شناسهٔ خبر: 21536555 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

ایجاد مدیریت یکپارچه شهری اقدامی ضروری در ارائه خدمات آموزشی به شهروندان

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: امیدواریم با حضور نجفی شهردار تهران که ۱۰ سال سابقه وزارت آموزش و پرورش را دارند بتوانیم در قالب مواد قانونی کمک های شایانی به ویژه در حوزه حمل ونقل به مدارس داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز،اعضای شورای اسلامی شهر تهران با حضور در مدرسه "کودکان استثنایی تراب" زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا درآوردند.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حسن خلیل آبادی، مجید فراهانی و مرتضی الویری از جمله اعضای شورا در این مراسم بودند. مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3 ،خانم ماجدی مدیر آموزش و پرورش منطقه 3 و نیز خانم کریمی رییس اداره دانش آموزان استثنایی شهر تهران نیز دیگر مسئولان حاضر در این مراسم بودند.
محسن هاشمی در ابتدای این مراسم آغاز سال تحصیلی را به دانش آموزان تبریک گفت و تقارن این ایام با ایام محرم و ایام دفاع مقدس را یک توفیق الهی دانست.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: آغاز سال تحصیلی گرچه مصادف با نخستین روز پاییز است اما بهار علم و دانش محسوب می شود. در این بهار دانش آموزان که شکوفه های زیبایی ایران زمین هستند با حضور در مدارس و یادگیری علم رو به شکوفایی گام بر می دارند ،بار اصلی این شکوفایی بر دوش معلمان گرانقدر است که از شریف ترین اقشار جامعه به شمار می آیند.
وی افزود: امسال همزمانی آغاز سال تحصیلی با محرم و ایام گرامیداشت سالار شهیدان و همچنین هفته دفاع مقدس، فرصتی است برای نزدیکی و پیوند علم و ارزشهای جامعه و همراهی تخصص و اخلاق .
هاشمی در ادامه ذکر دو نکته را خطاب به دانش آموزان و معلمان ضروری دانست و اظهار داشت: به عنوان خدمتگزاری کوچک در شورای اسلامی شهر تهران و از طرف بزرگمردی که دیگر در میان ما نیست ولی قلبش تا لحظه ی آخر برای ایران و ایرانیان به ویژه شما دانش آموزان و معلمان عزیز می تپید دو نکته را یکی خطاب به دانش آموزان و دیگری هطاب به معلمان عرض می کنم .
محسن هاشمی رفسنجانی خطاب به دانش آموزان گفت : دانش آموزان عزیز و فرزندان گرانقدر ایران زمین:
"امروز شما با پدران و مادران خود و حتی هم سالان شما در دهه های قبل ،تفاوت های چشمگیری دارید،پیشرفت فن آوری و شبکه های ارتباطی موجب شده است تا اطلاعات و دسترسی های شما به اطلاعات بسیار سهل و آسان تر از گذشته شود و این دسترسی می تواند شما را بر جریان همه حوزه ها دهکده جهانی قرار دهد . شما دانش آموزان عزیز می توانید از طریق این شبکه ها از وضعیت سایر کشور ها و جوامع مطلع شوید ،کشور های توسعه یافته که پیشرفته تر از ما هستند و کشور های جهان سوم که عقب تر از ما هستند."
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت : اگر با دقت وضعیت سایر کشور ها را بررسی کنید می بینید که پیشرفت هر کشوری تابع وضعیت آموزش و پرورش در آن جامعه است ، در کشور های توسعه یافته در نظام آموزشی دانش آموزان با انگیزه و شوق تحصیل می کنند. پس شما هم اگر می خواهید که کشورتان در آینده به کشورهای توسعه یافته بپیوندد باید قلب و موتور محرکه این پیشرفت باشید . پس خود را باور داشته باشید ،اجازه ندهید یاس و ناامیدی به درونتان راه یابد . آینده این سرزمین در دست شماست.
هاشمی همچنین خطاب به معلمان گفت: اما معلمان گرانقدر؛
