شناسهٔ خبر: 21540357 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آغاز مراسم تجلیل از هنرمندان و اهالی ایثار و مقاومت

مراسم پاسداشت هنرمندان و اهالی ایثار و مقاومت (و آن دقایق آبی) با حضور هنرمندان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم پاسداشت هنرمندان و اهالی ایثار و مقاومت (و آن دقایق آبی) امروز شنبه اول مهر با حضور هنرمندانی همچون؛ علی نصیریان، بیژن نوباوه، سردار غیب پرور، فرمانده بسیج مستضعفین، علیرضا داوود نژاد، علیرام نورایی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، رسول نجفیان، مهدی فقیه، پرویز شیخ طادی، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین مهدویان، ابوالقاسم طالبی و خانواده های شهدا ... در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

احسان محمد حسنی، مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: وارث سیاست‌ها و دستاورد های انقلاب ما هستیم. این محفل و اهالی محله انقلاب ثابت کردند که با دست خالی هم این عرصه را ترک نکردند و همیشه در عرصه فرهنگ و هنر در کنار ما بودند.

وی ادامه داد: سردار غیب پرور، به ما اعتماد کردند چراکه؛ یکی از جدی ترین، اولویت های خود را رسانه فرهنگی انتخاب کردند. او رسانه را به مثابه یک شمشیر در عرصه فرهنگ و هنر می‌دانند امیدواریم که بنیاد دوباره به دوران اوج خودش بازگردد و برای مردم لگو محبوبی باشد.

بهترین تهیه کننده: 
محمد خزاعی برای تهیه کنندگی «به وقت شام» و «امپراطور جهنم»، سعید ملکان برای تهیه کنندگی فیلم «ویلایی‌ها»، سید محمود رضوی برای تهیه کنندگی فیلم «سیانور»، سید حامد حسینی برای تهیه کنندگی فیلم «سرو زیر آب» و سعید سعدی برای تولید مجموعه آثار دفاع مقدس

بهترین کارگردان: 
ابراهیم حاتمی‌کیا برای کارگردانی فیلم‌های «به وقت شام» و «بادیگارد» و منیر قیدی برای کارگردانی فیلم «ویلایی‌ها»، بهروز شعیبی برای کارگردانی فیلم «سیانور»، محمد حسین مهدویان برای کارگردانی فیلم «ماجرای نیمروز»، محمدعلی باشه آهنگر برای کارگردانی فیلم «سرو زیر آب»، پرویز شیخ طادی برای کارگردان فیلم «امپراطور جهنم» و ابوالقاسم طالبی برای کارگردانی فیلم «یتیم خانه ایران»


بهترین بازیگر: 
طناز طباطبائی برای ایفای نقش درخشان در فیلم «ویلایی‌ها»، علی نصیریان  برای ایفای نقش در فیلم «امپراطور جهنم» و علیرام نورایی برای ایفای نقش در فیلم «یتیم خانه ایران»

 

پرویز شیخ طادی گفت: من حدود ده یا دوازده سال است که به دنبال کمک کردن و تولید فیلمی از جانبازان مغز و اعصاب هستم ولی کاری از پیش نبرده ام. این عزیزانی که جنگیده اند و به این حال و روز افتاده اند را باید حمایت کنیم چراکه شرایط بسیار سختی دارند، حتی توان دفاع از خود را هم ندارند.

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بعد از صحبت های شیخ طادی عنوان کرد: توفیق حضور در این جلسه برای همه محترم است. من خوشحالم و افتخار می‌کنم که کار را از سال ۵۹ در سینما با شهید آوینی در مستند سازی جبهه شروع کردم و تا امروز که بیش از سی و شش سال از آن موضوع می‌گذرد شاید اگر میخواستم آینده نگری کنم بسیار افق دورتری برای سینما در نظر می‌گرفتم. 

وی ادامه داد: سینما بسیار قدرتمند است و موارد و نمونه‌های موجود باعث افتخار مملکت و رزمنده‌های ماست. حال امروز سینما ایران حالی نیست که همه به دنبال آن هستیم. ما در بخش سینمای دفاع مقدس حمایت‌هایی را داشته ایم که حدود ۵-۶ اثر بوده و امسال هم به همین نوع است و افزایش آن بر عهده ماست.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: فیلم‌های تولید شده در این حوزه با سیر نزولی کمی و کیفی روبه رو شد. ما باید تلاش کنیم تا روایتگر ساده‌ای از این ایثار و از خودگذشتگی‌ها باشیم. ما در سازمان سینمایی توجه به کسانی که ارزش‌ها را ارزشمند به تصویر بکشند توجه می‌کنیم و در اولویت ما هستند. 

سپس از کتاب پوسترهای مقاومت توسط مسعود نجابتی و احمد دالوند مدیر بخش تجسمی حوزه هنری رونمایی شد.

سردار غیب پرور، سردار آزادی و بیژن نوباوه  از رسول نجفیان تجلیل کردند و بعد از آن، از خانواده‌های شهدا شیردل،  خدادادی، سیرت نیا،  سهرابی، رضایی، یزدانی، نوروزی، عسگری، عبداللهی، شهید کریمی و شهید مشجری تجلیل شد.

سردار غیب پرور گفت: امسال محرم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس همزمان شد. عاشورا از جهت زمانی و مکانی محدود است اما این جغرافیا محدود و زمان اندک تا قیامت بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. این دفاع ۸ ساله با تمام گستردگی‌های خود تنها میناتوری از شهادت اباعبدالله است. عشق، ایثار، صبر، محبت و آنچه کربلا را برای ما مهیا کرده را می توان در دفاع مقدس دید.

وی ادامه داد: در تمام جنگ‌ها اوقات تلخ می‌شود ولی به آنچه اتفاق افتاد، می‌بالیم. رمز و راز این ماندگاری و قداست که به شهدا داریم اتصال آن‌ها به مکتب اسلام و دین خداست. اهل هنر می‌بایست به شأن رزمنده‌ای که در خط مقدم ایفا نقش کرد، قیام کنند. هنوز هم این خط گمنامی در بین جوانان ما مالامال است و یک بخشی از آن در میان مدافعان حرم است.

سردار غیب پرور  بیان کرد: ما همانند شهید حججی کم نداریم و ما کماکان مدیون آن ها هستیم. امثال حججی مدال افتخاری بر سینه یک ملت است. چقدر خوب است که اهل هنر جلوه های ایثار را به مردم مان منتقل کنیم. ذوق ایرانی‌ها بی بدیل است؛ آنها هنر را می‌فهمند و درک می‌‎کنند. صحنه هنری ما اقیانوسی از افراد فهیم و با سواد است که باید در خدمت توسعه و بسط فرهنگ دفاع مقدس باشد.

در ادامه مراسم، از کتاب «عمار حلب»، که مجموعه خاطرات شهید محمدحسین محمدخانی است، رونمایی شد و از خواهر شهید محمد حسین محمدخانی تجلیل کردند.

در پایان مراسم نوبت به تجلیل از مستند سازان عرصه دفاع مقدس روایت فتح رسید که سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی از کسانی چون سید احسان اصغر زاده، مصطفی سیفی، محسن اسلام زاده امیرحسین نوروزی، سید هاشم موسوی، روح الله رفیعی، حمید عبدالله زاده، وحید فراهانی، ناصر نادری، مهدی نعمت اللهی، حسین مومن، بابک تهرانی، ابوالفضل دمیرچی لو و سعید صادقی  تجلیل کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما