شناسهٔ خبر: 21533467 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نمایش آثار دفاع مقدس در شبکه آی‌فیلم/ نقد و بررسی «خاکستر و برف»

آثار شاخص سینماى دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس از شبکه آى فیلم به نمایش در مى‌آیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، یکى از آثار منتخب براى کافه سینما فیلم سینمایى خاکستر و برف به نویسندگى و کارگردانى روح الله سهرابى ست که چه در زمان جشنواره فجر و چه در زمان اکران مورد تحسین منتقدین و برخى فیلمسازان صاحبنام کشور قرار گرفت. از جمله فیلمسازان مطرحى که طى یادداشتى به تحسین و تمجید خاکستروبرف پرداخت دکتراحمدرضامعتمدى کارگردان سرشناس سینماست که از این فیلم با عنوان یک اثر ارزشمند و متفاوت یاد کرده و مى نویسد:
"بدون مقدمه باید بگویم در وانفسای سینمای امروز، گاه دیدن یک فیلمِ شریف با روایتی اثرگذار و ساختاری محکم، بسی مایه­ خوشحالی و امیدواری است. اما فارغ از وجوه اثربخشی، همین که یک فیلم به گونه­ای ساخته شود که قادر باشد نفسی تازه به جریان بی­رمقِ سینما بدمد، بسیار ارزشمند و ستودنی است. بویژه اینکه، صاحب آن اثر، یک فیلمساز جوانِ تازه ­نفس باشد.
در فیلم «خاکستر و برف»، با کارگردانی روبرو هستیم که خوشبختانه زبان سینما را به خوبی می‌­شناسد و عنصر مهم سینما را به عنوان فضاسازی توانسته است به خوبی رعایت کند. از انتخاب فضا گرفته تا نحوه­ی روایت ماجرا. چنان که برای طرح قصه، فضایی متفاوت در شهر ساحلی را انتخاب کرده و اتفاقات اصلی را در همین فضا روایت می­کند.

به عنوان نمونه اشاره به یکی از سکانس­های فیلم که دو تن از شخصیت­های اصلی فیلم که پس از سال­ها دوباره به هم رسیده­‌اند در اولین روز دیدار خود روی قایقی در حال غذا خوردن هستند که عمدِ موجود در این سکانس یعنی تعلیقِ درون سکانسی و معلق بودن شخصیت­ها کاملاً مشهود و تأثیرگذار است.

تعلیق­ها و فضاهایی از این دست در فیلم گویی اشاره به کسانی دارد که در شرایط خاصی گرفتار شده ­اند. آدم­هایی که نمی­دانند متعلق به چه فضا و طیفی هستند و در یک سردرگمی محض، دست و پا می­زنند. این آدم­ها که شاید خود ما جزوی از آنها باشیم نمی­دانیم انقلابی بمانیم یا خود را با همین معیارهایی که متأسفانه به عنوان مدرنیته آمد و مهم­ترین عنصرش "سرمایه‌­داری است، وفق دهیم؟!
افراد صاحبنظرى چون حبیب احمدزاده، على شاه حاتمى، رامتین شهبازى، محمدتقى فهیم، کیومرث پوراحمد و غیره نیز درباره خاکستروبرف گفتارها و یادداشتهاى تحسین برانگیزى داشته اند. یکشنبه شب در برنامه کافه سینما که از شبکه آى فیلم پخش خواهد شد نوبت دکترامید روحانى ست تا رو در روى روح الله سهرابى درباره خاکسترو برف به عنوان یک اثر مهم در عرصه دفاع مقدس به گفتگو بنشیند و آن را نقد کند.

انتهای پیام/ 

نظر شما