شناسهٔ خبر: 21536499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نخست وزیر ترکیه:

اصرار بر برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق پایان خیری ندارد

- همشهری آنلاین: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت که اصرار بر برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق پایان خیری ندارد چرا که همه کشورهای دنیا و همسایه‌ها مخالف آن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی روز شنبه در سفر به یکی از استان های مرکزی ترکیه و در مصاحبه با خبرنگاران، اصرار بر برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق را به رغم این همه مخالفت، تصمیمی اشتباه و ماجراجویی خواند.

وی افزود: ما از ابتدا هشدارهای لازم را به عنوان یک کشور همسایه و به شکل دوستانه دادیم اما می بینیم که این هشدارها فایده ای نداشته و اصرار برای انجام این اقدام اشتباه ادامه دارد.

وی بیان کرد: ما برای امنیت ملی کشور خود و برای رفاه مردم ترکیه به هیچ عنوان اجازه ماجراجویی به هیچ کس و گروهی را نخواهیم داد.

وی اظهار کرد: این همه پرسی، مساله برادران کرد ما نیست و آرزوی بزرگ ما این است که برادران کرد در ترکیه و سایر کشورهای همسایه در صلح و آرامش و امنیت زندگی کنند.

وی اضافه کرد: بانیان این همه پرسی بدون توجه به اعتراضات و هشدارهای جامعه جهانی حق ندارند با تصمیم اشتباه خود جان انسان های بیگناه را به خطر بیندازند و تاوان اشتباه آنها را انسان های بی گناه بپردازند.

وی ادامه دد: طبیعی هست که تصمیم به برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق تاوانی خواهد داشت ولی تاوان آن را نباید انسان های بی گناه بپردازند.

یلدریم تاکید کرد: ترکیه اقدامات امنیتی، اقتصادی و سیاسی را در مواجهه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق در نظر گرفته و در حال ارزیابی نحوه و شکل اعمال تدابیر لازم برای مقابله با این امر است و رویدادهای بعدی تصمیمات ترکیه را مشخص خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، امروز نیروهای نظامی ترکیه که از 6 روز پیش در مرز هابور ـ سیلوپی در جنوب ترکیه و در جواز مرزهای اقلیم کردستان عراق رزمایشی را آغاز کرده اند، در حال کسب آمادگی برای اقدام احتمالی هستند.

کارشناسان نظامی از احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه اقلیم کردستان عراق در صورت اصرار بر برگزاری همه پرسی خبر می دهند.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه جمعه هفته گذشته طی سخنرانی در شهر دهوک اعلام کرد که وعده‌ های زیادی که قبلا داده شد، عملی نشده و از این رو همه پرسی به تعویق نخواهد افتاد.

پارلمان کردستان عراق نیز که مدت دو سال غیرفعال بود، ساعاتی بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه پرسی جدایی موافقت کرد.

از 68 نماینده حاضر در جلسه پارلمان کردستان عراق، 65 نفر به برگزاری همه پرسی جدایی رای مثبت دادند.

مقامات اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) برگزار کنند.

خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.

این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.

نظر شما