رویه‌ای هست که بر اساس آن در زمان مسابقه میان تیم ملی ایران و یک کشور خارجی، اتباع این کشورها یعنی مردان و زنان می‌توانند دسترسی آزادانه‌ای به ورزشگاه‌های محل بازی داشته باشند. این همیشه وجود داشته است. چیز جدیدی نیست. درباره عدم حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها باید این را دانست که برخی از علما بر این باور هستند که این کار می‌تواند از این جهت اشکال داشته باشد که مطابق اسلام یک زن مجاز نیست بدن عریان مرد بیگانه را، غیر از سر و گردن و دست‌ها تا حد معمول، نگاه کند، همان طور که درباره نگاه مرد به بدن زن بیگانه قانونی وجود دارد. البته در مورد فوتبال این مشکل وجود ندارد چون بازیکنان پوشیده هستند.

مطهری افزود: مسئله دیگری وجود دارد و آن فضای کلی استادیوم‌ها است. در حالی که این مسئله نیز می‌تواند حل شود. می‌توان کاملا این تصور را داشت که محلی ویژه برای حضور زنان در نظر گرفت و ورودی و خروجی جداگانه برای آنها وجود داشته باشد.

وضع حجاب اسلامی در ایران رضایت‌بخش است

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون می‌تواند مسئله حجاب در ایران را نرم‌تر سازد؟ بیان کرد: به طور کلی، وضع حجاب اسلامی در ایران رضایت‌بخش است اگر از چند مورد حاشیه‌ای و جزئی که شما هم اشاره کردید بگذریم. حجاب اسلامی نوع پوششی است که زنان ایرانی آن را انتخاب کرده‌اند. برای مثال، اگر شما به مناطق دورافتاده یا در جاده‌های دوردست، جایی که هیچ نظارتی وجود ندارد، بروید می‌بینید که زنان حجاب دارند. این یعنی امروزه در ایران، سخت‌گیری خاصی در این باره نمی‌بینید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما انتقاد بسیار فراوانی از «برهنگی» که در اروپا هست، داریم، یادآور شد: ما فکر می‌کنیم که وزن مجموعه تبلیغات اینجا آنقدر زیاد است که زنان را به برهنگی تشویق می‌کند. زیرا شما اگر به اروپای حدود هفتاد سال قبل نگاه کنید، اوضاع کاملا متفاوت بود و زنان پوشیده بودند. اگر این فشار ناشی از تبلیغات را برداریم، در نتیجه به طور خودکار، شاهد آن خواهیم بود که اروپا به سمت اوضاع سابق باز می‌گردد و زنان به طور طبیعی و فطری به سوی نوعی از لباس پوشیدن خواهند رفت که بسیار پوشیده تر است.

معتقدم روی کار آمدن افرادی مانند ترامپ در آمریکا به نفع ایران است
مطهری در گفت‌وگو با روزنامه لوموند فرانسه هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما بر این باور بودید که به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا خبر خوبی برای ایران بود در حالی که آقای ترامپ همواره تهدید می‌کند توافق هسته ای ۲۰۱۵ را متوقف می کند، آیا شما در این باره متقاعد هستید که او چنین کاری را انجام میدهد؟ گفت: آقای ترامپ با تصمیماتش کاری جز تضعیف موضع آمریکا و تقویت منافع ما انجام نمی‌دهد لذا درخصوص ایران، کشورهای اروپایی از پیروی آمریکا دست برداشته‌اند. به همین جهت همچنان معتقدم روی کار آمدن افرادی مانند ترامپ در آمریکا به نفع ایران است.

برجام فرو بپاشد ایران در چند روز دوباره غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی می‌کند

وی پاسخ به این سوال که اگر آمریکا از توافق بیرون برود، این مسئله به سود ایران است؟ اظهار داشت: اگر توافق هسته‌ای فرو بریزد، ایران قادر است در ظرف چند روز دوباره غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را همانند سال ۲۰۱۵ از سر بگیرد. ولی احتمال آن اندک است که آقای ترامپ بتواند این تهدید را اجرا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند قبل از هر چیز ایران را به سوی خطا ببرند تا ما اولین طرفی باشیم که این توافق را متوقف می‌نماییم تا آنها آن را منهدم کنند.

ایران از انزوای اقتصادی خود خارج شده است

مطهری با بیان اینکه ایران هرگز به چنین دامی نمی‌افتد و جهان نیز هیچ وقت به طور کامل از دونالد ترامپ تبعیت نخواهد کرد، تصریح کرد: اجرای تحریم‌های مصوب علیه ایران، دیگر به سطح قبل از امضای توافق نخواهد رسید. منافع اقتصادی اروپا و بسیاری دیگر از کشورها اجازه چنین کاری را نخواهد داد. امروزه ایران به طور گسترده از انزوای اقتصادی خود خارج شده است.

اصولگرایان انتقادهای خود را معتدل کرده‌اند

وی در پاسخ به این سوال که روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری اش از چه حاشیه‌هایی برخوردار است؟ خاطرنشان کرد: اصولگرایان انتقادهای خود را از زمانی که آقای روحانی دولتی را انتخاب کرده است که از دید آنها می‌تواند قابل قبول باشد، معتدل کرده‌اند؛ ولی از سوی دیگر برخی از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که او به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل نکرده است.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه من فکر می‌کنم که هنوز خیلی زود باشد که بتوان در این باره قضاوت کرد، ابراز داشت: درست است که آقای روحانی اقدام کافی در زمینه تحقق شعارهای انتخاباتی‌اش انجام نداده است ولی او بر این باور است که برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید به هر قیمتی که می‌شد تنش‌های سیاسی را پایین آورد. به خاطر همین، مورد اقبال اصولگرایان واقع شده است.

نظر شما