شناسهٔ خبر: 21528672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید انگلیس بر پایبندی‌اش به توافق هسته‌ای ایران

وزیر مشاور انگلیس در امور آسیا و اقیانوس آرام در نشست شورای امنیت سازمان ملل بر پایبندی کشورش به برجام تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی دولت انگلیس نوشت دولت این کشور همچنان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ایران پایبند است و از طرف‌های دیگر می‌خواهد همین کار را انجام دهند.

این پایگاه اینترنتی، متن سخنرانی مارک فیلد، وزیر مشاور انگلیس در امور آسیا و اقیانوس آرام، در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره پایان دادن به تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی را به شرح زیر منتشر کرد:

«گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، بزرگترین نگرانی امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی است. این تهدید، به مرز‌های ملی احترام نمی‌گذارد. گسترش این سلاح‌ها باید پایان یابد. همه ما در این خصوص نقشی به عهده داریم.

قوانین و هنجار‌های مشترک ما برای حفظ امنیت جهان طراحی شده اند. این شورا، مسئول جلوگیری از گسترش سلاح ها، مقابله با تهدیدات و پاسخ دادن به استفاده از این سلاح‌ها است.

هر کدام از کشور‌ها نیز مسئولیت اجرای اقدامات اعمال شده از طرف شورای امنیت را و در واقع آماده بودن برای انجام اقدامات بیشتر زمانی که اوضاع ایجاب کند به عهده دارند.

ما باید این قوانین را به طور جداگانه و جمعی اجرا کنیم و از طریق سازمان‌هایی مانند «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، «سازمان ممنوعیت بکارگیری سلاح‌های شیمیایی» یا به عنوان گروه‌هایی از کشور‌های ذیربط، فعالیت داشته باشیم. اگر می‌خواهیم موفق شویم، این شورا و نهاد‌های قوی چندجانبه باید در کانون این رویکرد قرار داشته باشند.

وقتی کشور‌ها همچنان نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین را نقض می‌کنند، ما همچنان باید بر اجرای این قوانین اصرار داشته باشیم. به همین دلیل است که ما به طور کلی چارچوب تحریم‌ها علیه کره شمالی را توسعه دادیم و همچنان به تقویت این تحریم‌ها در برابر «تحریکات خطرناک کره شمالی» ادامه می‌دهیم.

درباره مسئله بسیار متفاوت ایران، اکنون می‌دانیم که سیستم چند جانبه می‌تواند نتایجی داشته باشد و نتایجی خواهد داشت. «برنامه جامع اقدام مشترک» در محدود کردن قابلیت هسته‌ای ایران موفق بوده است. ایران، برنامه هسته‌ای خود را ر‌ها کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی بی‌سابقه‌ای دارد.

بنابراین، دولت انگلیس همچنان به تعهدات ما بر اساس توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد و ما از طرف‌های دیگر می‌خواهیم همین کار را انجام دهند. اگر قرار است همه ما به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران اعتماد داشته باشیم، ایران باید همچنان به تعهداتش پایبند باشد.

آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان، شورای امنیت، مسئولیتی سنگین برای محافظت از صلح و امنیت بین المللی به عهده دارد. کشور‌های عضو در این مسئولیت سهیم هستند و باید نقش خود را در اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ایفا کنند. اکنون ما نیازمند کار خستگی‌ناپذیری با هم هستیم تا مانع از گسترش سلاح‌های هسته‌ای شویم، جان انسان‌ها را نجات دهیم و جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل کنیم.»

انتهای پیام/

انگلیس بر پایبندی‌اش به توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد

 

نظر شما