شناسهٔ خبر: 21539045 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

اخبار ضد و نقیض در مورد بیماری و مرگ مهدی عاکف

اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد بیماری و نیز مرگ مهدی عاکف رهبر سابق اخوان المسلمین منتشر می شد، اما اکنون به نظر می رسد او نه به مرگ طبیعی بلکه بر اثر قتل عمد از دنیا رفت، زیرا مسئولان مصری در طول سال های زندان او را از مداوا محروم کردند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: با توجه به کهولت سن و بیماری و وخامت حال مهدی عاکف رهبر سابق اخوان المسلمین مصر، درگذشت او بیشتر به قتل عمد شبیه است تا مرگ طبیعی.

به گزارش پایگاه خبری «عربی 21»،  اخبار ضد و نقیض زیادی در مورد بیماری و نیز مرگ مهدی عاکف رهبر سابق اخوان المسلمین منتشر می شد، اما اکنون به نظر می رسد او نه به مرگ طبیعی بلکه بر اثر قتل عمد از دنیا رفت، زیرا مسئولان مصری در طول سال های زندان او را از مداوا محروم کردند.

بزرگترین زندانی سیاسی دنیا

مسئولان مصری حتی پس از فوت نیز از عاکف ترس داشتند در نتیجه تصمیم گرفتند او را بدون مراسم تشییع به خاک بسپارند.

چه بسا عاکف از نظر سن و سال و مدت حبس، بزرگترین زندانی سیاسی دنیا بود زیرا بیش از نیمی از عمر خود را پشت میله های زندان سپری کرد.

عاکف، نامی ناآشنا در رسانه ها و گزارش های حقوق بشری

همواره خبرهای ضد و نقیضی در مورد وضعیت جسمی او و وفاتش منتشر می شد و با وجودی که از بیماری های مختلف رنج می برد، در رسانه ها و گزارش های حقوق بشر چندان از او یا د نمی شد.

می توان او را «زندانی تمام  دوران» حکومتی در مصر نام برد؛ زندانی در زمان پادشاهی مصر و در زمان عبدالناصر و سپس صدور حکم اعدام او و در نهایت کاهش حکمش به زندانی ابد در پی محاکمه نظامی گروهی از اخوان المسلمین.

نادیده گرفتن وضعیت جسمی بسیار وخیم عاکف

محمد مهدی عثمان عاکف در سال 1928 در دقهلیه متولد  و خیلی زود با تفکرات اخوان المسلمین آشنا شد.او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده حقوق دانشگاه قاهره آغاز کرد و سپس در فراهم کردن مقدمات عملیات جهادی در فلسطین در سال 1948 مشارکت داشت و هنگامی که در دبیرستان تحصیل می کرد بر پایگاههای جهادی علیه اشغالگران انگلیسی در مصر نظارت می کرد.

در سال 1954 دستگیر و به اتهام فراری دادن سرلشکر عبدالمنعم عبدالرووف یکی از فرماندهان ارتش و از اعضای ارشد اخوان المسلمین محاکمه و زندانی شد و در سال 1974 آزاد شد.

او پست های مختلفی را در اخوان المسلمین تجربه کرد و در پی کودتای 2013 و سرنگونی محمد مرسی به همراه هزاران نفر از اعضای اخوان المسلمین و مخالفان کودتا دستگیر و به اتهام های مختلف از جمله توهین به نهاد قضایی راهی زندان شد.

پافشاری بر زندانی کردن عاکف باوجود بیماری و کهولت سن

با وجود بیماری و کهولت سن مسئولان مصری بر زندانی کردن او پافشاری کردند و دادگاه جنایی قاهره با آزادی او مخالفت کرد. به عقیده اخوان المسلمین وفات مهدی عاکف قتل برنامه ریزی شده و جنایت است.

سخنان همسر مرسی در مورد مرگ عاکف

به گفته همسر محمد مرسی وفات عاکف «قتل عمد به دست مسئولان کودتا» است و او به دلیل ظلم و کوتاهی عمدی پزشکی از دنیا رفت که این جنایت است. فوت او در زندان نظامی بزرگترین دلیل سقوط اخلاقی، قانونی و سیاسی نظام حاکم مصر و جامعه بین الملل و سازمان های حقوق بشری است.

جزییات خاکسپاری مهدی عاکف

هدی عبدالمنعم کارشناس حقوقی و عضو سابق شواری ملی حقوق بشر مصر گفت که حدود ساعت دو بامداد مهدی عاکف تشییع و در گورستان اخوان المسلمین در شهر نصر از توابع قاهره به خاک سپرده شد. تعداد بسیار کمی در مراسم خاکسپاری او شرکت داشتند.

نیروهای امنیتی از مشارکت کسانی که مایل به حضور در این مراسم بودند، جلوگیری کردند و فقط چهار نفر بر جنازه او در داخل بیمارستان القصر العینی در قاهره نماز خواندند و به هیچ رسانه ای از جمله رسانه های دولتی اجازه پوشش خبری این مراسم داده نشد.

نظر شما