شناسهٔ خبر: 21533565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شکرخدا گودرزی در نشست خبری:

کمک ۱۰ میلیونی دولت برای نمایش «سهروردی» مثل یک شوخی است!/ گلایه‌های هنرمندان برای بی‌توجهی مسئولان به تئاتر

کارگردان نمایش «سهروردی»‌ عنوان کرد: متأسفانه دولت از ما سلب مسئولیت کرده است و تنها ۱۰ میلیون تومان کمک مالی برای این نمایش داشتیم و این مثل یک شوخی است!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نشست خبری نمایش «سهرودی» به کارگردانی و نویسندگی شکرخدا گودرزی و بازیگران و عوامل نمایش افسر اسدی، حبیب دهقان نصب، فخرالدین صدیق شریف، اصغر همت، علی دهکردی و جمعی از اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد

در ابتدای نشست شکرخدا گودرزی با اشاره به نامناسب بودن شرایط مرکز هنرهای نمایشی برای تبلیغات نمایش گفت: متأسفانه دولت از ما سلب مسئولیت کرده و ما تنها 10 میلیون تومان کمک مالی داشتیم و این مثل یک شوخی است!

وی در ادامه با اشاره به طول انجامیدن 9 سال برای رسیدن این کار به مرحله اجرا گفت: برای اجرای نمایش جلساتی با دکتر ابراهیمی دینانی برگزار کردیم که نکاتی را ایشان به ما گفتند بنابراین این کار سال‌ها پژوهش برایش انجام شده است.

گودرزی با تأکید بر اینکه تفکر این نمایش ایرانی است نه غرب گرایانه گفت: فلسفه سهرودی از آن دست اندیشه‌هایی است که می‌توانیم در دنیا بدان افتخار کنیم اگر سهرودی نبود فلاسفه دیگری هم شاید بعد از او به وجود نمی‌آمدند. شاید باید کتک خور این جور کارها برای ما  باشد چرا که در دوران کنونی برخی به مثله کردن اندیشه‌ها می‌پردازند. تئاتر اگر اندیشه واقعی را منتقل کند قطعا مخاطب خود را خواهد داشت.

*

در ادامه اصغر همت با اشاره به گیشه‌ای شدن تئاتر امروز گفت: شرایط امروز تئاتر باید به گوش مردم و مسئولان برسد امروز برای دولتی‌ها تئاتر کمی مهم است و شاید به کیفیت توجهی نمی‌شود باید به معضلات تئاتر توجه کنیم البته در عین حال امیدوار باشیم نمایش سهرودی یکی از کارهایی است که می‌تواند ما را به آینده امیدوار کند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در این اطلاع رسانی دارند گفت: نقد در شاخه دولتی معنایی ندارد از زمانی که تئاتر دولتی شده وضعیت ما به این شکل درآمده است شاهد هستیم که وزیر دستوری در هدایت حمایت می‌دهد اما زیردستان کار خودشان را می‌کنند نتیجه همین تئاتر گیشه می‌شود. امروز چیزی به اسم تئاتر با مقوله اندیشه‌ای نداریم که کمک اهالی رسانه برای این اطلاع رسانی می‌تواند مهم باشد.

همچنین فخرالدین صدیق شریف با اشاره به مشاهیری که به دست فراموشی سپرده شده اند گفت: خوشحالم که هنوز هم کارهایی ساخته می‌شود که ریشه آن در تاریخ و فرهنگ ما است.

حبیب دهقان نسب نیز یادآور شد: متأسفانه با وجود اینکه خیلی از نهادها را می‌بینیم که بودجه‌های کلان در اختیار دارند اما حرکت فرهنگی انجام نمی‌دهند بنابراین چرا به مسئله تهاجم فرهنگی غرب توجه نمی‌کنیم؟ امروز درآمد خیلی از تئاترها محدود است که مسئولانشان اگر عشق نداشته باشند نمی‌توانند کارشان را ادامه دهند. مسئولان ما شاید به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند تئاتر، فرهنگ و هنرمند است.

افسر اسدی اظهار داشت: به نظر من سهرودی یکی از بهترین نمایش‌هایی است که هر مخاطبی می‌تواند ببیند و خوشحالم که در آن ایفای نقش می‌کنم این کار می‌تواند پایه‌ای برای نمایش‌های بعدی باشد.

علی دهکردی نیز با بیان اینکه سالن نمایش را تازه تحویل گرفته‌اند گفت: نمایش با زبان و حرکات خودش حرف می‌زند زمان طولانی می‌طلبد تا با آن انطباق پیدا کرد این نوع نمایش‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند. امروز باید نگران فرهنگ ملی باشیم که در این نمایش مورد توجه قرار می‌گیرد.

همچنین اصغر همت نیز توضیح داد: پرداخت هزینه دویست میلیونی برای چهل شب اجرا در تالار وحدت برای ما سخت بود به همین دلیل سعی کردیم در این ایام با توافق هم کار را به صحنه ببریم.

در پایان شکرخدا گودرزی با بیان اینکه تصمیم نداشتند کار سریالی از زندگی سهرودی بسازند گفت: بنابراین بنا بر اجبار یک بخشی از این زمان زندگی او را انتخاب کردیم تا بر صحنه ببریم که همین هم 130 دقیقه می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما