شناسهٔ خبر: 21534151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی یکم مهر بخوانید؛

پرسش روحانی از دانش آموزان/ درخواست کمک ژاپن از ظریف/ رسیدگی به پرونده متکدیان و...

71381

برگزاری اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست هاشمی شاهرودی، نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور روحانی، پرسش رییس جمهور از دانش آموزان، حال بد جنبش دانشجویی، گفت‌وگوی ایسنا با رئیس فراکسیون زنان مجلس، مخالفت روسیه با مذاکرات مجدد برجام، حمایت قاطع ١٣٤ کشور جهان از برجام، پاسخ عراقچی به اتهامات عربستان، درخواست کمک وزیر خارجه ژاپن از ظریف برای حل مساله کره شمالی، ادعاهای وزیر خارجه امارات علیه ایران، رسیدگی به پرونده متکدیان در مجتمع قضایی ولیعصر و...از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه یکم مهر ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی و با حضور اعضای جدید مجمع برگزار شد.در این جلسه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سخنان رئیس جمهوری در سازمان ملل متحد علیه اظهارات سخیف رئیس جمهوری آمریکا، جسورانه، قاطع و بسیار مناسب بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تا زمانی که سخن سرایی برخی با زبان تهدید است تقویت بنیه دفاعی کشور ادامه خواهد داشت و ایران برای تولید انواع تسلیحات موشکی، زمینی، دریایی و پدافندی از هیچ کشوری اجازه نمی گیرد. امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درآغاز هفته دفاع مقدس با بیان اینکه افتخار می کنیم صنعت دفاعی کشور ما کاملاً بومی است افزود: انواع موشک ها و تجهیزات رزم زمینی، پدافند هوایی و سامانه های رزم دریایی کاملاً ایرانی است و متخصصان پا در رکاب ما این راه را همچنان با قدرت ادامه می دهند.

سردار حسین نجات جانشن رییس سازمان اطلاعات سپاه شامگاه جمعه در برنامه تلویزیونی به بیان مطالبی درباره زندگی مقام معظم رهبری، فتنه و حصر پرداخت.جانشن رییس سازمان اطلاعات سپاه در بخش‌هایی از صحبت‌های خود به بیان مطالبی درباره موضوع حصر و محصوران پرداخت و همچنین با بیان اینکه «در این مدت انتظار این بوده که این افراد از نظرات خود عدول کرده و از ملت معذرت خواهی کنند»، درباره طرح برخی مطالب مبنی بر احتمال رفع حصر یکی از محصوران، گفت: اگر شورایعالی امنیت ملی تصمیم بگیرد که حصر را بردارد، این حق قوه قضائیه است که این‌ افراد را محاکمه کند. علی القاعده نیز چنانچه این نوع جرائم به قوه قضاییه برود و فرد محاکمه شود، بعید می‌دانم حکمی کمتر از اعدام یا حبس ابد به محصوران بخورد.

زنگ آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رییس‌جمهور نواخته شد.حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه اول مهر) با حضور در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه ۵ تهران و حضور در آیین بازگشایی مدارس، زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ را به صدا درآورد و سال تحصیلی جدید رسما آغاز شد. رییس جمهور در این مراسم با انتقاد از محتوای کتب درسی تصریح کرد: کتاب‌های درسی ما دانشْ آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند. همچنین در پرسش مهر امسال حجت‌الاسلام حسن روحانی، وی از دانش آموزان سوال کرد : در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟

حال بد جنبش دانشجویی...

تشکلهای دانشجویی روزگاری می‌توانستند به عنوان تاثیرگذارترین تشکل‌ها در فضای سیاسی - اجتماعی ایران مطرح شوند. زمانی یک بیانیه یا تجمع‌شان باعث تغییر در سیاست‌های کشور می‌شد. دانشجویان از مهم‌ترین ارکان جامعه مدنی به حساب می‌آمدند، اما... اما این روزها حال جنبش دانشجویی چندان خوب نیست.

