شناسهٔ خبر: 21540324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

در مناظره رشد شتابان مصرف سوخت، سهميه بندي يا گراني عنوان شد :

احياي کارت سوخت اشتباه است

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس ، مناظره اي با عنوان رشد شتابان مصرف سوخت، سهميه بندي يا گراني با حضور آقايان احمد محمدي مشاور وزارت نفت، ناصر رئيسي فرد رئيس هئيت مديره کانون انجمن صنفي جايگاه داران کشور، محمدحسين سيف الهي کارشناس و خبرنگار انرژي فارس، ابراهيم نکو نماينده سابق مجلس و ارتباط تلفني با بهراميان عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در راديو گفت وگو برگزار شد.

ابراهيم نکو گفت: آنچيزي که بعد از يکسان سازي قيمت بنزين رخ داد و در واقع انتظار مي رفت که ما شاهدش باشيم کاهش مصرف بود اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداد.

وي ادامه داد: سياست هاي دولت بايد به گونه اي باشد که به دنبال کاهش مصرف باشد واگر قيمت بنزين يکسان سازي شد و مصرف نيز کاهش پيدا نکرد در واقع اين يک مصيبت بزرگ براي دولت است.

نکو تصريح کرد: رها سازي تقاضا يکي از سياست هاي صحيح دولت بود که مي توانست بهتر از اين هم باشد اما دولت ها هرگز به دنبال اين نيستند که کنترل را نيز رها کنند و هر چه قدر که مصرف کنندگان خواستند مصرف کنند اما آنچه که در واقع رخ داد همين موضوع است يعني رها سازي تقاضا و آزاد گذاشتن مصرف کنندگان در مصرف بنزين.

به گفته اين نماينده سابق مجلس آنچيزي که ما شاهد هستيم افزايش بي رويه مصرف بنزين است که درنهايت اين معضلات را در کشور مي بينيم.

وي گفت: در کشورهاي مختلف نيز اين تصميم گرفته مي شود که در يک شرايطي لازم است از کارت سوخت استفاده کنيم تا مديريت کنيم مصرف بنزين را که اين شرايط مي تواند به دلايل مختلف از جمله تحريم باشد اما ما الان بايد به اين سمت حرکت کنيم که واقعي عمل کنيم.

به گفته نکو ما بايد اجازه دهيم تقاضا بازار را تنظيم کند و اگر امروز در ناوگان حمل و نقل بازسازي و نوسازي صورت گيرد آيا مصرف بنزين بالا خواهد رفت؟ بنابراين ايرادات ديگري هم وجود دارد که بايد به آن پرداخت.

وي خاطر نشان کرد: بنابراين به نظرم نبايد يک مرده اي را دوباره زنده کنيم که امکان پذير نخواهد بود و به دنبال احياي کارت سوخت نباشيم چون اثري ندارد ونبايد باز گرديم به اوايل انقلاب که بگوييم کوپن عرضه کنيم و کشور بايد به سمت جلو پيش رود.

نکو ادامه داد: کشوري که مي خواهد براساس سند چشم انداز 1404 در منطقه نمونه باشد نبايد درجا بزند وبا سياست هاي دستوري نمي شود کار کرد بلکه بايد قيمت ها را واقعي کنيم.وي تصريح کرد: دو سال پيش ما افزايش قيمت را شاهد بوديم اما دولت اين کار را بعد از دوسال انجام نداد هر دليل ولي اميدوارم دولت يک شهامتي انجام دهد و قيمت ها را واقعي کند.اين نماينده مجلس تصريح کرد: ما بايدبگوييم همه آحاد جامعه حق استفاده از بنزين را به طور مساوي دارند .ما در قانون تعريف کرديم که يارانه حق همه است و فرد مي تواند ازآن چشم پوشي کند که در مورد بنزين هم همين گونه است.

نکو گفت: امروز بين قشر ضعيف و متمول خط کش وجود ندارد و بايد معيار داشته باشيم که اين معيار وجود ندارد.

به گفته اين کارشناس اقتصادي در مجلس در قالب طرح و لايحه مي توان به بخش جبراني پرداخت و از قشر ضعيف حمايت کرد.

وي ادامه داد: قيمت بنزين الان براي بخش هايي از جامعه رايگان است و واقعي سازي قيمت بايد در دستور کار مجلس قرار گيرد و براي بخش هاي ضعيف جامعه نيز بايد فکر ديگري کرد.

نکو تصريح کرد: اينکه باز گرديم به کارت سوخت صحيح نيست و بايد به سمت جلو حرکت کرد و همگام با افزايش قيمت بنزين بايد امتيازاتي را نيز براي قشر ضعيف قرار دهيم.

