شناسهٔ خبر: 21538720 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

۸ راهکار ساده برای اینکه در پاییز دچار سرماخوردگی نشوید

توجه داشته باشید که خواب کافی در شب هنگام می‌تواند شما را در برابر سرماخوردگی و ابتلا به ویروس آنفولانزا تقویت کرده و از ابتلا به این ویروس‌ها حفظ کند. شواهد اساسی بین خواب و یک سیستم ایمنی سالم وجود دارد.

صاحب‌خبر -

در طی آزمایشی که در سال ۲۰۰۹ توسط محققان دانشگاه Carnegie Mellon صورت گرفت، نشان می‌داد که زمان خواب شانس مبارزه با اشکالات تنفسی را افزایش می‌دهد.
طبق آمارها به طور متوسط هر انسانی در طول سال سه الی چهار بار سرماخوردگی را تجربه می‌کند. با این تفاسیر باید معضل سرماخوردگی را جدی گرفت. حال سوالی که به ذهن می‌آید این است که چه کارهایی را باید انجام دهیم تا کمتر اسیر سرما خوردگی شویم.

در حالی که ما بیش از یک دهه از قرن ۲۱ را پشت سر گذاشته‌ایم، هنوز هم دانشمندان در مورد درمان قطعی سرماخوردگی به جواب درستی نرسیده‌اند. این در حالی است که هر چه رو به جلو می‌رویم، ویروس‌های سرماخوردگی قدرت بیشتری نسبت به زمان‌های گذشته پیدا کرده‌اند. تا همین اواخر دانشمندان بر این باور بودند که حدود ۱۰۰ گونه از رینو ویروس برای مبتلا کردن ما به سرماخورگی وجود دارند.

اما جدیدا با توجه به آزمایش‌ها و غربالگری‌هایی دقیقی که در این باره صورت گرفته است، نشان از کشف گونه‌هایی کاملا جدید از رینو ویروس‌ها می‌دهد. پرفسور J. Owen Hendley متخصص سرما خوردگی و استاد پزشکی در دانشگاه Charlottesville واقع در ویرجینیای امریکا می‌گوید:«با غربال گری جدید ۲۰۰ نوع ویروس سرما خوردگی ظاهر شده است».

وجود این مقدار زیاد از ویروس‌های سرماخوردگی، خود دلیلی است که ما در تمام فصول سال به خصوص در فصول سرد دچار سرماخوردگی شویم. یک نظرسنجی نشان می‌دهد به طور متوسط هر انسان سالانه سه الی چهار بار دچار سرما خوردگی می‌شود. این در حالی است که کودکان سالانه شش بار دچار عفونت rhinovirus حاصل از سرما خوردگی می‌شوند. حال این سوال پیش می‌آید، چرا افرادی که بچه دارند و یا زمان زیادی را با آنها صرف می‌کنند، در معرض ابتلا به سرما خوردگی قرار دارند. پرفسور Owen Hendley که بیش از دو دهه روی بیماری سرما خوردگی مطالعه می‌کند، می‌گوید راه‌های ساده‌ای برای شما وجود دارد تا به سرماخوردگی مبتلا نشوید. در ادامه شما را با این گونه محافظت‌ها در برابر سرماخوردگی آشنا می‌کنیم.

۱. چگونه سرما نخوریم

حتی اگر شما در معرض ویروس‌های سرما خودگی نیز قرار نداشته باشید، باز هم امکان سرما خوردنتان وجود دارد. زیرا دانشمندان در مورد تکثیر ویروس‌های عامل سرماخوردگی به نکات جالبی دست یافته‌اند. هنوز هم سرفه و عطسه‌های شخص سرما خورده می‌تواند بهترین روش برای تکثیر آلودگی ویروس به سایر افراد باشد. همانطور که می‌دانید مردم از راه نفس کشیدن در هوای باز می‌توانند ویروس‌های سرماخوردگی را دریافت کرده و به آنها آلوده شوند. از دیگر راه‌های انتشار ویروس‌های سرما خوردگی می‌توان به دست زدن سطوح آلوده و دیگر تماس‌های افراد باشد. وقتی شما سطوح آلوده به ویروس سرماخوردگی را لمس کردید، اگر همان دست آلوده را به چشم و یا بینی خود بزنید از این دو راه ویروس‌ها وارد بدن شما می شوند. ویروس‌های سرما خوردگی می‌توانند داخل بینی گسترش یافته و باعث بیمار شدن شما شوند.

۲. در محیطی که شخص سرما خورده است، در حد امکان به وسایل دست نزنید!

