شناسهٔ خبر: 21534532 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس افغانستان: راهبرد آمریکا سبب تشدید جنگ در این کشورمی شود

کابل - ایرنا - یک عضو از مجلس نمایندگان افغانستان با اشاره به راهبرد جدید نظامی آمریکا دراین کشور اعلام کرد که برخی مشکلات و نواقص این راهبرد باعث می شود تا جنگ، ناامنی و رقابت های منطقه ای تشدید و باعث خلق بحران های جدید در افغانستان شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «نصرالله صادقی زاده نیلی» نماینده مردم استان «دایکندی» در مجلس روز شنبه در نشست علنی مجلس گفت که وارد کردن بیشتر هند در بحران افغانستان باعث می شود که رقابت های کشورهای همسایه شدت یابد و این تنش به نفع ما تمام نخواهد شد.
وی به تغییرات میدانی در عرصه داخلی و بین الملل اشاره کرد و افزود: آمریکا در نوبت اول با حمایت جهان و کشورهای منطقه به افغانستان لشگر کشید و امروز در راهبرد جدید ، این کشورهای منطقه نادیده گرفته شده اند که این سبب ناکامی راهبرد خواهد شد.
به گفته صادقی زاده نیلی آمریکا اگر به توانمندی نظامی خود در جنگ باور دارد، باید بداند که تاریخ نشان می دهد که در افغانستان راه حل های نظامی ناموفق است و باید به جای آن مدیریت صحنه و راه حل های سیاسی دنبال شود.
این عضو مجلس افغانستان همچنین گفت که جای دولت سازی نیز در راهبرد جدید آمریکا خالی است و آمریکا به صراحت اعلام کرده است که به مفاهیم ملت سازی افغانستان کاری ندارد که این موضوع خود باعث می شود تا افغانستان یکبار دیگر در بحران قوم گرایی غرق شود.
نیلی تأکید کرد که آمریکا باید بداند از راه جنگ و نادیده گرفتن کشورهای منطقه به پیروزی نخواهد رسید و باید به راه حل سیاسی به جای جنگ توجه کند.
«لالی حمیدزی» نماینده قندهار در مجلس نیز امروز به عنوان موافق راهبرد آمریکا به سخنان «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان در نیویورک اشاره کرد که گفته بود، این کشور نمی تواند نقش نظامی یا سیاسی بیشتری را برای هند در سایه راهبرد آمریکا در افغانستان تحمل کند.
شمار دیگری از نمایندگان افغانستان بخش مثبت این راهبرد را برجسته تر دانستن و تداوم حمایت آمریکا و ناتو را از کشورشان مهم دانستند و معتقد بودند که این حضور و کمک می تواند گروههای تروریستی را از ادامه جنگ ناامید سازد.
البته گروه های طالبان ادامه درگیری های مسلحانه خود را با حضور خارجیان در کشورشان توجیه می کنند.
نمایندگان موافق ؛ حمایت آمریکا از افغانستان برای تسریع در استخراج معادن کمیاب و رسیدن به خود کفائی این کشور را از دلایل خوش بینی خود به راهبرد آمریکا بیان کردند و نتیجه ملاقات ترامپ و اشرف غنی روسای جمهوری آمریکا و افغانستان در نیویورک را خوب ارزیابی کردند.
«نادرشاه بحر» نماینده استان «غور» در مجلس افغانستان گفت که این ملاقات خوب بود اما باید رئیس جمهوری افغانستان تأکید می کرد که تنها استخراج معادن نباید در دستور کار دو کشور باشد بلکه انتقال دانش و فناوری آن نیز باید به افغان ها آموخته شود.
وی گفت که منافع راهبرد نباید یکطرفه باشد و آمریکا فقط معادن را استخراج کند و در آخر مردم افغانستان فقط چاله های بجا مانده از استخراج معادن خود را نظاره کنند.
رئیس جمهوری افغانستان و وزارت دفاع این کشور راهبرد جدید آمریکا را ، تصمیم سرنوشت سازی دانسته اند که مردم افغانستان سال هاست انتظار آن را می کشند.
«محمد اشرف غنی» در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا از این راهبرد استقبال و تأکید کرد که راهبرد جدید باعث شد که امید پیروزی طالبان در جنگ به یأس تبدیل شود و تنها راه حل سیاسی باقی بماند.
آساق*291* 1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

نظر شما