شناسهٔ خبر: 21538497 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دیدار سرپرست وزارت علوم با رییس فرهنگستان علوم مطرح شد

بدون توجه به علوم‌انسانی در به‌کارگیری فناوری نیز دچار مشکل می‌شویم

وزارت علوم و تحقیقات

رئیس فرهنگستان علوم، توجه نهادهای تصمیم‌گیری کشور به حوزه علوم انسانی را خواستار شد و تاکید کرد: بدون توجه به علوم انسانی در به‌کارگیری فناوری نیز دچار مشکل خواهیم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز آغازین سال تحصیلی دانشگاه‌ها با دکتر رضا داوری اردکانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران و رئیس فرهنگستان علوم دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر رضا داوری، رئیس فرهنگستان علوم در این دیدار، ضمن قدردانی از حضور دکتر سید ضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم در فرهنگستان علوم گفت: نزدیک به 6 دهه به کار معلمی مشغول بوده‌ام و به آن افتخار می‌کنم.

وی توجه نهادهای تصمیم‌گیری کشور به حوزه علوم انسانی را خواستار شد و تاکید کرد: بدون توجه به علوم انسانی در به‌کارگیری فناوری نیز دچار مشکل خواهیم شد و علت پیشتاز بودن کشوری مانند ژاپن در آسیا، توجه کافی به علوم انسانی است.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: فناوری به تنهایی نمی‌تواند نیازهای جامعه و مسائل روزمره ما را رفع کند و توجه ویژه به علوم فنی و مهندسی و غفلت از علوم انسانی به ضرر جامعه است.

دکتر داوری با تاکید بر لزوم درک درست از علوم انسانی، گفت: برای ارتقای نقش علوم انسانی در کشور باید مسئولان بر موانع مختلفی غلبه کنند که کار دشواری است.

در این دیدار همچنین دکتر رضا داوری چند جلد از کتاب‌های تالیفی خود را امضاء و به دکتر هاشمی تقدیم کرد.

دکتر سید ضیاء هاشمی نیز در این دیدار، با تجلیل از مقام و جایگاه دکتر داوری اردکانی به عنوان یکی از برجسته‌ترین فرهیختگان کشور در حوزه علوم انسانی کشور اظهار کرد: استفاده از دانش و ظرفیت علوم انسانی به اثرگذاری بیشتر سایر علوم در جامعه کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: وقتی از پیوند دانشگاه با جامعه و صنعت صحبت می‌شود که راهبرد و شعار اصلی وزارت علوم در دوره جدید است، نمی‌توان از نقش علوم انسانی غفلت کرد؛ زیرا در تمام سازمان‌ها و صنایع به علومی مانند مدیریت رفتار سازمانی و روانشناسی صنعتی نیاز داریم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس دوروزه رؤسای دانشگاه‌های کشور گفت: در این اجلاس چندین عضو کابینه دولت دوازدهم حضور یافته و سخنرانی کردند و جمع‌بندی همه سخنرانان این بود برای پیشرفت در همه بخش‌های کشور باید از توان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استفاده کرد.

سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: باید کلیت نظام علم و فناوری و بخش آموزش عالی جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند؛ وگرنه نظام مدیریت اجرایی کشور آسیب می‌بیند.

درپایان این دیدار دکتر سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم با اهدای لوح سپاسی از سال‌ها فعالیت علمی دکتر داوری اردکانی تجلیل کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتررضا داوری اردکانی سال ۱۳۱۲ در اردکان یزد متولد شد، وی استاد  فلسفه دانشگاه تهران است که در سال 76-1375 به عنوان استاد نمونه و پس از آن به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد و همچنین سال‌ها پژوهش و معلمی فلسفه برای ایشان عنوان چهره‌ ماندگار در سال 1381 را به ارمغان آورد.

از دیگر افتخارات این استاد فلسفه می‌توان به کسب نشان درجه یک دانش (از ریاست جمهوری) در سال 1384 و همچنین کسب عنوان فارابی‌شناس برجسته ایران و دریافت تندیس ویژه فارابی در نخستین جشنواره بین‌المللی فارابی (از ریاست جمهوری) در سال 1386 اشاره کرد. همچنین وی بیش از 30 عنوان کتاب و بیش از 100 عنوان مقاله در موضوعات مختلف فلسفی، فرهنگی، اجتماعی نگاشته است؛ دکتر داوری را بسیاری فیلسوف فرهنگ نام نهاده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما