شناسهٔ خبر: 21534288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

الاخبار:

رئیس جمهور لبنان معاون وزیر خارجه آمریکا را به حضور نپذیرفت

رئیس جمهور لبنان در جریان حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درخواست «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا برای ملاقات را رد کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از روزنامه الاخبار، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در جریان حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درخواست دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا برای ملاقات را رد کرد.

عون بدون توضیح در مورد دلیل رد این درخواست، ساترفیلد را به «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان ارجاع داد.

«منابع آگاه در این باره اعلام کردند، رئیس جمهوری لبنان دیدار با یک مقام در چنین سطحی را نمی‌پذیرد.

سابقه موضع غیر دوستانه ساترفیلد نسبت به عون
به نوشته الاخبار ساترفیلد در حالی درخواست ملاقات با عون را مطرح کرد که موضع او نسبت به عون به طور علنی غیردوستانه است و دلیل آن نیز به ۲۹ سال پیش باز می‌گردد؛ زمانی که عون رئیس حکومت نظامی انتقالی و ساترفیلد دبیرسوم و مشاور سیاسی سفارت آمریکا در بیروت بود.

غیبت عون در میهمانی رئیس جمهور آمریکا
از سوی دیگر رئیس جمهور لبنان که از هفته پیش برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در مهمانی رئیس جمهوری آمریکا نیز شرکت نکرد و مشاور او نیز دلیل این اقدام را «پروتکلی» اعلام کرد.

اما باسیل در دیدار با ساترفیلد بار دیگر مخالفت لبنان با سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لزوم اعطای حق شهروندی به پناهجویان سوری را اعلام کرد.
معاون وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به اینکه کشورکشورش موضع دولت لبنان را درک می‌کند، گفت: دولت آمریکا به دنبال اجرای این گزینه در لبنان نیست.

سخنان عون به مذاق فلتمن خوش نیامد
ساترفیلد تن‌ها دیپلمات آمریکایی نبود که از مواضع عون در نیویورک آزرده شد بلکه این مساله در دیدار رئیس جمهوری لبنان با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز تکرار شد و «جفری فلتمن» مشاور سیاسی گوترش و دیپلمات پیشین آمریکا نیز در آن حضور داشت.

فلتمن متصدی بالاترین سمت سیاسی در سازمان ملل پس از دبیرکل بوده و عملا نماینده دولت آمریکا در این سازمان به شمار می‌آید.

وی در دیدار با عون چیزی را شنید که برایش رضایت بخش نبود، به این معنی که پس از آنکه گوترش از ضرورت حفاظت از ثبات در لبنان و پایبندی به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل سخن گفت، عون نیز با اشاره به تجاوز اسرائیل به حریم لبنان، تاکید کرد، وجود سلاح در کشورش در واکنش به تجاوز اسرائیل است.

نظر شما