شناسهٔ خبر: 21539753 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رسم دوشاب پزی از انگور در شهربابک

با فرا رسیدن فصل برداشت انگور ،دوشاب پزی در روستای کُرُم در شهرستان شهربابک رونق گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،  مجتبی اسدی رئیس شورای روستای کُرُم گفت :در روستای کرم 150 مکان سنتی دوشاب پزی وجود دارد که در دل کوه و با ابزار ابتدایی ساخته شده است.

وی تصریح کرد : جوانان این روستا به دلیل مشکلات زیر ساختی از قبیل مشکل آبرسانی ، جاده ، خشکسالی و... رغبتی به ادامه زندگی در این روستا ندارند و به شهرها مهاجرت کردند.

اسدی با اشاره به اینکه با مرتفع کردن مشکلات زیرساختی و ایجاد شغل پایدار میتوان مردم را با روستا آشتی داد یادآور شد : با بها دادن به صنعت دوشاب پزی میتوان ایجاد اشتغال کرد.

  وی تصریح کرد : با توجه به اینکه خشکسالی ها بهتر است گیاهان دارویی ، زعفران ، گل محمدی و سایر محصولاتی که مقرون به صرفه است و آب کمتری نیاز دارند کشت شود.

 سجاد اسلامی کارشناس گردشگری نیز گفت : برای توسعه گردشگری نیازمند زیرساختهایی هستیم که یکی ازاین زیرساختها اقامتگاه های بوم گردی هستند که بیشتر در روستاها بنا میشوند و نقش به سزایی درترویج و شناسایی فرهنگ ایران دارند.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما اقامتگاههای بوم گردی در حال توسعه و پیشرفت هستند و روستاهای شهربابک نیز این پتانسیل را دارند که با استفاده اقامتگاههای بوم گردی در جذب گردشگر مؤثر باشند.

اسلامی  اظهار داشت : روستای کرم نیز با استفاده از شاخص های گردشگری خوبی که دارد از جمله آسیاب دستکند ، جوی کنده شده در دل کوه ، حمام صخره ای و دستکند که دارای یک نوع مهندسی و معماری خاص است ، محراب سنگی ، اِشکفت(غار) با آثار نقاشی شده ی قدیمی با دهانه ای به طول بیش از دویست متر ، جنگل انبوه ارچن بادام ، جنگل پراکنده بنه ، چشمه و ابشار آبعلی ، چشمه آب باد که خواص درمانی دارد، کارخانه های دوشاب دست کند دردل کوه ، طبیعت زیبا و بکر ، سنگ نگاره ها
و مراسم دوشاب پزان میتواند یکی از مناطقی مهم در جنوب شرقی ایران باشد که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

انتهای پیام/ی

مراسم دوشاب پزی در شهربابک

نظر شما