علی لاریجانی صبح امروز در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای حفاظت مجلس اسلامی گفت: ترامپ در یک مانور منطقه ای صدها میلیارد از امکانات امت اسلامی را چپاول کرد و حالا باید حرف هایی بزند که سران مرتجع منطقه را دلخوش کند. اما تصور واهی دارد، زیرا ایران همان ایرانی است که در مقابل آن صف کشی کشورها ایستادگی کرد. امروز سرمایه های انسانی ما شجاع تر و معتقدتر به آرمان های انقلاب اسلامی هستند و تحت رهبری فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته، وظیفه امروز خود را به خوبی می دانند و استوار پای این آرمان ها ایستادند. وی همچنین تصریح کرد: حفاظت مجلس با صلابت در مقابل تروریست ها ایستاد و آنها را سرکوب کرد و امروز حفاظت مجلس به عنوان مرکز مردم سالاری در ایران مکانی است که کاملا باید صیانت شود و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود که شما پیگیر آن هستید و حتما موفق خواهید بود، من تردیدی ندارم که سنگر مجلس نفوذناپذیر خواهد بود.

گفت‌وگوی ایسنا با رئیس فراکسیون زنان مجلس

مهمترین کار فراکسیون زنان در یک سال و چند ماه گذشته این بود که صدای زنان و این فراکسیون توانست انعکاس خواسته‌های زنانی باشد که به تریبون‌ها دسترسی ندارند و توانست مطالبات آنها را مطرح کند. پروانه سلحشوری بزرگترین دغدغه، حسرت و نگرانی‌اش را مهاجرت جوانان ایرانی به کشورهای دیگر عنوان می‌کند و با استناد به اظهارات مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا که گفته فرار مغزها در چند سال اخیر ۳۰۰ برابر جنگ ایران و عراق به اقتصاد ایران صدمه زده، می‌گوید که حضور ۵ میلیون مهاجر ایرانی به عنوان نخبگان کشورهای دیگر از اقشار مختلف برای ما جای افسوس دارد.

یک عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: در حال حاضر بحثی درباره انتخابات آینده در صحن شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان انجام نشده ممکن است در هیئت رئیسه شورا بحث شده باشد. محمود صادقی درباره عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ که اخیرا از سوی محمدرضا عارف مطرح شده، اظهار داشت: دیدگاه شخصی بنده این است که ائتلاف می‌تواند تداوم پیدا کند، به شرط این‌که شفاف بوده و طرف‌های ائتلاف به تعهدات پایبند باشند.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه روسیه مخالف مذاکرات مجدد برجام است تاکید کرد نه تنها این کشور بلکه کشورهای اروپایی و اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستار حفظ برجام هستند. سرگئی لاوروف گفت: باز کردن مجدد برجام برای مذاکرات اساسا بی توجهی به این توافقنامه خواهد بود. نگرانی های مختلفی وجود دارد که از طرف های مختلف مطرح شده است و باید رفع شود.

١٣٤ کشور جهانقاطعانه از برجام حمایت کردند. در بیانیه پایانی وزرای خارجه گروه ٧٧ و چین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اجماع کلیه کشورهای عضو تصویب شد، وزرای ١٣٤ کشور جهان در این بیانیه  تاکید کردند  که برجام یک مدل واقعی است که از طریق تقویت همکاری های بین المللی به دستیابی کشورها به توسعه پایدار  کمک می کند .

عراقچی به اتهامات عربستان پاسخ داد. معاون وزیر خارجه کشورمان، در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در نیویورک گفت: تاریخ جنایات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را از یاد نخواهد برد. وی گفت: تاریخ جنایات ائتلاف به رهبری عربستان  علیه زنان، مردان و کودکان را در یمن از یاد نخواهد  برد. عراقچی  در بخشی دیگر از صحبت های خود  در این اجلاس با اشاره به اهمیت وحدت بین کشورهای اسلامی گفت :سازمان همکاری اسلامی مناسب ترین جایگاه بروز و تمرین این وحدت است.