گرماي هوا علت افزايش مصرف بنزين

همچنين ،رئيس انجمن صنفي جايگاه داران بنزين گفت: از وقتي قيمت بنزين بالا رفت مصرف کنندگان در حال کنترل مصرف بنزين هستند و علت افزايش مصرف گرماي هوا است.ناصر رئيسي فرد در اين برنامه با اشاره به ميزان افزايش مصرف بنزين در کشور گفت:اين افزايش بيرويه نيست و بايد موقعيت هاي خاص زماني و جغرافيايي را در نظر بگيريم و آن وقت گفت که آيا اين مصرف بيرويه هست يا خير.

وي تصريح کرد: آنچه که ما مي بينيم در مصرف بنزين اين است که قطعا مصرف از انتظار ما فراتر رفته است اما بيرويه نيست و مصرف بيرويه تعاريف خاص خودش را دارد.

به گفته رئيسي فرد: ما امسال سال بسيار گرمي را پشت سر گذاشتيم در و تمام ماشين ها هم از کولر استفاده مي کردند که اين موضوع موجب مي شود تا مصرف بنزين تا 25 درصد بالا رود.

وي ادامه داد: شما تهران را نگاه کنيد اکنون شده پارکينگ بزرگ خودرو که در ترافيک هاي سنگين خودروداران خودرو را خاموش نمي کنند که اين خود مصرف را بالا مي برد.

رئيسي فرد تصريح کرد: در سوخت گيري ها زمان زيادي تلف مي شود به دليل تکنولوژي فرسوده و همچنين سفرهاي تابستاني نيز موجب شده است تا مصرف بالا رود بنابراين مصرف بي رويه نيست و اين نياز مردم است وقتي مي گوييم مصرف بيرويه است يعني شما بنزين را اجازه دهيد هدر رود. وي به صحبت هاي آقاي سيف اللهي اشاره کرد و گفت: ايشان گفتند مصرف بنزين با استفاده از کارت سوخت در دوره 8 سال دولت گذشته تا سال 94 روند افزايشي چشمگير نداشت که من اين موضوع را به هيچ عنوان نمي پذيرم چون دولت مصرف مصرف کنندگان را محدود مي کرد.

به گفته اين مقام مسئول نياز مردم را حبس کردند و گفتند که ما صرفه جويي کرديم که اين اصلا معني صرفه جويي نيست بلکه صرفه جويي زماني معني مي دهد که شما به مصرف کنندگان امکان مصرف بر اساس تقاضا دهيد و بعد اگر در مصرف کنترل شد آنگاه بگوييد صرفه جويي رخ داده است.

وي ادامه داد: آقاي سيف اللهي فرمودند چرا دولت سياست غير قيمتي را اعمال نمي کند که من مي گويم اگر قيمت بنزين 2 برابر شود فقط يک درصد در سبد هزينه خانوار تاثير دارد چون دولت توانمندي نظارت را ندارد اين يک درصد افزايش پيدا مي کند.

رئيسي فرد تصريح کرد: بنابراين وقتي قيمت بنزين افزايش پيدا مي کند يک جو رواني هم به دنبال آن مي ايد که وظيفه رسانه ها اين است که بايد جو رواني را کم کنند و بگويند که وقتي قيمت بنزين افزايش يافت چه منافعي عايد مصرف کنندگان و مردم مي شود و مصرف مديريت خواهد شد.

وي گفت: يک درصد افزايش قيمت در سبد خانوار اثري ندارد به شرط آنکه مازاد آن را ما در جهت رفاه اجتماعي هزينه کنيم و بيمه و بهداشت را توسعه دهيم شبکه حمل و نقل عمومي را افزايش دهيم.

و ادامه داد: يکي از مواردي که وزارت نفت هم موافق است و ما هم موافقيم اين است که قيمت واقعي شود تا جلوي قاچاق گرفته شود.

رئيسي فرد مدعي شد: کارت سوخت در زمان استفاده علاوه براينکه قاچاق را کم نکرد بلکه قاچاق را توسعه داد و زمينه را براي قاچاق چي آماده کرد بنابراين بايد به سمت واقعي کردن قيمت حرکت کنيم تا هزينه آن را مصرف کننده بپردازد.

با افزايش منطقي قيمت سوخت موافقم

عضو کميسيون انرژي مجلس گفت: من با افزايش قيمت بنزين موافقم اما اين افزايش قيمت بايد منطقي باشد.حسن بهرام نيا با اشاره به سياستهايي که دولت بايد در کنترل مصرف بنزين اتخاذ کند گفت: عدلت اجتماعي موضوع بسيار مهمي است که دولت آن را رعايت کند.وي گفت:در قوانين بايد روح عدالت اجتماعي را ببنيم. بايد مميزي بزنيم بين فقير و غني تا در اتخاذ سياست هايمان دچار اشتباه نشويم. وي با اشاره به صحبت هاي سيف اللهي گفت: آقاي سيف اللهي به خوبي اين موضوع را گوش زد کرده اند و من نيز ان را مي پذيرم که تنها تکيه کردن به سياست قيمتي اثرات زيان باري را به بار خواهد آورد.

بهارمنيا تصريح کرد: منهم معتقدم که بايد يک فرقي بين متمول و فقير وجود داشته باشد و بايد از فقير حمايت کرد.

