نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جدیدترین تصاویر از ابرهای سیاره مشتری توسط "جونو"

"سازمان فضایی آمریکا تصاویر جدیدی از ابرهای سیاره مشتری که بوسیله فضاپیمای "جونو"(Juno) گرفته شده، منتشر کرد.

ایران آنلاین / به نقل از دیلی‌میل، پس از پایان یافتن ماموریت "کاسینی"(Cassini) و نابودی آن در زحل، فضاپیمای جونو مهمترین ماموریت مدارگردی در منظومه شمسی را در مدار بزرگترین سیاره آن برای ناسا انجام می‌دهد.

در جدیدترین تصاویری که ناسا از ابرهای مشتری گرفته است یک درهم‌ریختگی وسیع در ابرهای مشتری دیده می‌شود که حکایت از طبیعت و وضعیت جوی نامتعادل این سیاره دارد.

این تصاویر در تاریخ 1 سپتامبر و از ارتفاع 7576 کیلومتری ابرها گرفته شده است.

دوربین فضاپیمای جونو پس از تهیه عکس‌های خام آن را به زمین فرستاه است و دانشمندان با استفاده از نمونه‌های پیشین، الگوریتم‌های پردازش تصویر و اطلاعات علمی موفق به تهیه عکس نهایی شده‌اند.

سرعت حرکت این طوفان‌ها در حدود 360 کیلومتر بر ساعت است.

ناسا در این مجموعه چهار تصویر را منتشر کرده است که در عکس اول این ابرهای درهم‌ریخته در ناحیه مرکزی مشتری قرار دارند و در تصویر آنها بخشی از شفق قطبی قطب شمال مشتری نیز دیده می‌شود.

تصویر دوم کمربندهای تیره‌ مشتری را نشان می‌دهد که در عرض‌های مختلف قرار گرفته‌اند و به مناطق گرمسیری مشتری معروف هستند.

در عکس سوم طوفان‌هایی که در نیمکره جنوبی مشتری دیده می‌شوند و در عکس چهارم قطب جنوب مشتری کم‌کم پدیدار می‌شود.

اگرچه این طوفان نیز بسیار وسیع است اما در مقایسه با بزرگترین طوفان مشتری یعنی نقطه قرمز بزرگ بسیار کوچک‌تر و محدودتر است.

انتشار تصاویر طوفان بزرگ مشتری سبب شناخت بیشتر ویژگی‌های این طوفان که از سال 1830 کشف شده، گشت. این منطقه احتمالا از 350 سال پیش این چنین درگیر طوفان بوده است.

برای تصویربرداری از این طوفان جونو در ارتفاع 9 هزار کیلومتری بر فراز طوفان نقطه قرمز عظیم مشتری به پرواز درآمد که تاکنون هیچ فضاپیمایی موفق نشده بود تا این مقدار به مشتری نزدیک شود.

اسکات بولتن، محقق ارشد جونو از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو می‌گوید: نقطه قرمز عظیم اسرارآمیز مشتری احتمالا شناخته‌شده‌ترین ویژگی این سیاره به حساب می‌آید. این طوفان قرن‌هاست که روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌وزد.

قرار بود "جونو" به کمک تجهیزات علمی خود با شیرجه‌ای تاریخی به نقطه قرمز عظیم مشتری به مطالعه عمق و ریشه این طوفان بپردازد تا دانشمندان به درک درستی از نحوه عملکرد این طوفان دست یابند.

این ماموریت بخشی از ششمین پرواز علمی "جونو" بر فراز این ابر گازی عظیم اسرارآمیز بود.

ناسا قصد دارد با کاوش‌های پرواز اخیر جونو، پرده از راز عملکرد بزرگترین طوفان جهان هستی بردارد.

کاندایس هانسن، دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره‌ای می‌گوید: نزدیک‌ترین و دقیق‌ترین تصویری که دوربین جونو از نقطه قرمز عظیم مشتری می‌فرستد، بیش از نیمی از وسعت طوفان را نشان خواهد داد.

وی افزود: همانطور که جونو از سطح مشتری فاصله می‌گیرد، تصاویر دورتر آن باید کل طوفان را نشان دهند، گرچه جزئیات در این تصاویر دقیق نخواهد بود. هنگامی که تمام داده‌های خام جونو پردازش و تایید شود، به عنوان یک تصویر موزاییکی غول پیکر به هم متصل خواهند شد که تصویری دقیق از نقطه قرمز عظیم مشتری خواهد بود.

تصاویری که فضاپیمای جونو گرفته است با فیلترهای سه رنگ اصلی(قرمز، سبز و آبی) و استفاده از امواج مادون قرمز گرفته شده و سپس با هم ترکیب شده تا تصویر نهایی به دست بیاید./ ایسنا