شناسهٔ خبر: 21536446 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هموار شدن راه بازگشت نواز شریف برای تصدی ریاست حزب مسلم لیگ

مجلس سنای پاکستان لایحه اصلاح قوانین انتخابات را تصویب کرد و با تصویب این قانون راه برای انتخاب دوباره نواز شریف به ریاست حزب مسلم لیگ نواز هموار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از اسلام آباد، مجلس سنای پاکستان لایحه اصلاح قوانین انتخابات را تصویب کرد و با تصویب این قانون راه برای انتخاب دوباره نواز شریف به ریاست حزب مسلم لیگ نواز هموار شد. 

دولت پاکستان روز گذشته لایحه اصلاح قوانین انتخابات را به مجلس سنای این کشور برای تصویب ارجاع داد. 
برخی از نمایندگان مجلس سنا پاکستان با اعتراض به اصلاحات جدید اعلام کردند: چگونه فردی که ردصلاحیت شده و نمی تواند به عضویت مجلس ملی یا مجلس سنا در آید، می تواند ریاست یک حزب سیاسی را بر عهده داشته باشد. 
پس از بحث و گفتگوی نمایندگان مجلس سنا، رای گیری برای تصویب این لایحه آغاز شد و دولت توانست تنها با یک رای بیشتر این لایحه را به تصویب برساند. 
با تصویب این لایحه بازگشت دوباره «نواز شریف» نخست وزیر سابق پاکستان به قدرت پس از ردصلاحیت وی از سوی دیوان عالی این کشور از نمایندگی مجلس ملی و ریاست حزب مسلم لیگ نواز هموار شد. 
در لایحه جدید ممنوعیت ریاست احزاب، از سوی فردی که از سوی دادگاه ردصلاحیت شده وجود ندارد. 
طبق این قانون جدید انتخاباتی، هر شهروند پاکستانی می تواند به عضویت حزب سیاسی دلخواه خود درآید. همچنین هر شهروند پاکستانی که کارمند دولت نباشند می تواند حزب سیاسی به ثبت برساند و فعالیت کند. البته هر شهروند تنها به عضویت یک حزب سیاسی می تواند در آید.
پیش از این در قوانین انتخابات و یا احزاب سیاسی پاکستان تنها افرادی که بعنوان نماینده پارلمان انتخاب شده بودند می توانستند ریاست یک حزب سیاسی را به عهده بگیرند. همچنین افرادی که از سوی دادگاه ردصلاحیت شده بودند، نمی توانستند ریاست یک حزب سیاسی را بر عهده بگیرند.

نظر شما