شناسهٔ خبر: 21533554 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدرسه‌ای که اهالی روستا از آن خاطره دارند

نمایندگی خراسان رضوی

مدرسه ابتدایی شهید رمضانعلی نجفی یکی از مدارس قدیم نیشابور است که قدمت آن به بیش از 50 سال می‌رسد، بسیاری از اهالی روستای فرخک نیشابور از آن خاطره دارند، امسال نیز با آمدن ماه مهر اهالی روستا همراه فرزندان خود محوطه دبستان را آب و جارو کرده و کنار یکدیگر خاطرات‌شان را تعریف می‌کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهر ماه خاطرات مشترک دوران مدرسه برای همه ما زنده می‌شود، خاطراتی که معمولا از ذهن پاک نمی‌شود؛ در مدرسه ابتدایی روستای فرخک یک موضوع جالب و مهم به چشم می‌خورد و آن این که اهالی روستا و خانواده دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدرسه مشارکت بسیار فعالی دارند، 31 شهریور به این روستا رفتیم، وقتی به مدرسه ابتدایی شهید رمضانعلی نجفی رسیدیم جنب‌وجوش زیادی دیده می‌شد دانش‌آموزان با برخی اعضای خانواده خود و مسئولان مدرسه سخت مشغول تمیز کردن مدرسه بودند تا آماده حضور دانش‌آموزان گردد.

قرار ملاقات من با پدرِ شهید رمضانعلی نجفی در دفتر مدرسه بود، پیرمرد مهربانی که باید بلند با او صحبت می‌کردم، کنار او نشستم همان اول تصویر پسر شهیدش را روی دیوار نشان داد، او به خوبی پیشینه این مدرسه را می‌داند چرا که زمین این مدرسه متعلق به او بوده است.

محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: 56 سال قبل زمین را برای ساختن مدرسه دادم. این مدرسه را از خودم می‌دانم ملک پدری من بوده وقتی ازدواج کردم، پدرم آن را به من داد، همان زمان به یاد دارم که بزرگ روستا آمد و گفت «مدرسه را می‌خواهند بزرگ‌تر کنند، جایی پیدا نمی‌کنیم، شما بخشی از زمین‌تان را (محل کنونی مدسه) می‌دهید؟» من گفتم «بله، همه زمین را می‌دهم»

پدر شهید ادامه داد: بعد از آن پسر خودم هم در این مدرسه درس خواند بعد به سربازی رفت وقتی برگشت ازدواج کرد، چند ما از ازدواج او نگذشته بود، وقتی به خانه رفتم از مادرش سراغ رمضانعلی را گرفتم، مادرش جواب داد «رمضانعلی به جبهه رفت» 16 روز بیشتر نگذشته بود که خبر شهادت پسرم را آوردند.

دو تصویر از شهید رمضانعلی نجفی در دفتر وجود دارد، پدر شهید به تصویری که روی کمد بود اشاره کرد و افزود: پسرم یک روز آمد و گفت «این عکس یادگاری را برای تو گرفته‌ام».

در حالی که بغضش شکست و با دستمال سفیدش اشک‌هایش را پاک می‌کرد گفت: من در آن زمان مثل حالا اشک نریختم چرا باید گریه می‌کردم؟ اگر دیگران می‌دیدند نمی‌گفتند شهید دادند و ناراحت هستند؟

گفت نمی‌تواند صحبت‌هایش را ادامه دهد، گریه می‌کرد و چند دقیقه سکوت کرد، صدای کشیده شدن نیمکت‌ها و سر وصدای بچه‌ها که در سالن مدرسه مشغول تمیز کردن مدرسه‌ای بودند که سال‌ها پیش شهید رمضانعلی نجفی نیز در آن درس می‌خواند، سکوت را می‌شکست.

برادر شهید به دفتر آمد او هم این جا درس خوانده و بعد مسئولان مدرسه آمدند، این جا حتما برای پدر شهید روزهای مهر حال و هوای دیگری دارد؛ یکی از اعضای شورای شهر دوره قبل از کمک‌های این خانواده به مدرسه گفت و کم کم چند نفر از والدین دانش‌آموزان آمدند و از خاطرات خود در مدرسه تعریف کردند.

در ادامه اصغر حصاری مدیر دبستان به ایسنا گفت: این مدرسه در سال 1340 تاسیس شده است؛ مساحت زمین، 2430 متر و زیربنای آن 271 متر است و 152 دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در این مدرسه اهالی روستا مشارکت بسیار خوبی دارند، خانواده‌هایی که توانایی مالی دارند در حد توان (با توجه به روستایی بودن محیط) کمک مالی می‌کنند؛ خانواده‌های تحصیل کرده، با کمک علمی- فکری و با برگزاری کلاس‌های آموزشی با مدرسه مشارکت دارند. برخی از اعضای خانواده‌های دانش‌آموزان به نسبت فن و حرفه‌ای که دارند از جمله بنایی، جوشکاری، گل کاری، ساخت و ساز، آشپزی، نظافت، حمل و نقل با دبستان همکاری می‌کنند همچنین مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نیز در کنار بچه‌ها به قصه گویی و خاطره گویی می‌پردازند. والدین نیز در برگزاری مراسم و آیین‌های مدرسه مشارکت بسیار فعالی دارند.

حصاری اظهار کرد: پدر شهید نجفی در ساخت و ساز و نوسازی مدرسه کمک شایانی کرده‌اند. خانم حدادی بانوی نیکوکار که در کشور سوئیس استاد دانشگاه هستند و از بستگان یکی از آموزگاران مدسه می‌باشند تابستان گذشته مبلغی را برای ساخت کتابخانه مدرسه کمک کردند و قرار است به صورت پیوسته در گسترش فرهنگ کتابخوانی یاری گر ما باشند؛ این‌ها همه نمونه‌هایی بود که بتوانم بگویم در این مدرسه همه مشارکت و فعالیت می‌کنند تا فرزندان عزیزمان بستر مناسبی برای تحصیل داشته باشند.

مدیر دبستان شهید رمضانعلی نجفی گفت: برنامه‌های جانبی و شاخصی نیز در استقبال از بهار و روز ملی خیام در این مدرسه برگزار می‌شود و ما خوشحالیم که مشارکت تمام افراد را در این جا داریم.


انتهای پیام

نظر شما