"فرهنگیان به لحاظ کمی و کیفی مهمترین قشر از کارمندان دولت هستند که شاید کمترین بهره مندی را از امکانات دارند. در شهر تهران بیش از 53 هزار فرهنگی وجود دارد که بیش از 36 هزار نفر در آموزش و 16 هزار نفر در بخش اداری فعالیت دارند که وظیفه آموزش بیش از یک میلیون و 140 هزار دانش آموز را برعهده دارند. توجه به تغییرات شیوه‌های آموزشی و استفاده از از روشهای نوین و عبور از برداشت های کلیشه ای می تواند بهره وری و بازدهی شیوه‌های نوین آموزشی را افزایش دهد ."
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان ساخت: مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری را به خصوص با حضور دکتر نجفی در مسئولیت شهرداری که در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشت آماده تعامل و خدمت رسانی به بخش آموزش و پرورش خواهد بود. امیدواریم با حضور آقای نجفی شهردار تهران که ۱۰ سال سابقه وزارت آموزش و پرورش را دارند بتوانیم در قالب مواد قانونی کمک های شایانی به ویژه در حوزه حمل ونقل به مدارس داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به مدارس دانش آموزان استثنایی افزود: در تهران حدود 4 هزار مدرسه و واحد آموزشی داریم که حدود 55 درصد آن دولتی و 35 درصد غیر انتفاعی، نمونه دولتی و شاهد می‌باشند. دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی کمتر از 10 درصد کل دانش آموزان شهر تهران هستند. در بخش آموزش استثنایی نیز حدود 5500 دانش آموز به همراه 1200 فرهنگی در شهر فعالیت دارند. پوشش کودکان استثنایی در کل کشور به 130 هزار نفر رسیده است .حضور در حوزه تعلیم و تربیت و به ویژه دانش آموزان استثنایی یک توفیق است که خداوند به هر کس نمی دهد زیرا کار پیچیده ای است و این افراد انگیزه بیشتری دارند زیرا که با آگاهی این امر را به عهده گرفته اند. خوشبختانه گفته شده است که بودجه برای این موضوع مهم 3 برابر شده است.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری تاکید کرد و اینکه با این مهم خدمات آموزشی بهتری به شهروندان ارائه خواهد شد.
وی در این راستا اظهار داشت: بخشی از وظایف حاکمیت ملی مطابق برنامه سوم توسعه می بایست به حاکمیت محلی یعنی شوراها واگذار شود. نظیر حوزه آموزش و پرورش. مطابق برنامه می بایست 23 وظیفه شورای عالی اداری ذیل ماده 136 برنامه سوم از دولت به شوراها واگذار شود که امیدواریم در همکاری فی مابین مدیریت شهری و دولت این مهم در این دوره محقق شود و در حوزه فرهنگیان گشایشی ایجاد شود. در کشورهای توسعه یافته مدیریت یکپارچه شهری بستری را فراهم کرده تا مدیریت شهری در خدمت آموزش پرورش باشد تا ارائه خدمات آموزشی برای شهروندان تسهیل گردد که امیدواریم این اتفاق به زودی برای نظام آموزش و پرورش ما نیز محقق شود.
حسن خلیل آبادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران که در آیین زنگ مهر حضور داشت افزود: حضور آقای نجفی فرصتی مغتنم در راستای رشد و اعتلای آموزش و پرورش شهر خواهد بود.
در حاشیه این مراسم نیز حسن خلیل آبادی بر ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه به عنوان عاملی در جهت رشد و اعتلای آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: مشارکت در امر توسعه در شرح وظایف شورا آمده است اما نبود مدیریت یکپارچه شهری سبب شده تا آنچنان که شایسته شهروندان هست این خدمت رسانی‌ها صورت نگیرد.
خلیل آبادی همچنین یاد آور شد: در کشورهای توسعه یافته آموزش زیر مجموعه ای از مدیریت شهری است. مدیریت یکپارچه هنوز در تهران محقق نشده ولی امیدواریم با ارتباط تنگاتنگی که مجموعه مدیریتی شهری با آموزش و پرورش دارد و نیز با حضور آقای نجفی فرصت بسیار خوبی برای رشد، اعتلا و توسعه آموزش و پرورش در تهران فراهم آید.

منبع: فارس

نظر شما