شناسهٔ خبر: 21535113 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سیدرضا مؤید خراسانی:

غلو در شعر عاشورایی نتیجه خودخواهی شاعر است

نمایندگی خراسان رضوی

سیدرضا مؤید خراسانی، متولد سال ۱۳۲۱ در مشهد و عضو شورای شعر انجمن ادبی رضوی است. او شاعر شعرهای مذهبی است و آیات و روایات به همراه سیره زندگی اهل بیت (ع) و داستان‌های تاریخی در مدح و مرثیه‌های او به چشم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی به‌نشر، سروده‌های موید خراسانی تنها به مدح و منقبت اهل بیت(ع) خلاصه نمی‌شود، بلکه مضامین انقلابی و حماسه و سرودهای دفاع مقدس نیز در آثارش مشاهده می‌شود. از جمله آثار این شاعر می‌توان به «بهار بی‌خزان»، «گل‌های اشک»، «جلوه‌های رسالت»، «نغمه‌های ولایت»، «سفینه‌های نور» و «چکامه عشق» اشاره کرد که دو اثر او یعنی «بهار بی‌خزان» و «سفینه‌های نور» توسط به‌نشر به چاپ رسیده و در زمینه مدح و مرثیه مذهبی است.

کتاب «منظومه عشق» یکی از آثار این شاعر اهل بیت (ع) و درباره ۱۱۴ شهید از شهدای کربلاست که شعرهای آن توسط مؤید سروده شده و نثر کتاب هم به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین منصوری به رشته تحریر درآمده است.

-  در ابتدا ارزیابی خودتان را از وضعیت ادبیات دینی و مذهبی در ایران بفرمایید؟ به نظر شما آیا شاعران گذشته و حال ما به اندازه کافی به سراغ این نوع شعر می‌روند؟

بله، ما شیعه هستیم و به امامت ائمه و ولادت و شهادت ایشان اعتقاد داریم و در همه این زمینه‌ها اشعار زیادی از گذشته از شعرای مذهبی وجود دارد. از طرفی شاعران جوانی هم هستند که دنباله‌رو قدیمی‌ها بوده و به مرثیه‌سرایی و نوحه‌سرایی در مضامین عالی و در اوزان مختلف می‌پردازند؛ به نظر من هر چه در سرایش اشعار مذهبی پیش برویم، باز هم کم است و مرام و کردار و گفتار و رفتار امام علی(ع) و فرزندانشان بیشتر از این‌ها جای مطالعه، بررسی، سرودن و نوشتن دارد.

-  اشعار مذهبی به ویژه اشعار معاصر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ از منظر شما در این آثار نقاط ضعفی وجود دارد؟

بله، برای بحث ادبیات عاشورایی متأسفانه برخی‌ افراد خودسرانه کار می‌کنند یا در اشعار و مطالبی که درباره ائمه(ع) می‌نویسند، غلو می‌کنند و این به معنای خودخواهی یک نفر است. از طرفی برخی هم به دنبال نوآوری هستند و می‌خواهند کار جدیدی انجام بدهند اما دچار اشتباه می‌شوند و این‌ها آسیبی است که مرام اهل بیت را تهدید می‌کند.

-  این آسیب‌ها و اشتباهات چه لطمه‌ها و اثراتی بر جای می‌گذارد؟

کارهای غلط و خلاف آیین، خلاف مشیت الهی و خواسته اهل بیت(ع) بیشتر توسط شیطان همراهی می‌شود؛ همانطور که شیطان کسی را که نماز درستی نمی‌خواند بهتر همراهی می‌کند و فریب می‌دهد، در هنگام شعر گفتن و خلق اثر هنری درباره اهل بیت(ع) هم شیطان بیکار نمی‌ماند و او را همراهی کرده و کمک می‌کند تا مردم را فریب دهد و این‌ها باعث اغراق و خودخواهی و خودبینی می‌شود مثل خوارج که از شیعیان امام علی(ع) بودند اما یک لحظه شیطان آن‌ها را فریب داد. شاعران و نویسندگانی که می‌خواهند درباره مسائل دینی و اتفاقات کربلا اشعاری را بسرایند، باید این موضوع را در نظر داشته باشند.

-  برای جلوگیری از این اتفاق و خلق آثار هنری که به ادبیات عاشورایی ضربه می‌زند، چه باید کرد؟

لازم است در این زمینه تبلیغ بیشتری صورت بگیرد و کسانی که به دنبال خلق اثری هنری در باب مذهب و عاشورا هستند، ابتدا اطلاعات لازم را کسب کنند. متأسفانه در برخی از جلسات مذهبی به ویژه در ایام محرم، گردانندگان جلسه اطلاعاتی راجع به شعر و مفاهیم شعری ندارند و جلسه‌ای به امید روشن کردن چراغ راه امام حسین(ع) برگزار می‌کنند حال آن که درصورت نداشتن اطلاعات کافی، در مسیر خاموش کردن این چراغ قدم گذاشته‌اند.

-  توصیه شما به علاقه‌مندان به سرودن شعر مذهبی و به ویژه فعالیت در حوزه ادبیات عاشورایی چیست؟

کسی که در زمینه ادبیات عاشورایی و دینی بخواهد کتابی بنویسد یا شعر بگوید باید ابتدا از منابع موثق استفاده کرده و اطلاعات خود را افزایش بدهد. خوشبختانه منابع تاریخی زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند با مراجعه به آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند. مرام ائمه ما برگرفته از مفاهیم قرآنی است و قرآن هم بهترین راهنماست و هر چه نویسندگان و شعرای مذهبی بیشتر آن را مطالعه کنند، مفاهیم بیشتری پیدا می‌کنند.


انتهای پیام

نظر شما