شناسهٔ خبر: 21535552 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با «لوفیگارو»؛

میشل عون: سلاح حزب‌الله برای تضمین مقابله با اسرائیل است

رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی ضمن اعلام اینکه حزب‌الله خلع سلاح نخواهد شد؛ تصریح کرد: چطور رژیم صهیونیستی هر زمانی که بخواهد جنگ به راه می‌اندازد اما دیگران حق دفاع از خودشان را ندارند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌وگو با «لوفیگارو» فرانسه اعلام کرد سلاح حزب‌الله فقط برای تضمین امنیت در راستای مقابله با رژیم صهیونیستی است.

وی در پاسخ به این سوال لوفیگارو که «چرا حزب‌الله را خلع سلاح نمی‌کنید؟» گفت: حزب‌الله از سلاحش در صحنه داخلی استفاده نمی کند، این سلاح فقط برای تضمین مقاومت ما در برابر رژیم اسرائیلی است که همچنان بخشی از سرزمینمان یعنی حدود 30 کیلومتر مربع از مزارع شبعا را اشغال کرده است.

عون در ادامه گفت: تا زمانی که اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت، سازمان ملل و دیگر توافق‌های بین‌المللی احترام نمی‌گذارد ما نمی‌توانیم حزب‌الله را از سلاحش منع کنیم. چطور اسرائیل هر زمان و هر طور که بخواهد می‌تواند علیه دیگران جنگ راه بیندازد اما دیگران حق دفاع از خودشان ندارند؟ نه ، این قابل قبول نیست. 

رئیس‌جمهور لبنان در خصوص موضع این کشور در قبال جنگ سوریه گفت: لبنان در طول دوره جنگ سوریه علیرغم سخنان ملتهب برخی سیاستمداران، باثبات باقی ماند. راهبرد ما در قبال این جنگ، حفاظت از مرزهای لبنان و بیطرفی در قبال مسایل سیاسی داخلی سوریه بوده است.

میشل عون در خصوص توافقی که در سال 2006 با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله امضا کرد، گفت در این تفاهم چند نکته وجود دارد: اول اینکه لبنانی‌ها باید مشکلاتشان را از طریق گفت‌وگو حل کنند، دوم اینکه دموکراسی توافقی باید به اساسی برای نظام سیاسی در لبنان تبدیل شود و سوم اینکه توافق‌کنندگان متعهد شدند به تمامی مفاد قانون اساسی لبنان و منشور ملی از سال 1943 تا کنون پایبند باشند که در آن آمده است رئیس‌جمهور کشور باید مسیحی مارونی، نخست‌وزیر باید مسلمان سنی مذهب و رئیس پارلمان باید مسلمان شیعه مذهب باشد.

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما