شناسهٔ خبر: 21530682 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی:

استعداد دانش‌آموز در محیط خشک آموزشی پژمرده می‌شود

نمایندگی خراسان رضوی

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: استعدادهای دانش‌آموزان در محیط‌های یک‌سویه و خشک آموزشی و صرفاً انضباطی شکوفا نمی شود، بلکه پنهان و پژمرده می‌ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی‌رضا کاظمی امروز در مراسم ویژه بازگشایی مدارس استان که در دبیرستان دخترانه شاهد تقوا پیشگان ناحیه چهار مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز به فضاهای آموزشی شاد، مفرح، عینی و معلمانی توانمند و بدون دغدغه نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: امروز همه نظریه‌پردازان توسعه و جامعه‌شناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مهمترین و بنیادی‌ترین نهاد برای توسعه و تسریع در رشد و رسیدن به اهداف ملی هر کشوری تعلیم و تربیت هر کشور است. بی‌شک همه اهداف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، دینی، انقلابی و... در چهارچوب تربیت نیروی انسانی قابل تصور است.

کاظمی عنوان کرد: آموزش‌وپرورش به‌عنوان تنها دستگاه مولد نیروی انسانی سازنده امروز و فردای کشور است. در آیینه آموزش‌وپرورش امروز می‌توان آینده کشور را مشاهده کرد و رقم زد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه «مقیاس سنجش تحقق اهداف چشم‌اندازجمهوری اسلامی ایران در افق 1404 به میزان توجهی است که به آموزش‌وپرورش شده است و می‌شود»، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به حداکثر رشد شاخص‌ها دست یابیم، به قدرت اول نظامی، اقتصادی، علمی، تربیت نیروی متدین و انقلابی و... دست یابیم، باید آموزش‌وپرورش را به گفتمان ملی و دعدغه عمومی تبدیل کنیم و همه دستگاه‌ها و مردم در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت کنند و سهیم باشند.

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین، آموزش‌وپرورش نیاز به تغییرات اساسی و جدی دارد تا به تغییر جهت‌ها و رویکردها دسترسی پیدا کند. استاندارسازی فضا و تجهیزات و منابع انسانی و مالی از مهمترین آن‌هاست. امروز به مهارت‌های ارتباطی، اشتغال‌زایی، خودآگاهی به‌جای دانش‌اندوزی و دانش‌محوری نیاز داریم.

کاظمی با اشاره به اینکه «رویکرد امروز ما باید تربیت دانش‌آموزانی باشد که برای بهتر زیستن و با هم زیستن در جامعه آماده می‌شوند»، یادآور شد: برای تحقق این هدف نیازمند تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی هستیم. بنابر این شعار، آموزش‌وپرورش خراسان رضوی را بر اساس سند تحول بنیادین و روح حاکم بر آن که دست‌یابی به حیات طیبه است، تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی همراه با کیفیت و عدالت در سایه برنامه‌محوری، قرار دادیم.

وی با بیان این‌که «در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با رویکرد برنامه‌محوری برای ارتقای 129 شاخص کاری، 452 برنامه را تدوین کرده‌ایم»، گفت: همچنین برنامه‌های کیفیت‌بخشی و عدالت‌بخشی را به این برنامه‌ها اضافه کرده‌ایم. در کنار این موارد رویکردهای مهمی همچون توسعه و ترویج فرهنگ نماز، قرآن و عترت، ارتقای فرهنگ میزبانی و معرفت سیره رضوی، توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، توسعه پیش‌دبستانی و تمرکز بر آموزش ابتدایی و... تدوین شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «برای تحقق این برنامه‌ها بر مواردی تأکید کرده‌ایم»، گفت: نقش و جایگاه دانش‌آموزان به‌عنوان مخاطبان اصلی تعلیم و تربیت از همه مهم‌تر است. درنتیجه از دانش‌آموزان تقاضا داریم با نقش‌پذیری و مشارکت در امور مختلف مدرسه، تلاش و کوشش برنامه‌ریزی‌شده و ایمان به خداوند در راه تحصیل، تهذیب و ورزش از هیچ کوششی دریغ نورزند. بر نقش بی‌نظیر معلمان تأکید داریم و دست‌ در دست هم می‌نهیم و پیمان می‌بندیم تا با همه مشکلات و کمبودها در راه موفقیت نظام تعلیم و تربیت تمام تلاش  خود را وجه همت خویش قرار دهیم.

وی افزود: به نقش خانواده و اولیا در فرآیند تعلیم و تربیت باور داریم و آن‌ها را بهترین یاوران خود می‌دانیم و از آن‌ها تقاضا می‌کنیم ما را در این راه یاری نمایند. نقش مؤثر مسئولان و مدیران دستگاه‌ها، به‌ویژه جامعه خیّران  که بزرگترین پشتوانه آموزش‌وپرورش هستند به گرمی می‌فشاریم و امیدواریم کمافی‌السابق ما را از حمایت‌های مادی و معنوی بهره‌مند نمایند.

کاظمی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی را پهن‌پیکرترین آموزش‌وپرورش کشور دانست و گفت: در سال گذشته علی‌رغم برگزاری بیش از 50 برنامه ملی و اسکان بیش از چهارونیم میلیون زائر فرهنگی، توانستیم در حوزه‌های مختلف با کسب بیش از 318 رتبه برتر در کشور به موفقیت‌های چشمگیری نایل آییم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی یادآور شد: مهر امسال را با بیش از یک میلیون و 140 هزار دانش‌آموز در یازده هزار و 150 مدرسه و همکاری حدود 90 هزار معلم مهری آرام و بدون دغدغه را آغاز می‌کنیم. دانش‌آموزان با حضورشان شور و نشاط و شادی را برای شهرمان به ارمغان آوردند و حیات و پویایی جدیدی را در فضای شهر پراکندند.


انتهای پیام

نظر شما