شناسهٔ خبر: 21530172 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

مهدی کرباسیان:

سیستان و بلوچستان اولویت برتر اکتشاف

صاحب‌خبر -

گروه معدن: استان سیستان‌و بلوچستان ذخایر خوبی از مواد معدنی در اختیار دارد که شناسایی آنها به اشتغالزایی در این منطقه کمک بزرگی خواهد کرد. به همین دلیل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) استان سیستان و بلوچستان را در اولویت اصلی خود قرار داده تا بتواند از ظرفیت‌های موجود آن استفاده کند.

۳۸ محدوده معدنی سیستان و بلوچستان
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ۳۸ محدوده معدنی امیدبخش از سوی این سازمان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال فعالیت است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که در جریان سفر به سیستان و بلوچستان و در جلسه بررسی دستاوردهای معدنی این منطقه سخن می‌گفت، تصریح کرد: طرح‌های ایمیدرو با هدف توانمندسازی و توسعه از سال ۹۳ آغاز شده که ۱۴۳ محدوده از سوی این سازمان و ۱۳ محدوده معدنی نیز از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (از زیر مجموعه‌های ایمیدرو) هدف‌گذاری شد و در نهایت به ۳۸ محدوده معدنی امیدبخش رسید. وی در زمینه دستاوردهای اکتشافی این سازمان نیز گفت: سیستان و بلوچستان از اولویت‌های برتر دولت در بخش اکتشاف است و وجود ذخایر کرومیت، سرب و روی، طلا و مس از جمله توانمندهای معدنی استان است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در منطقه چابهار و کنارک نیز شورابه‌های معدنی داریم که از ذخایر قابل توجهی برخوردارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جشنواره «هامین» در قلعه سب سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: ۱۵ هزار کیلومتر مربع اکتشاف پهنه‌های معدنی از سال ۹۳ به بعد انجام شده و همچنین قرارداد ژئوفیزیک هوایی در وسعت ۱۰هزار کیلومتر برای استان سیستان و بلوچستان بسته شده است. وی خواستار هماهنگی دستگاه‌های مختلف در بخش محیط‌زیست و منابع طبیعی شد و افزود: در این میان شرایط باید برای ادامه فعالیت‌های اکتشافی ایمیدرو در مناطق مختلف استان مهیا باشد. کرباسیان تاکید کرد: فعال شدن طرح‌های جدید معدنی در بخش‌های مختلف سبب ایجاد اشتغال پایدار در سیستان و بلوچستان می‌شود.


ادامه اکتشافات
کرباسیان خاطرنشان کرد: این استان با توجه به ذخایر معدنی و توانمندی‌هایی که در این بخش دارد از اولویت‌های ایمیدرو برای اکتشاف و ایجاد صنایع معدنی است. رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین درباره همکاری اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: با همکاری این نهاد می‌توان سرمایه‌گذارانی که اهلیت فعالیت در این زنجیره دارند را معرفی کرد تا اقدام به مشارکت با ایمیدرو کنند. وی ادامه داد: این سازمان آمادگی همکاری و مشارکت تا ۴۹ درصدی با بخش خصوصی دارد. به گفته وی، در جریان این همکاری می‌توان محدوده‌های معدنی استان را واگذار و فعال کرد.
وی بیان کرد: کار اکتشاف در سیستان و بلوچستان و سراوان با تمام توان ادامه دارد و در این زمینه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. وی ادامه داد: سراوان از منطقه‌های غنی و دارای معادن فراوانی است که می‌توان به وجود مس، سنگ آهن، کرومیت و طلا در این شهرستان اشاره کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما به عنوان سازمان ایمیدرو وظیفه داریم با مشارکت بخش خصوصی هماهنگی‌های لازم را برای ساخت کارخانه در بخش معدن انجام دهیم. کرباسیان اظهار کرد: به همت استاندار سیستان و بلوچستان بخش خصوصی در این استان فعال شده است و ما وظیفه داریم از این سرمایه‌گذاران حمایت ویژه کنیم. صنعت و معدن نماد اقتصاد مقاومتی است و در دنیا از جمله کشورهای برتر معدنی هستیم. وی ادامه داد: دولت با فعال کردن بخش معدن و شکوفایی اقتصاد کشور در تلاش است به نفت متکی نباشد. وی تصریح کرد: ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد. به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شرکت در جشنواره هامین و نشست شورای راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان، چهارشنبه به شهرستان سیب و سوران در جنوب شرق این استان سفر کرد.

سازمان ایمیدرو پایه‌گذار تشکیل کنسرسیوم مشترک باشد
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سازمان ایمیدرو و شرکت شستا برای نخستین بار در منطقه ویژه اقتصادی رامشار واقع در شمال سیستان و بلوچستان چند واحد تولیدی راه‌اندازی خواهد کرد که قابل تقدیر است. علی اوسط هاشمی بیان کرد: اراده دولت تدبیر و امید برون‌رفت استان سیستان و بلوچستان از شرایط سختی است که در گذشته به دلیل نداشتن زیر ساخت‌های مناسب همچون آب، برق، گاز و بندر نتوانسته با وجود چند واحد بزرگ تولیدی به یک استان صنعتی تبدیل شود. وی تصریح کرد: اراده دولت بر احیای حق است و به همین منظور رئیس سازمان ایمیدرو به این منطقه سفر کردند. استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان مبادلات تجاری با افغانستان گفت: از مجموع ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار حجم مبادله تجاری با این کشور انتظار داریم سازمان ایمیدرو پایه‌گذار تشکیل کنسرسیوم مشترک باشد.

نظر شما