بلومبرگ از درخواست کمک وزیر خارجه ژاپن از ظریف برای حل مساله کره شمالی خبر داد. تاروکونو وزیر امور خارجه ژاپن روز جمعه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و از وی خواست تا سراغ کیم جون اون رهبر کره شمالی برود و از وی بخواهد دست از جنگ کلامی با رئیس جمهور آمریکا بردارد.گفته می‌شود که وزیر امور خارجه ژاپن به ظریف گفته است: شما باید برای حل مساله کره شمالی به ما کمک کنید.

همچنین  محمدجواد ظریف که برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، اعلام کرد که با دبیرکل و همچنین رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات و رایزنی خواهد کرد. ظریف همچنین تصریح کرد: در این هفته فرصتی فراهم می‌شود که با تعدادی از موسسات مطالعاتی و مجامع فکری و نخبگان سیاسی در ایالات متحده گفت‌وگو داشته باشیم، به خصوص با توجه به اینکه سیاست‌های کنونی دولت آمریکا مورد حمایت جامعه آمریکا و نخبگان این کشور نیست.

وزیر خارجه امارات در نشست سالانه سازمان ملل مدعی شد که ایران عامل اصلی بحران‌های منطقه است. عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: ایران در امور داخلی دیگر کشورها مداخله می‌کند. همچنین از گروهک‌های تروریستی مانند حوثی‌ها و حزب الله و دیگر گروهک‌ها در عراق و سوریه حمایت تسلیحاتی می‌کند، ایران عامل اصلی تمام بحران‌های منطقه است.وی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران مدعی شد: ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و ما از ارزیابی و بررسی مستمر توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

رییس کل محاکم استان تهران  از رسیدگی به پرونده متکدیان در مجتمع قضایی ولیعصر خبر داد. عباس پوریانی گفت: یکی از مهمترین پرونده‌های ارجاعی به مجتمع ولیعصر (عج) پرونده متکدیان است که شاهد افزایش آن‌ها در سطح شهر هستیم. وی افزود: همه مردم شاهد تکدی‌گری در سطح شهر هستند. از یک سو شاهد این هستیم که تکدی‌گری در سطح شهر روز به روز افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر واقعیت این است که این افراد نیازمند و مستمند واقعی نیستند، بلکه افراد بی نیازی هستند که عادت به تکدی‌گری کرده‌اند و درآمدهای خوبی از این راه کسب می‌کنند و مردم هم از سر دلسوزی فکر می‌کنند اینها افرادی نیازمند هستند و به این تصور به آنها کمک می‌کنند.

ترک همدانی از محکومیت آمران حمله به «علی مطهری» در دادگاه نظامی شیراز خبر داد. وکیل مدافع علی مطهری گفت: با پایان یافتن جلسه محاکمه متهمان پرونده آمران حمله به علی مطهری که در ۱۱ شهریور در شعبه یک دادگاه نظامی یک سازمان قضایی نیروهای مسلح استان فارس برگزار شد، دادگاه در موعد قانونی رای خود را صادر کرد.وی افزود: این رای اجمالا مبنی بر محکومیت بوده و در ۱۶ شهریور ماه صادر و به من اعلام شده، اما حکم صادره به طرفین پرونده ابلاغ نشد و با پیگیری انجام شده، به نظر می رسد این پرونده به تهران ارسال شده باشد که در صورت صحت، اقدامی خارج از فرآیند دادرسی هست.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد توضیح داد و گفت: اینکه دیوان عدالت اداری چه اقداماتی انجام می دهد باید گفت که باید در چارچوب قانون اعلام نظر کند، ولی شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد درباره قانون و خلاف شرع بودن آن اعلام نظر کرد و به موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرد. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری گزارش اجمالی از مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان ارائه کرد و گفت: ۶ مصوبه عدم مغایرت شان با شرع و قانون اساسی اعلام شد. ۵ مصوبه نیز دارای مغایرت بود.

انتهای پیام

نظر شما