شناسهٔ خبر: 21532635 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نتیجه ۱۱ سال کاوش باستان‌شناسی روی آنتن شبکه مستند

R1427/P1356/S4,34/CT7

«دستگرد یزد شاپوران» مستند گزارشی از ۱۱ سال مطالعه و کاوش باستان شناسان در محوطه باستانی حوالی درگز استان خراسان امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، «دستگرد یزد شاپوران»  به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پژمان مظاهری پور امشب ساعت 21 در قاب «سینما حقیقت» از این شبکه پخش می‌شود. 

مظاهری پور در توضیح این خبر گفت: این مستند گزارشی درباره یک محوطه باستانی حوالی درگز استان خراسان، نزدیک مرز ترکمنستان است که سال 69 به‌طور اتفاقی هنگام شخم زدن زمین کشاورزی  کشف شد. وی افزود:  سعی کردیم در این مستند محصول یازده سال کاوش و بررسی باستان شناسان  بر روی این محوطه ساسانی  و نتایج علمی حاصل‌شده را به تصویر می‌کشد.   

مظاهری پور افزود: از سال 88 تا 92 روی این مستند کارکردم، اساساً سینمای باستان‌شناسی تخصص من است و همیشه به دنبال محوطه‌های تاریخی هستم. وی ادامه داد: حالا هم مشغول تولید مستندی در حوزه باستانی شناسی هستم، این مجموعه چندقسمتی برای شبکه مستند ساخته می‌شود و به تاریخ مطالعات باستان‌شناسی چند محوطه تاریخی در ایران خواهد پرداخت. 

سال 69 کشاورزان روستایی در شمال درگز در استان خراسان شمالی و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان، هنگام خاک‌برداری و تسطیح یک تپه در محوطه‌ باستانی و افزودن به زمین زراعی، به ستون‌ها و سازه‌های گچی مربوط به تاریخ ایران باستان برمی‌خورند. ماجرا از دید مسئولان میراث فرهنگی مخفی نمی‌ماند و محوطه‌ اطراف «یاریم‌تپه» که از قبل هم به‌عنوان یک محوطه (سایت) باستان‌شناسی شناخته‌شده بود، مورد کاوش و تجسس قرار می‌گیرد. 

حاصل کاوش‌هایی که به‌تدریج و تا اواخر دهه‌ هشتاد ادامه داشته و در سه تپه‌ الف، ب و ج در نزدیکی یاریم‌تپه آثاری از یک بنای عمومی و حکومتی مربوط به دوره‌ی بهرام پنجم شاه ساسانی، یک آتشکده، بقایای یک اسنودان (آرامگاه دائمی مردگان زرتشتی) یک برج خاموشخانه (محل نگهداری موقت و مراسم مذهبی مربوط به مردگان) و در تپه‌ «ج» آثاری از کارگاه‌های سفالگری، شیشه‌گری، آهنگری و ریخته‌گری مربوط به دوران ایلخانی و ساسانی کشف می‌شود.

این موضوع دست‌مایه تولید«دستگرد یزد شاپوران» ساخته پژمان مظاهری‌پور قرار گرفت، مستندسازی که می‌توان او را «ویژه کارترین» سینماگر ایران نامید. 
این مستندساز از سال 1377 با فیلم موزه‌ آبگینه پا به عرصه‌ی سینما گذاشت و تمام همتش را صرف ثبت و ربط سوژه‌های تاریخی و اقلیمی ایران کرده است.

«دستگرد یزد شاپوران» امشب ساعت 21 و فردا 9:30 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما