شناسهٔ خبر: 21538634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

دو منبع آگاه در وزارت خارجه ایران با «المانیتور» مطرح کردند؛

عکس العمل ایران در صورت خروج آمریکا از برجام چه خواهد بود؟

در این مرحله ایران معتقد است که تنها امضای قرارداد هسته ای توسط اروپایی ها می تواند مانع از فروپاشی آن شود فارغ از این که ایالات متحده در توافق هسته ای باقی بماند یا آن که خارج شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-سایت «المانیتور» در گزارشی با اشاره به نگاه ایران به سوی طرفین اروپایی امضا کننده برجام برای حفظ آن می نویسد:«دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا مدتها پیش وعده داده بود که برجام را از بین ببرد و پیش از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری نیز تعهد خود را برای عملی کردن این وعده اش بیان کرده بود. 

به گزارش آفتاب نیوز، با این حال، علیرغم علاقه شخصی اش برای انجام این کار هنوز این خواسته محقق نشده است. اکثر تحلیلگران باور دارند که مخالفت های شدید طرفین اروپایی با تصمیم او و مقاومت مشاوران ترامپ و اعضای کابینه او سبب شده تا برجام تاکنون باقی بماند. در ۱۷ جولای نیویورک تایمز در گزارشی اشاره کرده بود که ترامپ در دیداری ۵۵ دقیقه ای با مشاوران امنیت ملی اش گفته که نمی خواهد تایید کند که ایران پایبند به برجام بودده است.

 در حالی که ترامپ به شدت از مشاوران خود پیروی می کند با این حال، سخنرانی اخیرش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که امریکا بیش از هر زمان دیگری نزدیک به ترک توافق هسته ای است. او گفت که صادقانه می گویم که توافق هسته ای برای امریکا مایه شرمساری است». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که در حال حاضر نگرانی ها در تهران درباره احتمال ترک توافق هسته ای از سوی واشنگتن افزایش یافته است. المانیتور می نویسد:«در تاریخ ۵ دسامبر نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد گفت که ترامپ باید تصمیم بگیرد که ایران متعهد به برجام بوده یا خیر. به نظر می رسد که هیلی به این نتیجه رسیده که ایران متعهد به برجام نبوده است.

 مقام های ایرانی نیز در طرف مقابل می گویند که امریکا روح و مفاد برجام را نقض کرده است. 

مخالفان برجام در داخل ایران نیز همواره دولت روحانی را به ضعف در مقابل امریکا متهم کرده اند. پس گزینه های ایران در چنین که امریکا نگرش منفی نسبت به برجام دارد چیست؟ حسن روحانی در شرایط کنونی از اروپایی ها می خواهد تا بر امریکا فشار اورند و آن کشور را مجبور به پیروی تعهدات اش طبق برجام کنند. روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت که در صورت خروج امریکا از برجام این مسئله به بی اعتباری ایالات متحده خواهد انجامید. 

یک منبع مطلع در وزارت خارجه ایران در شرایطی که نخواسته نامش فاش شود به «المانیتور» می گوید:«واضح است که اگر امریکا از برجام خارج شود این وضعیت به تضعیف دولت تدبیر و امید و مشی اعتدالی روحانی خواهد انجامد اگرچه اروپایی ها متعهد شده اند که بدون امریکا نیز به برجام پایبند بمانند اما واقعیت آن است که مخالفان داخلی برجام به نظر می رسد که دوست نخواهند داشت که ایران به تعهدات خود پایبند بمانند». 

المانیتور اشاره می کند در حالی که کشورهای اروپایی هم چنان به تهران اطمینان می دهند که برجام را رها نخواهند کرد اما تجربه تلخ سال ۲۰۰۰ میلادی را پیش رو داریم زمانی که جورج دابلیو بوش رییس جمهوری امریکا با فشار بر طرفین اروپایی سبب فروپاشی مذاکرات هسته ای با طرف ایرانی شد. واقعیت آن است که عده ای بر این باورند که اگر امریکا برجام را رها کند اروپایی ها نیز مجبور خواهند شد از این تصمیم پیروی کنند یا آن که دست کم توافق را به نحوی ضعیف رعایت کنند آن هم بدون توجه به نیازهای اقتصادی ایران. 

همین نگرانی سبب شده تا برخی از تصمیم گیرندگان در ایران تصور کنند که در صورت خروج امریکا از برجام بهترین گزینه برای ایران آن است که سریعا از توافق خارج شده و برنامه هسته ای خود را به دوره پیش از برجام باز گرداند. 

یک منبع آگاه دیگر در وزارت خارجه ایران که نخواسته نامش فاش شود نیز می گوید که ما می دانیم که اگر امریکا فشارهای خود را افزایش دهد و اروپایی ها بین گزینه ایران و امریکا باقی بمانند قطعا ایران را انتخاب نخواهند کرد. در نتیجه، در صورتی که امریکا از برجام خارج شود و یا آن که حرکت های مارگونه ای را برای ایجاد خلل و درز در برجام انجام دهد تصمیم سران نظام نیز ترک برجام از سوی تهران خواهد بود». 

المانیتور در پایان می نویسد در چنین شرایطی توپ در زمین اروپایی ها است تا امریکا را تحت فشار قرار دهند که به برجام متعهد باشد وگرنه جهان احتمالا شاهد بحران تازه ای خواهد بود. 


نظر شما