پرفسور Owen Hendley می‌گوید:«رینوویروس‌ها می‌توانند بر روی دستگیره‌های در و یا هر دستگیره دیگری، میز ناهارخوری، سبد خرید و دیگر سطوح تا ۲۴ ساعت و حتی بیشتر زنده بمانند» در یک آزمایش که توسط پرفسور Owen Hendley و همکارانش صورت گرفت نتایج جالبی به دست آمد. آزمایش این گروه از این فرار بود، افرادی که دچار سرماخوردگی شده بودند را درون اتاقی در یک هتل قرار دادند. این گروه یک شب تا صبح را درون هتل به سر بردند. در این آزمایش از این گروه خواسته بودند که تمام وسایل موجود در اتاق را لمس کنند. نکته جالب این آزمایش فردای آن روز مشخص شد. وقتی که پرفسور Owen Hendley و همکارانش وسایلی چون؛ دستگیره‌های درب، قلم، کلیدهای برق، کنترل از راه دور تلویزیون، سوپاپ‌ها و تلفنهایی که افراد سرما خورده لمس کرده بودند، را آزمایش کردند، مشخص شد که ۳۵٪ درصد این وسایل به ویروس سرما خوردگی آلوده شده بودند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که ویروس‌ها چگونه پس از لمس کردن به انسان منتقل می‌شوند. دراین آزمایش ثابت شد که اگر شخصی یک ساعت پس از آلوده شدن سطحی که با آن تماس داشته باشد، تقریبا ۶۰٪ از ویروس‌ها را جذب ‌کند، اگر این زمان به ۱۸ ساعت برسد، باز هم شخص با دست زدن جسم آلوده ۳۳٪ از حجم ویروس‌ها را به خودش منتقل می‌کند. یک مطالعه دیگر که توسط تیم پرفسور Hendley انجام شد، نشان می‌داد در خانه‌های اکثر مردم، که افراد سرما خورده دارند، درصد آلودگی به همان میزان است که در بالا ذکر شد. بدین ترتیب یکی از واضح‌ترین و موثرترین راه‌ها برای اینکه سرما نخوریم این است که انگشتان خود را به بینی و چشمان خود نمالیم. با این وجود بسیاری از ما چشم هایمان را لمس می‌کنیم. همچنین بسیار از ما سهوا و یا عمدا بینی خود را لمس می‌کنیم.

۳. شستن دست‌ها با آب و صابون

پرفسور Hendley در ادامه می‌گوید رویکرد عملی‌تر که کارایی بیشتری نیز دارد، شستشوی مرتب دست‌ها است. وی می‌گوید:«روزی دو بار دست‌هایتان، به خصوص لای انگشت و زیر ناخن‌ها را با آب و صابون خوب بشویید. این کار موارد آلوده کننده را پاک می‌کند. ضد عفونی کردن دست‌ها با مایعی با حداقل ۶۰٪ الکل نیز یک برنامه پشتیبانی بسیار عالی است. این کار در شرایطی توصیه می‌شود که آب و صابون در دسترس نباشد».

۴. ضد عفونی کردن سطوح آلوده

سعی کنید سطوحی را که در معرض آلودگی‌های این چنینی قرار دارند را به طور مرتب ضد عفونی کنید. این کار می‌تواند میزان گسترش میکروب‌ها را نیز کاهش دهد. شما می‌توانید از ضد عفونی کننده‌های خانگی برای تمیز کردن میزهای غذا خوری و کار، صندلی‌ها، دستگیره در، تلفن، اسباب بازی‌ها و سایر وسایلی که دستگیره دارند، استفاده کنید. در صورت لزوم شما می‌توانید سطوحی را که بیش از حد لمس می‌شود، در اولویت ضد عفونی کردن قرار دهید.

۵. جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا

مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا، واکسینه کردن است. اما با پیشگری و رعایت بهداشت فردی نیز می‌توان تا حدودی از آلوده شدن به ویروس آنفلانزا جلوگیری کرد.

۶. تقویت ایمنی با خواب و تفکر مثبت

توجه داشته باشید که خواب کافی در شب هنگام می‌تواند شما را در برابر سرماخوردگی و ابتلا به ویروس آنفولانزا تقویت کرده و از ابتلا به این ویروس‌ها حفظ کند. شواهد اساسی بین خواب و یک سیستم ایمنی سالم وجود دارد. در طی آزمایشی که در سال ۲۰۰۹ توسط محققان دانشگاه Carnegie Mellon صورت گرفت، نشان می‌داد که زمان خواب شانس مبارزه با اشکالات تنفسی را افزایش می‌دهد.

۷. زمان کافی برای خوابیدن در نظر بگیرید

در این آزمایش محققان به ۱۵۳ مرد و زن سالم که در قرنطینه کامل بودند، از راه بینی ویروس سرما خوردگی را تزریق کردند. نتیجه عجیبی که از این آزمایش حاصل شد، این بود که افرادی که در ۵ روز بعد کمتر از ۷ ساعت خواب داشتند، تقریبا سه برابر احتمال ابتلا به سرما خوردگی‌شان بیشتر از افرادی بود که ۸ ساعت خواب و یا بیشتر را تجربه کرده بودند. همچنین محققان میزان به خواب رفتگی افراد را نیز تحت نظر داشتند، که نشان می‌داد کسانی که خواب عمیقی را تجربه کردند، احتمال سرماخوردنشان کمتر از افرادی بود که خواب سبکی داشتند.

۸. دید مثبت داشته باشید

با یک دید مثبت نیز می‌توان سیستم ایمنی را تقویت کرد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۶ در این باره صورت گرفت نشان داد، افرادی که با دید مثبت دنیا را می‌بینند و به طور کلی از محیط زندگی خود راضی هستند و هم چنین پر جنب و جوش نیز بودند، توانستند مبارزه بهتری با ویروس سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا نسبت به افراد مضطرب و افسرده که دیدی بدی نسبت به پیرامون خود داشتند، داشته باشند.

منبع: فردا به نقل از  webmd

 

برچسب‌ها:

نظر شما