شناسهٔ خبر: 21525545 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

حضور ١٥ساله مربیان ایرانی روی نیمکت استقلال به پایان می‌رسد

منصوریان؛ از فتح داربی تا فتح انتهای جدول

صاحب‌خبر -
  منصوریان؛ از فتح داربی تا فتح انتهای جدول
 
علیرضا منصوریان نتوانست از آخرین فرصت خود استفاده کند؛ تساوی با ذوب‌آهن در هفته هفتم که منجر به حضور استقلال در انتهای جدول شد، پایانی بود برای حضور یک‌ سال ‌‌و سه ‌ماهه منصوریان در استقلال.

به گزارش شرق، منصوریان در دومین فصل حضورش روی نیمکت استقلال، اصلا نتایج خوبی نگرفت. شروع ضعیف آبی‌ها در لیگ که بدترین شروع آنها در تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود، خیلی زود نارضایتی هواداران را به همراه آورد. در این میان، هیئت‌مدیره استقلال که چندان هیئت‌مدیره هم‌صدایی هم نبود، دو اولتیماتوم برای سرمربی تیمشان تعیین کردند. اولتیماتوم اول، دو بازی با گل‌گهر سیرجان در جام حذفی و پارس جنوبی جم در لیگ برتر بود؛ استقلال اولی را برد و در بازی دوم باخت.
 
باخت به پارس جنوبی چهارمین باخت استقلال در شش هفته ابتدایی لیگ بود؛ سومین باخت متوالی این تیم. به نظر می‌رسید منصوریان به پایان خط رسیده؛ بااین‌حال، یک بازی دیگر به این مربی فرصت داده شد؛ فرصتی که از آن استفاده نشد و گل تساوی‌بخش ذوب‌آهن به دوران منصوریان در استقلال پایان داد. منصوریان پس از بازی، در همان کنفرانس خبری در حین یک صحبت ٩٠دقیقه‌ای استعفا داد؛ استعفایی که پنجشنبه صبح پذیرفته شد. شمارش معکوس برای خروج منصوریان از استقلال پس از بازی با پدیده شروع شده بود. پیش‌بینی می‌شد به‌زودی سرمربی آبی‌ها از این تیم کنار برود و سرانجام این اتفاق رخ داد.

گلایه از رحمتی
علیرضا منصوریان در کنفرانس خبری خود از جو حاکم بر این باشگاه گلایه کرد. به اعتقاد او، فضایی بر استقلال حاکم است که کار را سخت می‌کند. کاپیتان پیشین آبی‌ها از این موضوع به‌عنوان «هیولای استقلال» نام برد. او پس از بازی با پدیده گفت: «امروز به جرئت می‌گویم که می‌توانستم بعد از بازی با پدیده بروم.
 
اصلا نمی‌خواهم درباره اتفاقات برنامه ۹۰ صحبت کنم. نمی‌خواهم بگویم فلانی پشتم حرف زد. من را به آخر خط رساندند. یک‌وقت‌هایی شما به آخر خط می‌رسید؛ ولی من را به آخر خط رساندند. عده‌ای نمی‌توانند ببینند یک تیم جوان ایرانی موفق است. بعد از بازی با پدیده، تنهاترین آدم تاریخ باشگاه استقلال بودم. هفته سختی بود. بعد از بازی با پدیده هم آماده رفتن بودم؛ ولی مربیانم گفتند بمان و بجنگ. وقتی بازی شروع شد، با انرژی خوبی آمدم؛ ولی احساس کردم سکوها ملتهب است.
 
گل هم که زدیم، هواداران ما دو، سه گروه شده بودند». سرمربی مستعفی استقلال از مهدی رحمتی به‌شدت گلایه کرد. او معتقد بود رحمتی با صحبت‌هایش در برنامه ٩٠، قداست سرمربی تیم را زیر سؤال برده است. منصوریان همچنین عنوان کرد که گل ذوبی‌ها آفساید بود و یک گل آفساید سرنوشت او را عوض کرد. او از دبیرکل فدراسیون هم انتقاد کرد: «چندوقت پیش، ساکت به فریبا گفته بود به منصوریان بگو فوتبال ادامه دارد و امروز هم فریبا به من گفت که فوتبال ادامه دارد. سه بازیکن من را برخلاف قوانین دنیا محروم کردند. می‌شد جلوی اتفاقات را گرفت. ما هشت، ۹ مصدوم هم داشتیم».

نگاهی به کارنامه منصوريان
علیرضا منصوریان در ابتدای فصل گذشته به‌جای پرویز مظلومی هدایت استقلال را بر عهده گرفت. او پیش از این در تیم‌های پاس همدان، نفت تهران و تیم امید ایران مربی‌گری کرده بود. او در یک بازی هم به‌عنوان سرمربی ایران روی نیمکت تیم ملی نشست.
 
عملکرد خوب منصوریان در نفت تهران، باعث شد این بازیکن سابق استقلال، هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. منصوریان در استقلال شروع خوبی نداشت؛ اما در نیم‌فصل دوم، نتایج خوبی گرفت؛ آن‌هم در شرایطی که از گرفتن بازیکن محروم بود و استقلال را جوان کرده بود. برد در داربی مقابل پرسپولیس، بهترین نتیجه منصوریان در فصل گذشته محسوب می‌شود. استقلال در لیگ پس از پرسپولیس دوم شد. در آسیا هم پس از عبور از مرحله گروهی، در مرحله یک‌هشتم نهایی شکست سنگینی را تجربه کرد.

باخت ٦- یک مقابل العین، شاید زمینه بحران امروز استقلال باشد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بزرگ‌ترین اشتباه منصوریان در شروع این فصل رقم خورد؛ آن‌هم با یارگیری ضعیف. استقلال با جوانانش تیم موفقی در نیم‌فصل دوم فصل گذشته بود؛ طوری‌که این تیم در دور برگشت، حتی از پرسپولیس هم بیشتر امتیاز جمع کرد؛ اما به نظر می‌رسد جذب بازیکنان جدید، تعادل تیم را برهم زد. در همان پنجره نقل‌وانتقالات از نحوه یارگرفتن استقلال انتقاد شد؛ جذب بازیکنان مسن و خروج چند مهره مؤثر مثل کاوه رضایی و رابسون جانواریو.

استقلال در هفت هفته لیگ هفدهم، تنها پنج امتیاز گرفت و در یک اتفاق بی‌سابقه، ‌اکنون در قعر جدول قرار دارد. آبی‌ها در این هفت بازی تنها دو گل زده‌اند. نارضایتی هواداران استقلال هم در چند هفته اخیر آن‌قدر زیاد بود که خود این مربی اعتراف کرد چاره‌ای به‌جز استعفا نداشته است. منصوریان در مجموع ٤٧٣ روز سرمربی استقلال بود و در این مدت در ٥١ بازی، ٢٤ برد، ١٥ مساوی و ١٢ باخت آورد.

فاتح ‌تریم؛ رؤیا یا واقعیت
سؤال اصلی این است چه کسی جانشین منصوریان می‌شود؟ دو هفته‌ای است که خبر می‌رسد اعضای هیئت‌مدیره استقلال دنبال پیداکردن یک سرمربی خارجی‌اند. استقلال در ١٥ سال گذشته با چرخه امیر قلعه‌نویی، پرویز مظلومی و صمد مرفاوی هدایت شد تا اینکه فرصت به علیرضا منصوریان رسید. حالا خبر می‌رسد که این‌بار یک سرمربی خارجی هدایت استقلال را بر عهده خواهد گرفت.

استقلال آخرین‌بار ١٥ سال پیش از سرمربی خارجی استفاده کرد. رولند کوخ آلمانی در لیگ دوم سرمربی استقلال بود که نتایج خوبی نگرفت و در اواسط کار اخراج شد.  در روزهای گذشته نام‌های متفاوتی به گوش رسیده است. فاتح تریم، سرمربی سابق تیم ملی ترکیه، نامی است که بیش از سایر مربیان به گوش رسیده است. مطمئنا مانع بلند برای استخدام این مربی دستمزد اوست. تریم در تیم ملی ترکیه دستمزد سالانه سه‌ونیم‌میلیون یورو داشت. درحال‌حاضر نماینده استقلال در ترکیه حضور دارد و مذاکرات طرفین ادامه دارد. گفته می‌شود تریم درخواست دستمزد سالانه سه ‌میلیون یورو دارد.

او حتی اگر کمی هم به استقلال تخفیف دهد قراردادش برای استقلال سالی ١٠‌میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. به نظر می‌رسد با چنین درخواست نجومی حضور تریم در استقلال یک رؤیا باشد. نام دیگر دراگان اسکوچیچ، سرمربی اسبق فولاد خوزستان، است. این مربی دستمزد مناسبی دارد و با فوتبال ایران هم آشناست اما به اعتقاد کارشناسان، استقلال به مربی بزرگ‌تری نیاز دارد. احتمال حضور اسکوچیچ هم زیاد نیست. سرخیو فاریاس برزیلی دیگر مربی‌ای است که با او مذاکراتی شده است.
 
او فعلا نزدیک‌ترین گزینه به نیمکت آبی‌هاست. با والتر زنگای ایتالیایی هم مذاکراتی صورت گرفته است. نام‌هایی مثل خوزه کاماچو، زیکو، ریکادو گومز، یورگن کلینزمن، پالرمو ودالیچ هم مطرح‌ هستند. با این حال فعلا هیئت‌مدیره استقلال با هیچ‌یک از گزینه‌ها به توافق اولیه هم نرسیده است. تلاش‌ها برای انتخاب سرمربی در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.
 
در این میان باید به بازی سه‌شنبه سپیدرود-استقلال هم اشاره کرد. از آنجا که دستیاران ایرانی منصوریان هم استعفا دادند هدایت استقلال را در آن روز میک مت درموت، مربی اهل ایرلند شمالی، برعهده خواهد داشت. اما مشکل اصلی این است که مت درموت در بازی با ذوب‌آهن از روی نیمکت اخراج شد و در بازی با سپیدرود اجازه ندارد روی نیمکت بنشیند. شاید نصرالله عبداللهی در آن بازی استقلال را هدایت کند.

به‌هرحال آنچه مسلم است، وزارت ورزش و هیئت‌مدیره استقلال در پی جذب سرمربی بزرگ خارجی‌اند و برای این کار عجله هم نخواهند کرد. در این روزها نام مربیان ایرانی مثل پرویز مظلومی، حسین فرکی و حتی فرهاد مجیدی هم مطرح شده، اما احتمال استفاده دوباره از سرمربی ایرانی بسیار ضعیف است.

هواداران استقلال خواهان حضور سرمربی خوب خارجی‌اند و از وزارت ورزش گلایه دارند چرا پرسپولیس از یک سرمربی درجه‌یک خارجی بهره می‌برد اما استقلال از چنین امتیازی برخوردار نیست. پس از بازی با سپیدرود لیگ به مدت ١٦ روز تعطیل خواهد بود و فرصت خوبی برای آوردن یک مربی خارجی اسم‌ورسم‌دار است. وزارت ورزش می‌خواهد ثابت کند تفاوتی بین دو باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال نمی‌گذارد.
 
وزیر ورزش و جوانان در همین‌راستا رسما اعلام کرد هیچ گرایشی به هیچ‌یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس ندارد و تنها وظیفه او کمک به رشد ارتقای هر دو تیم است. مسعود سلطانی‌فر گفت: «همه رویدادهای ورزشی را در حد زمانی که داشته باشم دنبال می‌کنم و اگر زمان تماشا نداشته باشم نیز، شب حتما از طریق اخبار نتایج را دنبال خواهم کرد. رنگ سفید تیم ملی فوتبال رنگ مورد علاقه من است، رنگ‌های دیگر خیلی برای من در جهت اینکه بگویم طرفدار تیم خاصی هستم، کاملا غیرقابل قبول است. هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بنیاد فوتبال ما هستند.
 
هر زمان که حال این دو باشگاه خوب باشد حال تیم ملی فوتبال خوب است. هیچ گرایشی به هیچ تیمی ندارم و وظیفه، مسئولیت و گرایشم این است که به هر دو تیم کمک و پشتیبانی کنم چراکه کمک به رشد این دو تیم، کمک به رشد تیم ملی است و کمک به افتخارآفرینی در سطح فوتبال آسیا و جهان است. با توجه به اینکه این دو تیم بیشترین هوادار را در سطح کشور دارند، حل مسائل و مشکلات این دو تیم برایم مهم است».

نظر شما