شناسهٔ خبر: 21533718 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

لزوم همکاری وزارت صنعت در خصوص افزایش مالیات دخانیات/ پایین بودن قیمت مواد دخانی عامل اصلی افزایش مصرف در جامعه

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که اگر حدود 70 درصد قیمت خرده‌فروشی مواد دخانی مالیات وضع شود مصرف دخانیات حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

بهزاد ولی‌زاده مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در جهت پیشگیری و کنترل شیوع مصرف دخانیات در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیارد و 400 میلیون نفر از جمعیت جهان مصرف‌کننده دخانیات هستند که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت حدود 84 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

وی افزود: روند تولید و مصرف دخانیات در کشورهای در حال توسعه در طی سال‌های اخیر با رشد  افزایشی مواجه بوده است.کشورهای توسعه‌یافته برای کنترل افزایش مصرف دخانیات قوانین خاصی را از جمله بالا بردن قیمت و مالیات محصولات دخانی وضع کرده‌اند که این قوانین توانسته به میزان قابل توجهی مصرف دخانیات در این کشورها را پایین بیاورد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دخانیات در این کشورها روی به سمت بازارهای مصرفی سایر کشورهای توسعه نیافته آورده‌اند.

ولی‌زاده، گفت: هر چند سال یک بار از طریق نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیر طرح «استپس» اجرا می‌شود که در این طرح اطلاعات افراد بالای 15 سال جمع‌آوری می گردد. در سال 1390 این آمار نشان داد حدود 10.9 درصد جمعیت کشور به صورت روزانه سیگار مصرف می‌کردند که حدود 20.2 درصد مصرف‌کنندگان را آقایان و 0.6 درصد را خانم‌ها تشکیل داده بودند و مصرف انواع مواد دخانی به صورت مجموع (روزانه و غیر روزانه) 14 درصد تخمین زده شد که 24    درصد آن مردان و حدود 3.3 درصد را زنان تشکیل می‌دادند.

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده از طرح انجام شده در سال 95 ، مصرف روزانه سیگار کاهش پیدا کرده است اما مجموع مصرف انواع مواد دخانی با افزایش اندکی همراه بوده است.که عمدتا ناشی از افزایش مصرف قلیان می باشد. 

وی تصریح کرد: اطلاعات به دست آمده طی سال‌های 88 تا 90 نشان می‌داد که مصرف قلیان به صورت روزانه حدود 40 درصد افزایش داشته و 3.5 درصد افراد بالای 15 سال روزانه قلیان مصرف می‌کردند که متأسفانه که این روند همچنان با افزایش روبه‌رو است و یکی از چالش‌های اصلی وزارت بهداشت مصرف قلیان توسط مردم جامعه به شمار می‌رود.

ولی‌زاده بیان داشت: عدم آگاهی خانواده‌ها همچنین نام‌گذاری انواع تنباکوها با نام میوه‌ها و سبزیجات این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که این مواد دخانی نه تنها ضرر ندارند بلکه می‌توانند سودمند واقع شوند. 

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفت: اضافه کردن مواد شیمیایی باعث می‌شود تندی دود قلیان و تنباکو گرفته شود و این احساس را در فرد ایجاد می‌کند که دود قلیان باعث آسیب‌های تنفسی نخواهد شد به همین دلیل استفاده از عطر و طعم در دستورالعمل مصوب نهمین جلسه ستاد از مصادیق تبلیغ به شمار رفته و مشمول اجرای ماده 3 قانون جامع کنترل دخانیات مصوب 1385 می باشد.

ولی‌زاده در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت، گفت: برگزاری کمپین‌های آگاهی‌سازی عمومی، توسعه خدمات ترک دخانیات در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی از جمله اقدامات این وزارتخانه در راستای کنترل مصرف دخانیات به شمار می‌رود. همچنین حذف عرضه قلیان از شرح شغلی صنف قهوه خانه داران و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی نیز اجرا شده است که با این قانون توانستیم از مصرف قلیان در اماکن عمومی جلوگیری به عمل آوریم.

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفت: این دستورالعمل به 30 دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ و اجرایی شده است و هیچ گونه عرصه قلیان در محدوده تحت پوشش این دانشگاه‌ها نداریم اما متأسفانه هنوز در برخی از کلانشهرها مثل تهران نتوانسته‌ایم این طرح را به طور کامل اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت صنعت و معدن و تجارت از سال 1393 قانونی تدوین شد که بر اساس آن عنوان شغلی عرضه‌کننده قلیان از صنف قهوه‌خانه‌دارها خارج شود که از آن سال هیچ کس اجازه تأسیس قهوه‌خانه برای عرضه قلیان را ندارد و اگر پروانه‌ای نیز با این عنوان صادر شود عرضه قلیان در آن مکان وجود نخواهد داشت. 

ولی‌زاده افزود: هر چند در قانون به صراحت اعلام شده است که عرضه دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است اما برای اجرای این قانون با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: افزایش مالیات از جمله اقدامات کلیدی برای کاهش مصرف مواد دخانی به شمار می‌رود که متأسفانه اقدامات انجام شده در این زمینه نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است و همانطور که شاهد هستیم قیمت مالیات و مواد دخانی در کشور ما پایین است.

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در خصوص موانع اجرای این قانون، گفت: وزارت صنعت باید در این زمینه همکاری بهتری داشته باشد.

ولی‌زاده در پایان، گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که اگر ساختار مالیات دخانیات اصلاح و حدود 70 درصد قیمت خرده‌فروشی دخانیات مالیات وضع شود مصرف دخانیات حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

نظر شما