شناسهٔ خبر: 21533587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم ایجاد بانک اطلاعات آب و خاک در استان تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بر ایجاد بانک اطلاعات مشترک آب و خاک با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمدرضا بختیاری" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در کارگروه مشترک این شرکت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: این کارگروه در راستای بیانیه مشترک وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به منظور مدیریت بحران آب و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی تشکیل شده است.
وی افزود: یکی از موضوعات این جلسه بحث تدقیق اطلاعات و آمار منابع و مصارف آب و ایجاد بانک اطلاعات مشترک آب و خاک است تا بر اساس آن اطلاعات چاه و زمین های کشاورزی با یک سیستم نوین منطبق شود.
بختیاری با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای تهران و سازمان جهادکشاورزی استان تهران باید مشارکت و حضور فعال در شوراهای حفاظت استانی و شهرستانی داشته باشند، اظهار داشت: تشکیل تشکل های آب بران در بخش منابع آب زیرزمینی و توانمند سازی تشکل های موجود یکی از موارد مورد تاکید در بیانیه مشترک وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
وی در ادامه از تجهیز چاههای کشاورزی دشت ورامین به کنتورهای هوشمند خبر داد و گفت: طرح تجهیز چاههای کشاورزی به کنتور هوشمند و کنتورهای حجمی در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به صورت آزمایشی در دشت ورامین اجرا می شود.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی و اشتغال کشاورزان همواره در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت در استان تهران برای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی لازم است تا ضمن حفظ معیشت کشاورزان، میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی کاهش یابد.
بختیاری با تاکید بر انجام اقدامات جدی در بخش کشاورزی برای مدیریت بحران آب گفت: همه سازمان ها و ارگان ها باید برای مدیریت بحران آب همکاری های لازم را داشته باشند تا ضمن جلوگیری از آسیب به کشاورزان، بحران آب را مدیریت کنیم.
همچنین علی اشرف منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این کارگروه گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اقدامات خوبی در زمینه افزایش بهره وری آب انجام داده به طوری که حدود 30 درصد گلخانه های کشور در استان تهران ایجاد شده است.
وی افزود: در همین راستا بخش وسیعی از کشت اراضی استان تهران اصلاح شده و از ذرت به کلزا تغییر یافته است که آب کمتری مصرف می شود.
وی در ادامه از آمادگی سازمان جهادکشاورزی استان تهران برای بازسازی قنات ها خبر داد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی برای بازسازی قنات ها ردیف بودجه ای اختصاص داده است و هر قناتی که از سوی شرکت آب منطقه ای تهران اعلام شود، امکان بازسازی و مرمت وجود دارد.
همچنین در ادامه این نشست، مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای تهران و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص تامین آب اراضی پایین دست کانال محمدیه و آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی تبادل نظر کردند.
 
تشکیل شبکه انرژی با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز
 
­تفاهم نامه‌ای در جهت حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق به کشورهای حوزه دریای خزر و CIS با رویکرد اقتصاد مقاومتی بین قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق و رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی به مدت یک سال منعقد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، در نشستی با حضور قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی در منطقه آزاد انزلی و مدیران عامل شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق گیلان این تفاهم نامه به امضای «علیرضا دائمی» و مهندس «رضا مسرور» رسید.
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به راهبرد بلند مدت کشور برای تشکیل شبکه انرژی با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز که می‌تواند برق ایران را از طریق گرجستان جهت صادرات به شبکه اروپا متصل نماید، گفت: با توجه به مزایا و معافیت‌های قانونی حاکم در این منطقه، موقعیت راهبرد آن در دریای خزر و وجود زیرساخت‌های مناسب، منطقه آزاد انزلی می‌تواند به عنوان مرکز برگزاری همایش‌های بین المللی این وزارتخانه انتخاب و در این حوزه به فعالیت مشترک بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه دریای خزر یکی از مراکز غنی انرژی دنیا در حوزه نفت و گاز است، ادامه داد: برگزاری چنین همایش‌ها و نمایشگاه هایی فرصتی مناسب است تا توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت برق به نمایش گذاشته شود و همچنین زمینه لازم جهت مذاکره با وزرای انرژی کشورهای منطقه به منظور حفظ بازارهای انرژی ایران فراهم شود.
استفاده از ظرفیت مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین المللی منطقه آزاد انزلی در جهت برگزاری نمایشگاه و همایش‌های تخصصی صنایع آب و برق، برگزاری نشست‌های تخصصی بین وزارت خانه‌های انرژی کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS و بررسی اقدامات لازم به منظور ارائه پیشنهاد و ایجاد دبیرخانه دائمی انرژی کشورهای حوزه دریای خزر و CIS در منطقه آزاد انزلی از مهمترین محورهای مورد تعهد طرفین است.
از سوی دیگر دو طرف در خصوص ایجاد مرکز تخصصی تجاری صنعت آب و برق جهت توسعه صادرات به کشورهای حوزه CIS و جذب سرمایه گذاری خارجی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و صنایع مذکور در ایران نیز توافق کردند. 

نظر شما