شناسهٔ خبر: 21531248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تأمین پایدار آب شرب شهرضا مستلزم منابع پایدار است

اصفهان- مدیر آب و فاضلاب شهرضا گفت: شهرضا تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار ندارد و آب شرب ۶۷ هزار مشترک این شهرستان از طریق منابع زیرزمینی تأمین می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی آبفای استان اصفهان، محمدحسین صالح مدیر آبفا شهرضا افزود: این درحالی است که وقوع خشکسالی متوالی در سالهای اخیر افت شدید منابع آبهای زیرزمینی را به همراه داشته و این رویداد تأمین آب شرب شهرضا را با چالش هایی مواجه نموده است.
وی گفت: در تابستان سال جاری بیلان منفی آبهای زیرزمینی در شهرضا محدودیتهایی برای تأمین آب شرب مردم دربر داشته است چرا که آبدهی ۱۳ حلقه چاه آب در جنوب شهرستان به ۲۸۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته در حالیکه این رقم در گذشته ۳۵۰ لیتر در ثانیه بوده و نیز آبدهی چاههای منطقه سمیرم که از دیگر منابع تأمین آب شرب شهرضا می باشد نیز از ۳۰۰ لیتر در ثانیه هم اکنون به ۸۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.
مدیر آبفا شهرضا با بیان اینکه افزایش روزافزون مشترکین از سویی و کاهش همه ساله منابع آبی از سوی دیگر شرکت آب و فاضلاب را در تأمین آب شرب شهرضا با مشکلات جدی مواجه کرده است عنوان کرد: طی بررسی های صورت گرفته شهرضا از جمله شهرستانهایی است که مهاجرت از مناطق جنوبی کشور به آن بسیار انجام می گیرد. بعنوان مثال از سال ۹۱ تاکنون حدود ۱۰هزار نفر فقط با سکونت در مسکن مهر باعث افزایش جمعیت این شهرستان شده است و خدمات رسانی به این حجم جمعیت به رغم محدودیت منابع آبی امری دشوار است.
صالح با اشاره به چگونگی تأمین آب شرب شهرضا در فصل تابستان گفت: با بهره گیری از رهنمودهای مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان و تلاش شبانه روزی همکاران آب شرب مردم شهرضا نیز در تابستان سال جاری مانند سنوات گذشته تأمین شد که در این زمینه می توان به حفر چاه جدید در شهرضا اشاره کرد که توانستیم از این طریق ظرفیت تأمین را بالا ببریم.
مدیر آبفا شهرضا به دیگر اقدامات صورت گرفته به منظور تأمین آب شرب شهرضا در تابستان سال جاری اشاره کرد و تصریح نمود: کشف ۲۴ فقره انشعاب غیرمجاز، اخطار به مشترکین پرمصرف، ارسال ۳۷ هزار پیامک به مشترکین در راستای مصرف بهینه آب، سامان دهی اکیپ مروجین مصرف آب، استفاده از ظرفیت رسانه های محلی در جهت ترویج مصرف صحیح آب، اصلاح و نصب صحیح پمپ در مسکن مهر به طوریکه از ۳۷۲ فقره نصب پمپ در واحدهای مسکن مهر ۳۳۵ فقره آن اصلاح شد، از دیگر اقدامات درخصوص توزیع عادلانه آب در شهرضا بوده است.
صالح توزیع عادلانه آب را بسیار حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان ساخت: تأمین پایدار و توزیع عادلانه آب از مهمترین اولویت ها بوده بر این اساس مدیریت فشار شبکه، نصب ۱۵ دستگاه فشارسنج بر روی شبکه توزیع، نصب شیرهای کنترل دبی، به روز رسانی سیستم تله متری و تله کنترل، حفظ و نگهداری ایستگاههای پمپاژ، به روز رسانی تابلوهای برق چاه، حفظ و نگهداری از خطوط انتقال آب، افزایش نصب دریچه دارای قفل حوضچه خطوط انتقال، واگذاری ۱۵ انشعاب برای تأمین آب عشایر، نصب دوربین های مداربسته بر روی منابع آبهای زیرزمینی، پیمایش ادارات و مراکز پرمصرف و الزام آنها به نصب ابزارهای کاهنده مصرف از جمله تدابیری در جهت توزیع عادلانه آب بود که در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: تأمین پایدار آب شرب شهرضا مستلزم منابع آبی پایدار هستند زیرا متأسفانه منابع آبهای زیرزمینی در شهرضا به دلیل کاهش بارندگی دستخوش تحولاتی شده است به طوریکه تأمین آب شرب مشترکین را با مخاطراتی مواجه نموده است. این درحالیست که شهرضا با وجود اینکه در تأمین آب شرب در تابستان سال جاری از لحاظ کمی با چالش هایی روبرو شد اما از لحاظ کیفی آبی که در اختیار مردم قرار گرفت از نظر بهداشتی و سلامت مورد تأیید مراکز ذی صلاح بوده است.

نظر شما