شناسهٔ خبر: 21539882 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

معرفی کتاب

صاحب‌خبر -
 

ضرب‌المثل‌های جهان
گردآورنده: بهاءالدین الفت
به اهتمام: محمود الفت
نشر دژپنشت، اصفهان
چاپ اول: ۱۳۹۵
۶۲۲ ص ـ ۳۵هزار تومان
فرهنگ عامیانه یکی از شاخه‌های اصلی زبان و ادبیات است که به امثال و حکم، اصطلاحات، کنایه‌ها، طنزها، داستان‌های کودکانه، ترانه‌های محلی، اعتقادات مختلف، اشعار و گفتارهایی که به مناسبت‌های گوناگون خوانده و اجرا می‌گردد و به طور کلی هر آنچه با فرهنگ این بخش از اجتماع ارتباط داشته باشد، گفته می‌شود و از این میان ضرب‌المثل‌ها امتیاز و برجستگی خاصی دارد.
امثال از گنجینه‌های پرارزش فرهنگی ملتهاست که هنگام گفتگو به کلام حلاوت و زیبایی می‌بخشد و نتیجه تجربیات زندگی مردم خوش ذوقی است که در یکی دو جمله خلاصه شده و بر اثر سادگی و بی‌پیرایگی، فراگیر گشته و از نسلی به نسلی و از دوره‌ای به دورة دیگر منتقل شده است و کم و بیش در تمام زبان‌های جهان، به اشکال گوناگون، مطابق با فرهنگ و تمدن هر کشوری شایع است و مردم برای تأیید سخنان خود از آنها استفاده می‌کنند.
کتاب حاضر حاوی قسمتی از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات مردم ایران و بعضی از کشورهای دیگر جهان است که براساس حروف الفبا تنظیم شده و در خاتمه کتاب فهرست موضوعی تهیه گردیده تا خواننده را در دست یافتن به امثال دلخواه به وسیله واژگان کلیدی یاری کند.
گردآورنده کتاب، قسمت اعظم عمرش را صرف مطالعه و تحقیق و بررسی شعر و ادب ایران نمود و آثار بزرگی چون کتاب «حاصل عمر» و «گلشن الفت» که هر یک بر هزاران صفحه بالغ می‌شود، از خود به یادگار گذاشت. او در طی سالها با استفاده از روزنامه‌های یومیه و مجلات هفتگی و کتابهای مختلف، مخصوصاً با یادداشت‌برداری از امثال و اصطلاحاتی که در گفتگو از دوستان و آشنایان و مردم کوچه و بازار می‌شنید، موفق به گردآوری این مجموعه گرانبها شد.

قوام‌السلطنه
سیاستمدار آگاه
و توانای معاصر
عبدالرفیع حقیقت (رفیع)
نشر کومش
چاپ اول: ۱۳۹۶
۳۷۶ ص ـ ۳۵هزار تومان
اهمیت مقام وزارت و نقش تصمیم‌گیری‌های وزیرانی که مغز متفکر اجرایی رد هر دوره به شمار می‌روند، در طول تاریخ ایران بسیار قابل توجه و چشمگیر است. اظهار علاقه یا بی‌میلی یک وزیر به هر امری در زمان تصدی‌اش، در گسترش و شکوفایی یا انحطاط و نابودی کشور تأثیری مهم و شگرف دارد.
احمد قوام (قوام‌السلطنه) سیاستمدار پایان دوران قاجار و روزگار پهلوی بود که پنج بار نخست‌وزیر شد. او نوة قوام‌الدوله آشتیانی و برادر وثوق‌الدوله بود. از جمله فعالیت‌های مهم او نگارش فرمان مشروطیت و نقشش در جریان فرقه دموکرات و خروج لشکر شوروی از ایران در ۱۳۲۵ بود. برخی از عناوین این کتاب بدین قرار است:
شرح احوال احمد قوام، وقایع بعد از کودتای سال ۱۲۹۹، نخست‌وزیری سید ضیاء‌الدین طباطبایی، نخست‌وزیری قوام، جنبش شیخ محمد خیابانی، قیام جنگل و جنبش مردم گیلان، قیام کلنل پسیان، لغو قرارداد ۱۹۱۹، نخست‌وزیری سردار سپه، آغاز جنبش جمهوری‌خواهان در ایران، مهمترین اقدامات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی پهلوی اول، قیام مردم شیراز و مشهد بر ضد رفع حجاب زنان، نخست‌وزیری منصورالملک، احزاب ایران پس از شهریور ۱۳۲۰ و…

فرخی سیستانی
محمد دهقانی
نشر نی
چاپ اول: ۱۳۹۶
۱۵۰ص ـ ۱۳هزار تومان
«فرخی سیستانی» کتابی از مجموعه تاریخ و ادبیات ایران، با موضوع تاریخ و ادبیات عصر غزنوی است. مجموعه تاریخ و ادبیات ایران برای کسانی نوشته شده است که به تاریخ فرهنگی و ادبی ایران علاقه‌مندند و می‌خواهند برگزیده‌ای از بهترین شاهکارهای ادبی ایران را همراه با شرح و تفسیر لازم، به زبانی ساده و روشن بخوانند و بدانند که این شاهکارها در کدام فضای تاریخی پدید آمده و متقابلا چگونه بر آن تأثیر نهاده‌اند. این مجموعه صرفا تاریخ و ادبیات ایران پس از اسلام را در بر می‌گیرد و می‌کوشد تاریخ ادبی ایران را در پیوند با تاریخ عمومی جهان ببیند و به تحولات فکری و فرهنگی کشورها و اقلیم‌هایی هم که به نحوی با ایران در ارتباط بوده‌اند، اشاره کند و به این ترتیب گستره‌ای روشن‌تر برای مقایسة تاریخ و ادبیات ایران و جهان پدید آورد. نخستین سلسلة‌ این مجموعه شامل بررسی زندگی و آثار پنجاه شاعر و متفکر و نویسنده تا پایان قرن هفتم هجری (سیزدهم میلادی) است.
فرخی سیستانی از شاعران نامدار سده پنجم هجری قمری است که در سبک خراسانی می‌سرود. سروده‌های او به ستایش شاهان و برانگیختن سلطان به عدل و بخشش اختصاص دارد. وی علاوه بر تسلط بر شعر و ادب در موسیقی نیز مهارت داشت و بدین‌وسیله توانست به دربار ابوالمظفر شاه چغانیان و سپس به دربار سلطان محمود غزنوی راه یابد و منزلتی والا به دست آورد. فرخی را یکی از بهترین قصیده‌سرایان ایرانی می‌دانند تا جایی که گفته‌اند سخن سهل و ممتنع در عربی خاص ابوفراس حمدانی و در فارسی، خاص فرخی است.
فرخی در بیان انواع احساساتی که بر عاشق دست می‌دهد، چیره‌دست است. شوخ‌طبعی شاعر و گستاخی او در برابر حمدوحان خویش نیز به آثارش رونقی بخشیده است. دیوان شعر فرخی شامل بیش از چندهزار بیت است که در قالب‌های قصیده، غزل، قطعه، رباعی، ترکیب‌بند و ترجیع‌‌بند سروده شده است.

نظر شما