شناسهٔ خبر: 21533217 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در حاشیه رشد منفی جمعیت کشور؛

ضرورت مطالبه گری نمایندگان مجلس از دولتمردان در زمینه افزایش جمعیت

با توجه به این که مشکلات و خطرهای سیاسی، امنیتی، بقاء فرهنگی دینی و اسلامی ناشی از کاهش جمعیت کشور است ،بنابراین اگر در خصوص افزایش جمعیت در کشور اقدام مؤثری صورت نگیرد، در آینده ای نه چندان دور با قشر پیری مواجه خواهیم بود که نه تنها نمی توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند بلکه نیاز تأمین معیشت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، خطر کاهش جمعیت کشور مسئله مهمی است که در سال های اخیر به عنوان یکی از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب، علما و برخی روحانیون انقلابی می باشد اما در این میان هیچ یک از دستگاه های متولی امر تاکنون اقدام قابل توجهی را در جلوگیری از قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت انجام نداده اند.

باید توجه داشته باشیم افزایش جمعیت به معنای تولید بچه نیست بلکه سلامت افراد حاضر در جامعه برای بقای بیشتر از طریق اهمیت به بحث سلامت بخش های درمانی، بهداشتی و دارویی هم باید مدنظر باشد که در این راستا تنها وزارت بهداشت مسئول نخواهد بود و می طلبد همه دستگاه های متولی در این مسیر با همکاری یکدیگر در جهت افزایش جمعیت کشور تلاش کنند.

افزایش جمعیت شامل کمک به زوج های نابارور در جهت بچه دار شدن، کاهش سن ازدواج، کاهش طلاق و تصادفات جاده‌ای است که البته اراده ملی در جهت رسیدن به اهداف مدنظر رهبری لازم است.

لزوم توجه مسئولان به دغدغه رهبر انقلاب برای خطر کاهش جمعیت

مقام معظم رهبری نیز با اشاره به اهمیت مسئله جمعیت  می فرمایند: کاهش جمعیت کشور خطرناک است و مسئولان کشور باید به این موضوع جدی نگاه کنند.  در سیاست "تحدید نسل"  باید تجدید نظر شود و کار درستی باید انجام گیرد.

 این مسئله افزایش نسل جزو مباحث مهمی است که همه مسئولان کشور – نه فقط مسئولان اداری بلکه روحانیون و کسانی که منبرهای تبلیغی دارند، باید در جامعه درباره آن فرهنگ سازی کنند و از این حالتی که امروز وجود دارد - یک بچه‌، دو بچه - باید کشور را خارج کنند رقم صد وپنجاه میلیون و دویست میلیون را اول امام گفتند و درست هم هست ما باید به آن رقم‌ها برسیم.

خطرات ناشی از کاهش جمعیت کشور با دنبال کردن برنامه های تنظیم خانواده

برنامه های تنطیم خانواده در ایران به شکل فراگیر و ملی در دوره قبل از انقلاب اسلامی از سال 1345 و بعد از انقلاب اسلامی از سال 1367 توسط دولت های وقت و با همکاری مراکز غیردولتی و حمایت های مالی و غیرمالی سازمان های بین المللی انجام شده است که کاهش چشمگیر جمعیت، رواج فرهنگ تک فرزندی و داشتن خانواده های کوچک در جامعه ایران در نتیجه اقدامات انجام گرفته بودهبه طوری که با همه اقدامات و تشویق ها، نرخ باروری به کندی تغییر می کند و جمعیت خانواده های پنج تا شش فرزند در ایران بسیار کمیاب شده است.

برخی علما و مراجع عظام تقلید نیز در این زمینه نظرات و دغدغه هایی داشته اند، حتی گاهی هشدارهایی در خصوص خطر کاهش جمعیت داده اند که تاکنون این نظریات در دستگاه های مرتبط در این زمینه نادیده گرفته شده و یا کمتر توجه کرده اند.

آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص ابراز داشت: وضعیت جمعیت در کشور به شدت رو به ضعف و خطر می رود به طوری که اگر به همین صورت پیش برویم، جمعیت ما تبدیل به نصف و حتی کمتر می شود؛ در این صورت جامعه ما به یک جامعه پیر تبدیل و مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد خواهد شد.