به گفته وي کسي که 4 خود رو دارد مصرف را بالا مي برد و اگر قرار باشد قيمت را افزايش دهيم بايد دولت برا الزام کنيم که از توسعه حمل و نقل عمومي نيز حمايت کرده و به آن توجه کند و مردم از حمل و نقل ارزان قيمت استفاده کنند.

اين نماينده مجلس اظهار کرد: اگر بخواهيم قيمت بنزين را در حد فوب خليج فارس در نظر بگيريم در آن صورت اين افزايش قيمت موجب افزايش هزينه سبد خانوار نيز خواهد شد و قطعا قيمت بنزين روي کالاهاي ديگر نيز تاثير مي گذارد بنابراين بايد اين نرخ کارشناسي باشد.وي گفت: من با افزايش قيمت موافقم اما اين افزايش قيمت بايد منطقي باشد و نمي توان به يکباره قيمت را بالا برد تا به مردم فشار وارد شود.ما بايد به سمت اقتصاد مقاومتي برويم و در توليد خودکفا شويم اما هنوز از ظرفيت ستاره خليج فارس نتوانستيم استفاده کنيم و قولي که داده شده عملياتي نشده است.

قيمت تمام شده بنزين وارداتي 1600 و توليد داخل 1400 تومان است

مشاور وزارت نفت گقت: مصرف بنزين روند افزايشي و طبيعي دارد و معتقدم براي کنترل آن بايد فرهنگ سازي کرد.

احمد محمدي در اين مناظره با اشاره به اينکه مصرف بالا در بنزين داريم و اصلا شکي وجود ندارد،گفت: مصرف بنزين در يک روز به 104.7 ميليون ليتر بنزين رسيد که قابل قبول نيست و در کل مصرف بنزين امسال نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزايش داشته است.

وي ادامه داد: افزايش مصرف بنزين هميشه ادامه دار بوده است و کارشناسان برآورد مي کنند که علت اين امر هم افزايش اتومبيل است.

مشاور وزارت نفت تصريح کرد: با جناب نکو موافقم که اگر بخواهيم مسائل را از سمت دولت حل کنيم اين مسائل حل نمي شود، کارت سوخت در يک وضعيتي لازم بود اما الان ديگري نيازي به آن نيست.

محمدي تصريح کرد: بايد در کنترل مصرف فرهنگ سازي کرد و حمل و نقل عمومي را گسترش دهيم.

اين مقام مسئول ادامه داد: وزارت نفت مي خواهد با مسائل اقتصادي واقعي برخورد کند و عرضه و تقاضا را آزاد بگذارد و نبايد اين عرضه و تقاضا را دستکاري کرد زيرا وضعيت بازار بهم مي ريزد بنابراين قيمت بنزين بايد واقعي باشد.

وي خاطر نشان کرد: الان قيمت بنزين در عراق و افغانستان و ترکيه بالا است و قيمت بنزين در ايران بايد افزايش يابد،من معتقدم بخشي از اين ميزان مصرف بنزين در کشور مربوط به قاچاق است.محمدي ادامه داد: ما بايد ببنيم چه کساني بنزين را مصرف مي‌کنند،ما مي گوييم مفت نسوزانيم و وقتي که قيمت بنزين واقعي نمي‌شود کسي که 4 خود رو دارد راحت مي تواند از اين تعداد خودرو ها استفاده کند.

وي تاکيد کرد: تا من از خودم شروع نکنم نمي توانم براي ديگران نسخه بپيچم بنابراين تاکيد دارم بر فرهنگ سازي و بايد به اين سمت حرکت کنيم که از خودروهاي عمومي استفاده کنيم.

بنزين وارداتي 1600 تومان تمام مي شود و بنزين توليدي 1400 تا 1500 تومان است

محمدي ادامه داد: بايد ميزان مصرف را کاهش دهيم و بايد برآورد کنيم که از واقعي شدن قيمت سوخت چه قدر درآمد به دست مي آوريم که از آن استفاده بهينه کنيم.

اين مقام مسئول تصريح کرد: بنزين وارداتي 1600 تومان تمام مي شود و بنزين توليدي 1400 تا 1500 تومان است که بايد با واقعي کردن قيمت بنزين مصرف آن کنترل کرد و من معتقدم اگر کسي بيشتر مصرف کرد بايد هزينه اش را بپردازد و اقتصاد را دستکاري نکنيم.وي تصريح کرد: ما بايد براي اشتغال سرمايه گذاري کنيم و جلوي اشتغال قشر ضعيف را از مسافر کشي بگيريم و نبايد کاري کنيم که قشر ضعيف با خود رو کار کند و درآمد ايجاد کند.

محمدي خاطر نشان کرد: من همچنين با آقاي سيف اللهي موافقم که گفتند بايد خودرو کم مصرف توليد کرد تا بنزين کمتري مصرف شود اما اين کار مانع نمي شود که قيمت واقعي نشود.

نظر شما