شناسهٔ خبر: 21536594 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

برگزاری مراسم بزرگداشت "پروفسور میرزاخانی" توسط دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد طی اعلامیه‌ای خبر از برگزاری مراسم یادبود برای پروفسور مریم میرزاخانی در دانشکده و مرکز پژوهش ریاضیات این دانشگاه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، روز شنبه، 21 اکتبر، ساعت 15 به وقت محلی، مراسم بزرگداشت پروفسور مریم میرزاخانی در دانشکده و مرکز پژوهش دانشگاه استنفورد برگزار خواهد شد.

در متن این اعلامیه آمده است:

مراسم یادبود ساعت 15 روز شنبه، 21 اکتبر در سالن اجتماعات دانشگاه استنفورد برگزار خواهد شد. ممکن است در عوض گل، مبلغ آن به عنوان کمک به خیریه به صندوق یادبود "مریم میرزاخانی" در دانشگاه استنفورد واریز شود. اداره و مرکز تحقیقات ریاضیات میزبان این برنامه خواهند بود. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

این مراسم به صورت زنده از طریق یوتیوب قابل رؤیت خواهد بود.

مریم میرزاخانی متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد آمریکا بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها برنده مدال فیلدز  شد که بالاترین جایزه در ریاضیات و معروف به نوبل ریاضیات است. وی تنها زن و تنها ایرانی برنده مدال فیلدز است.

زمینه تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بود.

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمره کامل را به دست آورد.

وی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت. وی همچنین نخستین دانش‌آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا را از آن خود کرد.

میرزاخانی سپس در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز گرفت.

از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه "پاپیولار ساینس" در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد.

میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه "ستر" (Satter) از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزه "کلی" (Clay) بود.

وی از یازدهم شهریورماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد، استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته ریاضیات بود.  پیش از آن نیز استاد دانشگاه پرینستون بود.

در تیرماه امسال اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری شده‌ است. میرزاخانی از چهار سال پیش‌تر به سرطان سینه مبتلا بوده و این سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرده بود.

پدر و مادر وی برای مراقبت از او به آمریکا رفتند، اما متاسفانه این نابغه دنیای ریاضیات در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ در سن ۴۰ سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

نظر شما