شناسهٔ خبر: 21530050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو کانون شوراهای اسلامی کار کشور به فارس خبر داد

گروکشی سازمان تأمین اجتماعی از کارگران آذرآب برای وصول مطالبات/ وزارت کار کم کاری کرد

عضو کانون شوراهای اسلامی کار کشور با تأکید بر اینکه مطالبات معوق 6 ماهه کارگران آذرآب در عالی‌ترین نهادهای نظارتی استان مرکزی نیز حل نشده است، گفت: کم‌کاری وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی بر مشکلات این کارگران افزوده است.

صاحب‌خبر -

علی خدایی، عضو هیات مدیره کانون شواری اسلامی کار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات مشکلات کارگران کارخانه آذراب و هپکو اظهار داشت: در اراک دو کارخانه پرچالش هپکو و آذراب فعالیت داشتند که از قرار شنیده‌ها عمده مشکلات آن از زمان واگذاری به بخش خصوصی علنی شده است.

وی با بیان اینکه معوق شدن 6 ماهه پرداخت دستمزد کارگران آذراب منجر به اعتراض آنان شده است،گفت: نزدیک به یکسال است که این کارگران در حال اعتراض هستند، در حالی که هیچ اقدام عملی برای حل مشکلات آنان صورت نگرفته بود.

* تأمین اجتماعی حداقلی ترین خدمات به کارگران آذرآب و هپکو را قطع کرد

خدایی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی در جریان این مشکلات کارگران از ارائه هرگونه خدمات بیمه‌ای به این کارگران برخلاف قانون امتناع کرده است، گفت: براساس قانون اگر کارفرمایی در پرداخت تعهدات خود به سازمان تامین اجتماعی تخلف کند، این سازمان نباید خدمات بیمه‌ای به کارگران را قطع کند، در حالی که سازمان تامین اجتماعی کارگران را قربانی عدم وصول مطالبات خود کرد تا به اهداف خود برسد.

عضو هیات مدیره کانون شورای اسلامی کار کشور افزود: کم کاری وزارت کار و اقدام خلاف قانون سازمان تامین اجتماعی بر مشکلات این کارگران افزوده است و باید در این باره فوراً چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه کارگران هپکو پس از عدم دریافت پاسخ مناسب در حرم امام (ره) مصادف با روز کارگر هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور اعتراض خود را مطرح کردند، تصریح کرد: در آن موعد وعده‌هایی به کارگران داده شد اما پس از پایان یافت تب انتخابات عملا وعده‌ها نیز فراموش شد. 

این فعال کارگری در رابطه با اعتراض کارگران به مشکلات مربوط به عدم پرداخت دستمزد گفت: به دلیل فشارهای ناشی از معیشت خانواده، کارگران دست به اعتراض زدند و این کارگران نه دشمنان نظام هستند و نه اخلال‌گر نظم عمومی بلکه به دلیل عدم دریافت دستمزد و پس از یکسال دادخواهی و عدم حصول نتیجه اعتراض کردند.

* هر نوع برخورد با کارگران زحمتکش محکوم است

خدایی برخورد نیروهای انتظامی و قضایی با کارگران را محکوم کرد و در عین حال، گفت: به طور کلی باید از چند منظر این رویداد مورد بررسی قرار گیرد به طوری که اگر عده‌ای از افراد شاغل به مدت چند ماه حقوق دریافت نکنند باید به کجا اعتراض کنند؟ اما متاسفانه هیچ نهادی و هیچ ضمانت اجرایی برای پرداخت دستمزد کارگران نیست.

وی با اشاره به اینکه ورود شورای تامین استان مرکزی و جلسات مختلف کمیسیون کارگری استانداری هم به ماجرای کارگران آذراب و هپکو کاری از پیش نبرد، تاکید کرد: وقتی عالی‌ترین نهادهای استان نتوانستند کاری برای کارگران انجام دهند بنابراین چه انتظاری از کارگران وجود دارد؟ بنابراین هر نوع برخورد با کارگران زحمتکش و مظلوم که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند محکوم است.

خدایی گفت: از مسئولان قضایی و انتظامی تقاضا دارم تا از این کارگران فورا دلجویی کنند، چرا که  خدمات بسیاری به جامعه وارد کرده‌اند؛ کارگران افراد مخل امنیت عمومی نیستند بلکه افرادی هستند که برای تامین معیشت خانواده خود ساعت‌ها در کارخانه با مشقت‌های فراوان مشغول فعالیت می‌شوند اما با عدم پرداخت دستمزد مشکلاتی برای آنان ایجاد می‌کنند.

* آیا پرداخت دیرهنگام دستمزد کارگران مشمول جریمه می‌شود؟

عضو هیات مدیره کانون شورای اسلامی کار کشور، خاطرنشان کرد: معمولا برای عدم پرداخت تعهدات کارفرمایان به دستگاه‌های اجرایی جرایمی در نظر گرفته می‌شود اما آیا برای معوقات یکساله کارگران، ضمانت اجرایی و جریمه‌ای وجود دارد؟

وی با بیان اینکه هیچ ضمانت اجرایی برای پرداخت دستمزد کارگران وجود ندارد و هیچ مرجعی با وجود تکلیف قانون به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخگوی این ماجرا نیست.

کدخدایی با بیان اینکه وزارت کار در  ایام انتخابات و پیش از آن هرگونه تحرک و اعتراض کارگری را در استان‌ها پیگیری می‌کرد، گفت: پس از این ایام وزارت کار حتی به وظایف قانونی خود نیز در قبال کارگران هپکو و آذراب عمل نکرده است و علاوه بر آن سازمان تامین اجتماعی نیز کمترین حقوق کارگران که بیمه درمانی است را قطع کرد.

وی با اشاره به اینکه عمده کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی کشور با رویه عدم پرداخت به موقع دستمزد مواجه هستند، گفت: برخی از این موارد به رسانه‌ها کشیده می‌شود اما برخی از آنها دیده نمی‌شود و این موضوع به عنوان یک مشکل ریشه‌دار در کل کشور مطرح است.

انتهای پیام/آ

نظر شما