شناسهٔ خبر: 21538722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

میشل عون در گفت و گو با فیگارو:

حزب الله سلاح خود را زمین نمی گذارد/سیاست لبنان در قبال سوریه خویشتنداری است

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در گفت و گو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» با دفاع مجدد از سلاح حزب الله گفت: حزب الله سلاح خود را درسیاست داخلی استفاده نمی کند و این سلاح تنها برای تضمین مقاومت ما در برابررژیم اسرائیل است.

صاحب‌خبر -

 عون در این گفت و گو که روز شنبه و در آستانه سفر وی به فرانسه منتشر شد با بیان این مطلب افزود: رژیم اسرائیل هنوز حدود 30 کیلومتر از خاک ما در مزارع شبعا را در اشغال خود دارد و به قوانین و قطعنامه های بین المللی احترام نمی گذارد و آنها را اجرا نمی کند.
به گزارش نامه نیوز، وی افزود: تا وقتی که اسرائیل به قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت و سازمان ملل احترام نمی گذارد نمی توانیم حزب الله را از داشتن سلاح منع کنیم. چطور اسرائیل این حق را دارد که هر زمان و هر طور که بخواهد علیه دیگران جنگ راه بیندازد اما دیگران حق داشتن سلاح برای دفاع از خودشان را ندارند؟ نه این غیرقابل قبول است.
رئیس جمهوری لبنان تاکید کرد که حزب الله آنطور که خود اعلام کرده به حاکمیت ملی لبنان احترام می گذارد.
عون درباره میزان ارتباطش با دبیرکل حزب الله نیز گفت: با سیدحسن نصرالله درمواقع ضروری درتماس هستم اما از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهوری لبنان با او دیدار نکردم.
رئیس جمهوری لبنان در ادامه گفت و گو با فیگارو در تشریح سیاست کشورش در قبال بحران سوریه گفت: استراتژی ما در قبال سوریه مبتنی بر حفاظت از مرزهایمان در برابر تروریسم و خویشتنداری (بی طرفی) در قبال مسائل داخلی این کشور است.
رئیس جمهوری لبنان درباره صلح در منطقه هم گفت: صلح باید بر اساس حق باشد. باید مساله فلسطین حل شود. چرا راه حل دو دولت (فلسطین و اسرائیل) مورد پذیرش قرار نگرفته است؟ این مساله به اسرائیل برمی گردد که هنوز از تانک و هواپیماهای جنگی استفاده استفاده می کند.
رئیس جمهوری لبنان که قرار است دوشنبه آینده در سفری رسمی به فرانسه سفر کند، در گفت و گو با فیگارو از تمایل کشورش برای توسعه همکاری های فرهنگی و اداری و نظامی بین فرانسه و لبنان گفت.
عون در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت قرارداد «دوناس» که بر اساس آن قرار بود سلاح های فرانسوی با حمایت مالی عربستان سعودی (به ارزش 4 میلیارد دلار) به لبنان داده شود گفت: عربستان از امضای این توافق نامه منصرف نشد و در نتیجه اجرا نشد.

نظر شما