آیت الله نوری همدانی نیز در این زمینه  می گوید: تحدید نسل برای کشور یک درد است که نیازمند یک کار جمعی از سوی همه قوا و اقدامات اجتماعی و فرهنگی می باشد و یکی از راه‌های مقابله با تحدید نسل را فراهم کردن زمینه ازدواج راحت برای نسل جوان دانست.

برنامه ریزی دشمن در کاهش جمعیت پیروان مکتب اهل بیت

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، در رابطه با رسالت حوزه و روحانیت در آگاه سازی مردم برای خطر کاهش جمعیت کشور اظهار داشت: از مدت ها قبل در زمینه فرهنگ سازی نسبت به کاهش جمعیت تلاش هایی انجام گرفته و متأسفانه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس اخبار شنیده شده ، افرادی در وزارت بهداشت حضور دارند که همچنان در روند کنترل جمعیت فعال هستند و از طرفی دیگر دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت (ع) در کاهش جمعیت مسلمانان و پیروان مکتب برنامه ریزی های ویژه ای در نظر گرفته اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همه دستگاه های متولی از جمله روحانیت با توجه به شبکه گسترده ای که در ارتباط ویژه با مردم و اعتماد آن ها به روحانیت وجود دارد وظیفه سنگینی در ترویج فرهنگ افزایش جمعیت و بیان مخاطرات کاهش جمعیت مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت دارند.

 وی با بیان مشکلات و خطرهای سیاسی، امنیتی، بقاء فرهنگی دینی و اسلامی ناشی از کاهش جمعیت کشور ، افزود: اگر در خصوص افزایش جمعیت در کشور اقدام مؤثری صورت نگیرد، در آینده ای نه چندان دور با قشر پیری مواجه خواهیم بود که نه تنها نمی توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند بلکه نیاز تأمین معیشت دارند.

ضرورت مطالبه گری نمایندگان مجلس از دولتمردان در زمینه افزایش جمعیت

حجت الاسلام رجبی با اشاره به آیه قرآن« نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُم» روزی انسانها به دست خداست، گفت: هر شخصی در هر موقعیتی که قرار دارد به اندازه ای که می تواند در رشد جمعیت تأثیر گذار باشد در جلوگیری از آسیب های کاهش جمعیت در کشور مسئول است، خانواده ها نگران تأمین معیشت فرزندان نباشند زیرا بر اساس آیات قرآنی رزق و روزی فرزندان به دست خدا می باشد از طرفی باید در نظر داشته باشیم که افزایش جمعیت به لحاظ آرامش روانی بسیار مطلوب است.

وی در خصوص رسالت روحانیت در افزایش جمعیت کشور تأکید کرد: روحانیت می توانند در گفتگوی چهره به چهره با مردم فرهنگ افزایش جمعیت را تثبیت کنند و مشکلات کاهش جمعیت کشور را به آن ها هشدار دهند تا در نتیجه با همت روحانیت و اقشار ملت از خطرهای برنامه ریزی شده دشمن مصون بمانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لزوم جدی گرفتن مصوبات مجلس در روند افزایش جمعیت کشور توسط دولت را ضروری دانست و افزود: نمایندگان مجلس و روحانیت با احساس مسئولیت انقلابی، دینی و اخلاقی پیگیر این مسائل باشند و کار دولت را در اجرای قوانین و مصوبات مجلس در جلوگیری از کاهش جمعیت کشور پیگیری کنند.

وی در خاتمه تأکید داشت: اگر افرادی در بدنه دولت در حال کار شکنی هستند و یا برنامه های قبلی کاهش جمعیت را دنبال می کنند وظیفه نمایندگان مجلس است که وزیر مربوطه را به مجلس فرا بخوانند ومطالبه گری داشته باشند تا در اثر غفلت برخی از دولتمردان، کارشناسان و مجلسی ها دچار مشکل نشویم.

در هر صورت با توجه به این که رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر چندین بار خواستار توجه جدی مسئولان به موضوع خطر کاهش جمعیت و ضرورت پیشگیری از تداوم آن شده اند و بر لزوم انجام کار علمی، عمیق و اساسی برای جلوگیری از پیری جمعیت و مشکلات ناشی از آن تأکید کرده اند ، مسئولین متولی امر باید تمام همت خود را در این راستا به کار بگیرند تا در آینده ای نزدیک شاهد افزایش رشد جمعیت در کشور باشیم.

*************************

گزارش از: موحده سادات اسلامی

*************************

انتهای پیام/

نظر شما